
S-a spus că viitorul transportului urban este al maşinilor mici. S-a spus asta şi ni s-a dat SUV-uri. Maşina mică a murit undeva în anii ’60 şi îngropată a rămas. Desigur, producătorii auto fac diverse modele, unele mai apreciate, altele mai puţin, dar foarte puţine luate în serios. Pentru a schimba dinamica lucrurilor, maşinile mici au luat-o pe drumul retro, adică s-au întors în trecut propunând estetici uitate.
S-a mai spus că maşina mică a avut un impact deosebit în rândul publicului feminin şi aşa a fost. Dar conceptul de maşina mică, ieftină şi înghesuită tot mort a rămas. Nissan Micra facelitt este doar un exemplu printre multe altele. Toate generaţiile lui Micra au fluierat după femeile dornice de volan iar tot acelaşi lucru îl face şi actualul facelift, indiferent câte clişee de genul “acum e şi pentru bărbaţi” am auzi. Maşinile mici au apărut şi s-au dezvoltat odată cu vulgalizarea automobilului. Acum nu mai joacă efectiv acest rol, pentru că nu mai au cum, pentru că maşinile mari au înghiţi maşinile mici. Acum, maşinile mici încearcă să joace rolul de “a doua maşină”, cea mai puţin serioasă, mai puţin importantă, răţuşca cea urâtă a familie. Cu cât îşi joacă mai bine acest rol, cu atât devin mai bine vândute şi mai profitabile. Nissan Micra nu se insrie tocmai în acest capitol, cel puţin nu la noi, popularitatea modelului lipsind cu desăvârşire. Şi e normal să fie aşa, pentru că un Nissan atât de mic este indecent. La fel cum Porsche e indecent când poate fi atât de mare.
Dar Nissan Micra joacă în continuare rolul imaginar al unui oarecare farmec personal. Iar acest farmec personal poate fi citit doar de publicul feminin. Micra nu poate face dragoste cu spiritul feminin, dar poate fi înţeleasă de acesta. Iar privirile din public îndreptate înspre corecturile de tip facelift aduse modelului Nissan au avut la rădăcină, în majoritatea cazurilor, sexul feminin.
Motor
Am testat varianta 1.2 DIG-S pe benzină, pentru că Micra nu crede în sustenabilitatea unei motoriari diesel. Motorul supraalimentat este o noutate de bun-augur prin cei 18 cai putere şi 37 Nm în plus pe care îi oferă faţă de unitatea natural aspirata. Cei 98 de cai putere sunt disponibili în totalitate la 5.600 rpm iar cuplul destul de vânjos pentru o benzină mică – 147 Nm – este realizabil la 4.400 rpm.
Cifrele ne arată clar că dacă vrei zvâc de la motorul 1.2 turbo, trebuie să tragi de el. Pedala nu trebuie amenajata şi trebuie acţionată serios pentru a avea agilitate cu Micra în oraş. În caz contrar, motorul se va comporta destul de bătrâneşte şi va fi pe placul majorităţii şoferiţelor sau a tinerilor de vârsta a treia. Cuplat la o transmisie manuală cu 5 trepte sau, opţional, transmisie CVT, motorul 1.2 DIG-S se descurcă chiar bine în limitele impuse de segment.
Cutia este bine etajata, dar timoneria ei suferă şi devine destul de deranjanta până când tranziţia dintre şofer şi maşina ia sfârşit. Consumul urban de 5,2 litri la 100 litri este fezabil. În cadrul testului nostru am încheiat cu un consum de 6,1 litri la 100 km, în condiţiile în care am abuzat de turbina şi am dezactivat sistemul Start-Stop, care avea un răspuns la pornire extrem de prost. Consumul extra-urban este situat de producător la nivelul de 3,7 litri la suta de kilometri. N-am încercat modelul în afara oraşului, într-un teritoriu unde sensul lui încetează să mai existe.
Dinamica & Comportament
Pentru clasa mică un sprint de 11,3 secunde pe prima sută nu este tocmai slab. Viteza maximă de construcţie se situează la 183 km/h, însă nu vă recomandăm să incercati acest lucru la bordul lui Micra. Dacă turezi motorul, Micra va fi satisfăcătoare în oraş şi în rândurile celor care stau mai prost cu răbdarea.
Un schimb normal al vitezei, undeva la 2000 rpm, va aduce un comportament absolut normal pentru o maşină precum acest Nissan. Suspensia setată mai degrabă către confort, aduce beneficii celor aflaţi la interior, trecerile peste “formele de relief” ale asfaltului fiind destul de agreabile. În viraje, Micra suferă mult. Caracterul subviratoriu şi ruliul pronunţat nu pot fi deloc ignorate, însă farmecul lui Micra n-a statniciodată in dinamică.
Design
Facelift-ul a ţinut să aducă mai multă viaţă pe fața modelului Micra. A reuşit. Traserea unor linii uşor agresive n-a avut cum să schimbe situaţia şi să facă din Micra un model pentru bărbaţi. Desigur, maşina de bărbat, maşina de femeie sunt nişte principii idioate, dar atâta timp cât ele există în mentalul colectiv, trebuie tratate ca atare. Facelift-ul n-a adus însă prea multe schimbări, iar dacă n-am nota LED-urile, noile jante puse la dispoziţie şi cele câteva nuanţe de caroserie noi, nu prea am avea ce scoate în evidenţă. S-a aplicat un machiaj, unul bine venit de altfel. Ceea ce a impresionat cu adevărat a fost nuanţa specială de caroserie a versiunii testate.
Interior
Micra are o tradiţie a unui interior chic, cu tapiţerii bine alese şi materiale destul de bine poziţionate la nivel calitativ. Din acest motiv facelift-ul n-a adus un plus de calitate, dar a eliminat soluţia “buzunarului secret” al scaunului din dreapta şoferului. Combinaţia de gri cu bej aleasă pentru plasticele de pe bord respectiv tapiţerie a adus un aer feminin, cald. Multitudinea spaţiilor de depozitare face casă bună cu forma elegantă a bordului.
Nivelul ergonomic este unul bun, dar tot stilul pare să domine. Atenţia către acest aspect face ca integrarea panoului de comandă a sistemului de climatizare, dispus în cerc la Nissan, să fie perfectă. În mod uimitor, scaunele față oferă un confort plăcut pentru traseele din mediul urban iar susţinerea laterală este chiar bună. În mod evident, bancheta spate poate fi un vis pentru 3 pasageri adulţi, de fapt e pentru 2 adulţi şi un copil. Atenţia către detalii, cum ar fi mânerele cromate şi frumos configurate de pe uşi, tapiţeria plăcută la atingere şi mai ales acoperişul panoramic transformă viaţa în Micra într-un episod plăcut. Clienţii se vor bucura de un portbagaj de 265 litri.
Concluzie
Nissan Micra a rămas o maşină eminamente feminină. La nivel de design exterior şi interior lucrurile stau bine, dar la nivel de dinamică şi în ceea ce priveşte plăcerea condusului, modelul suferă. Un plus important este motorul 1.2 turbo, cu un nivel senzaţional al consumului. Noul Micra facelift are un preţ de plecare de 11.750 euro cu TVA, însă nu vrem să ne imaginăm ce dotări are vehiculul dacă versiunea testată de noi, cea echipată cu noul motor turbo de 98 de cai şi prevăzută cu nivelul de echipare de top, are un preţ de plecare de 17.850 de euro cu TVA. Preţul este şi nedrept de mare, şi cel mai mare minus al lui Nissan Micra. {gallery}Micra testdrive{/gallery}