Teste

Experimentatul – Test Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

De 23 decembrie 2020No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Qashqai este un nume emblematic, fiind modelul care are meritul de a fi impulsionat ireversibil vanzarile de SUV-uri in momentul aparitiei primei sale generatii. Iar decizia de atunci a lui Nissan, de a inlocui prin Qashqai nu mai putin de trei modele (Almera, Almera Tino si Primera), s-a dovedit un pariu castigat, iar conceptul a fost replicat intre timp si de alti producatori.

Intre timp s-a renuntat la versiunea +2 pentru ca studiile au aratat ca utilizatorii preferau achizitia unei astfel de versiuni in principal pentru portbagajul mai mare si nu pentru a folosi cele doua scaune in plus. Un mare plus al modelului actual il reprezinta motorul cu benzina de 1.3 litri, cu patru cilindri, in doua versiuni de putere, de 140 CP si 159 CP si transmisia automata 7DCT cu doua ambreiaje.

Modificari la partea frontala

Generatia actuala nu mai fost o revolutie absoluta, ci, cum era de asteptat, o consolidare a produsului, care a fost croit mai evident pe gustul clientului european. In acest moment, Nissan Qashqai se afla in cea mai buna forma posibila, avand in vedere ca in 2021 va fi lansata cea de-a treia generatie. A trecut prin doua facelifturi, pentru a veni la zi in primul rand cu semnatura partii frontale, pe care o au cele mai noi modele ale marcii. Ansamblul a devenit mai dinamic, mai recognoscibil in trafic, Qashqai avand chiar o alura sportiva privit fiind din fata.

Calandrul este marit si practic sectioneaza in doua bara de protectie, complet redesenata, inclusiv cu proiectoare rectangulare, in locul celor rotunde. Nu va grabiti sa descoperiti la fel de multe schimbari la partea posterioara. Aici nu s-a intamplat aproape nimic… cu exceptia mutarii mai sus a catadioptrilor de pe spoiler si repozitionarea senzorilor de parcare. Portbagajul vine cu un volum de 401 litri, cu podea dubla si suprafata de incarcare plata dupa rabatarea banchetei. 

Calitate imbunatatita la interior

Qashqai este unul dintre SUV-urile compacte cu habitaclu incapator, cu spatiu suficient pe bancheta, unde a disparut senzatia de hatchback, experimentata la vechea generatie. Tunelul central este infim, sunt si doua porturi USB, dar nu exista guri de ventilatie dedicate pasagerilor de pe locurile spate. Aici, persoane de pana la 1,85 m pot sta fara nici un fel de probleme de spatiu pentru genunchi si cap.

Primul element care iti sare efectiv in ochi este volanul gros, tesit la ora sase, cu un design superb, cu care multe masini sportive s-ar mandri. Impactul sau vizual este atat de percutant, incat abia apoi sesizezi ca sistemul multimedia cu ecran tactil de 7 inci a primit un upgrade. Grafica s-a modernizat, meniurile sunt mai logice, viteza de reactie a sistemului a crescut, plus ca acum este oferita conectivitate Android Auto si Apple CarPlay. Ca si experienta de utilizare display-ul sistemului mi se pare pozitionat cam jos fata de raza vizuala in timpul condusului.

Merita o nota buna scaunele frontale, pentru ca au un sezut generos si ofera chiar si o vaga sustinere laterala (desi nu asta cauti neaparat la un astfel de model). Faceliftul a adus o imbunanatire a acestora, iar tapiteria din piele Nappa, cu efect 3D prezenta pe modelul testat, in echiparea Tekna Bose N-Tech, este excelenta vizual si senzitiv raportat la segmentul din care face parte Qashqai

Impresia despre scaune nu este influentata de faptul ca Nissan a folosit metode inspirate de NASA pentru a le desena. Ca toate modelele nipone (fabricat insa la Sunderland, UK), Qashqai propune o echipare generoasa, incluzand in standard inca de la versiunea de intrare, dotari precum aer conditionat manual, volan multifunctional, cruise control/limitator de viteza, geamuri electrice fata/spate, computer de bord cu ecran de 5 inci, airbag-uri frontale, laterale si cortina, asistent pornire in rampa si Auto Hold, setare directie in modurile Normal/Sport, monitorizare presiune pneuri ori sistem Chassis Control, despre care voi vorbi ceva mai tarziu.

Pe masura ce se avanseaza in nivel de ecipare, lista dotarilor standrd se tot imbogateste, pentru ca echiparea de top sa ofere faruri LED adaptive, jante de aliaj de 19 inci, keyless, Nissan Connect cu around view monitor, plafon panoramic, sistem audio BOSE, scaun sofer cu memorie, Nissan Safety Shield (asistent faza lunga, recunoastere indicatoare, avertizare depasire banda, sistem inteligent de franare cu recunoasterea pietonilor), Safety Shield Plus (sistem inteligent de asistenţă la parcare / avertizare unghi mort / alertă trafic prin spatele vehiculului / alerta atentie sofer scazuta) si sistem de asistenta ProPILOT (cruise control inteligent, mentinerea benzii de circulatie, asistenta blocaje in trafic).

Am descoperit finisaje mai atente, cu materiale care arata bine, fara reflexii deranjante. In cazul versiunii testate, consola schimbatorului de viteze este imbracata in piele, ceea ce face atmosfera mai “calda”, abatand atentia de la plasticele dure din partea inferioara a habitaclului, regasite de altfel la toate modelele din acest segment. 

Qashqai nu duce lipsa de spatii de depozitare, fiind burdusit cu locasuri pentru pahare si sticle, ori alte obiecte de uz cotidian. Soferului acceseaza de pe volan toate functiile disponibile ale computerului de bord cu ecran TFT de 5 inci, de la alegerea nuantei iluminarii, pana la optarea pentru o directie asistata normal sau mai sportiv, ori selectarea functiilor de asistenta precum avertizare unghi mort, posibila coliziune cu masina din fata sau atentie scazuta. Display-ul de pe consola serveste doar pentru afisarea informatiilor primite de la sistemul audio, de la camerele  de asistenta la parcare si navigatie, fiind dupa parerea mea pozitionat cam jos fata de raza vizuala in timpul condusului.

Un duet reusit motor-transmisie 

Modelul testat are sub capota versiunea mai puternica a motorului de 1.3 litri, 159 CP/5.500 rpm si 270 Nm/2.000 – 3.500 rpm, avand tractiune fata. De altfel aici trebuie precizat ca la noua generatie, doar versiunile 4×4 mai beneficiaza de suspensie multibrat la puntea spate, iar versiunile 2WD folosesc exclusiv un sistem cu bara de torsiune.

Nissan a propus si solutii suplimentare, introducand amortizoare cu piston dublu (doi coeficienti de amortizare pentru frecvente de soc ridicate si scazute) si asa-numitul Chassis Control, cu control activ al directiei si control activ al rularii. Rezultatul? O masina aproape “insensibila” la drumurile rele, cu care poti merge sustinut pe suprafete de macadam, ori prost asfaltate (a se citi gaurite) fara a sari in ea incolo si-n coace. 

Motorul propune resurse mai mult decât interesante o dată ce ai trecut de 1.700 – 1.800 rpm. Este elastic si dispus sa urce cu repeziciune in zona inalta. Cand se merge sportiv, schimbarile in sus ale treptelor nu duc la caderi mari de turatie, motorul regasindu-se in zona de cuplu, asa ca pare mai rapid decat ar spune-o cifrele (9,9 secunde pentru 0-100 km/h).

La viteze de autostrada este silențios, iar cand i se cere, devine rapid în reacții, cu o dezvoltare robustă a cuplului. Transmisia este setată în sintonie cu motorul, cu schimbari line in cea mai mare parte a timpului. La retrogradari, cand se merge in ritm alert, are o mica intarziere, care ar fi putut fi gestionata eficient cu ajotorul padelelor, insa acestea nu sunt oferite. Sigur, levierul schimbatorului are poarta manuala, dar nu cred ca sunt multi cei care o folosesc, tocmai pentru ca nu ofera aceeasi placere.

Prestatia buna a motorului se adauga unei tinute de drum confortabila. Jantele de 19 inci cu anvelope 225/45 se simt rigide la trecerea peste bumperele de cauciuc pentru reducerea vitezei, la imbinarilor podurilor si pe drumurile mai stricate. Altfel, suspensia este placuta pe orice tip de drum. Directia are doua programe de reglaj a asistarii, iar personal as fi dorit ca setarea Sport sa fie mai apriga, pentru ca nu aduce o intarire semnificativa a asistarii.

Concluzii

Cum tractiunea 4×4 nu este disponibila pentru aceasta motorizare, clientii vor trebui sa se multumeasca cu garda la sol mai mare (180 mm), care aduce un avantaj doar din punct de vedere al accesibilitatii si nu al motricitatii. Oricum, acesta este trendul general si toti producatorii de SUV-uri compacte vand mai multe exemplare 4×2 decat 4×4. Semn ca utilizatoriiil nu fac escapade off-road, ci, cel mult, iesiri in natura.

Qashqai este unul dintre modelele de referinta ale segmentului, iar generatia de fata a ajuns la maturitatea deplina. capitolul la care a ramas in urma fata de concurenta il reprezinta electrificarea, chiar si in forma unui mild hybrid, ca sa nu mai vorbim de un plug-in. Acest aspect va fi rezolvat de viitoarea generatie, despre care puteti citi aici

Modelul testat costa 31.170 euro si are echipare standard absolut completa. Bineinteles, pentru cei care au un buget mai mic, versiunea de 140 CP porneste de la 21.900 euro si are dotari absolut ok. Ideea este ca, indiferent de alegerea versiunii de echipare sau a motorizarii, Nissan Qashqai este o masina reusita, iar acum are si un pachet performant de motor-transmisie automata.

Share