Purtată de un curent nou, lumea auto face orice, doar minimalism să nu fie. Simplitatea a murit, simplitatea nu mai există. Vechile cuvinte cheie au fost demult încuiate în tolba cu amintiri. Curentul acesta, cu pretenţii eco, este în mod evident unul de imagine, cu precise roluri comerciale.
Downsizing nu este decât un efort de imagine, motiv pentru care există o plăcere în plus, una perversă ce-i drept, de a-l adopta. De fapt, dincolo de termenul inventat, care oferă alibiuri eco, epoca motoarelor este în realitate o a doua domnie a tehnologiei turbo. Motoarele respiră turbo iar şoferii îşi fac selfie. Maşinile iau înfăţişarea acestei imagini şi au toate motivele să o facă. Este felul în care se vând castraveți grădinarului. Maşinile sunt vândute oamenilor iar oamenii le vând pe ele ca idei. În esenţă suferim de o grotească lipsă de originalitate.
Chris Bangle a spus-o – “nu mai exista idei noi în designul auto” – şi de aceea se accesorizează. Se improvizează. În acest peisaj, unul prosper de altfel, se înscrie şi noul Renault Megane GT Line 1.2 Tce. Megane a răspuns mutărilor de pe piaţa printr-un program de actualizare al gamei Renault. Pentru a seduce, era nevoie de reinventarea unui design căzut uşor în derizoriu. Asta a făcut Megane iar GT Line, dincolo de rolul său de a acoperi un segment cam mare lăsat între Megane şi Megane RS, are rolul de a se infiltra în rândurile acestei generaţii egocentriste.
Motor
Propulsorul testat de noi este unul tânăr. Un turbo care abundă de frumuseţe şi sănătatea noilor tehnologii. Inginerii sunt artizanii noului val, totuşi, şi nu strategii din marketing. Inginerii au reuşit să scoată aceste motoare tot mai mici, dar tot mai performante iar la adăpostul unui salariu plătit, nimeni nu-i mai băga în seamă. Marele Enzo Ferrari spunea într-o zi, nu cu multe decenii în urmă, ca aerodinamica este pentru cine nu ştie să facă motoare. Dacă ne uităm la Formula 1 de astăzi, inginerii pot fi confundaţi uşor cu mecanii, pentru că designerii sunt vedetele, chiar şi acolo, în templul suprem al ingineriei automobilistice. Să-ţi imaginezi un motor de 1.2 litri cu 130 de cai putere acum două decenii, să zicem, era imposibil, nimeni nu se putea gândi la asta.
Benzinarul are 130 de cai putere, disponibili în totalitate la 5.500 rpm, şi un cuplu maxim de 205 Nm, realizabil la 2000 rpm. Puterea lui liniara, silenţiozitatea lui, reprizele bune sunt beneficii pe care le luăm ca atare. Megane GT Line 1.2 TCe poate fi comandat fie cu transmisie manuală, fie cu transmisie automată EDC. Ne-am întâlnit cu dublul – ambreiaj şi am fost încântaţi de felul liniar, aproape insesizabil în care cutia ştie să schimbe şi să se adapteaze propulsorului turbo. A fost, este de fapt, o nouă mărturie că ingineria deţine arta adevăratului progres.
Modelul suferă, ca orice turbo, în momentul în care nu este menajată pedala de acceleraţie. Consumul oficial se opreşte la 7,4 litri la 100 km în mediul urban şi 4,5 litri la 100 km în afara oraşelor. Dacă vă jucaţi prea mult cu turbina din dotare, consumul nu are nimic în comun cu ceea ce Renault pretinde în fişa tehnică. Pentru un stil de pilotaj normal, în afara oraşului se poate ajunge la o medie de 6,5 litri la 100 km, în timp ce într-un mediu urban aşa cum este Bucureştiul, consumul ajunge undeva la 10 litri la 100 km. O mărturie in plus ca downsizing nu inseamnă decât teoretic mai multă eficiență.
Dinamica & Comportament
Nu e niciun secret ca Megane GT Line are nevoie de 9,7 secunde pentru a accelera pe prima sută sau că poate ajunge la viteză maximă de 200 km/h. Teoretic, GT Line ar trebuie să fie o fereastră deschisă către Megane RS. Practic, nici gând de aşa ceva. În realitate, maşina nu este altceva decât un minim efort stilistic către un simulacru de hot-hatch. Dar clienţii tocmai asta caută iar Renault nu face decât să le ofere. Importantă e imaginea, aşa cum am stabilit mai sus.
Din fericire, noul Megane chiar stiesă răspundă cerinţelor impuse la capitolul manevrabilitate. Tot din fericire, de data asta doar pentru clienţii acestui propulsor construit integral din aluminiu, maşina are o masă mai mică şi se descurcă mai bine când vine vorba despre dinamică. Spre deosebire de diesel, nu sunt diferenţe mari, însă ele există. Adevăratul plus vine în cazul lui GT Line când vine vorba despre suspensie. Echipat cu suspensia sport, GT Line zburdă chiar şi pe virajele complicate. Fără să ajungă la nivelul unui RS, Megane GT Line dă dovadă de un comportament fără reproş pentru clasa sa. Direcţia este una extrem de plăcută în oraş şi are darul de a oferi un feedback corect, singura ei hiba fiind sesizabilă când maşina se afla la viteze mari, moment în care este ar fi prins bine un pic mai multă fermitate. În linii mari, inginerii francezi au făcut un compromis între confort şi sportivitate, pentru a împăca şi clienţii mai sensibili cu partea inferioară a corpului, cea care se ocupa cu şezutul adică.
Design
Redesignul modelului trebuie pus în ghilimele. Megane şi-a schimbat fața doar pentru a lua loc în rândul în noul curent stilistic care domina estetic gama Renault. Megane GT Line arată bine, dar fără contrastul de culori, n-ar fi cu nimic mai mult decât este un Megane simplu. Partea frontală integrează în mod natural şi armonios sigla Renault supradimensionată, amplasată pe o suprafaţă glossy negru. S-a completat cu o nouă grilă frontală şi o nouă bară, dar mai important pare să pară, totuşi, noua capotă. Pe lângă aceste detalii, linia stilistică câştiga mult odată cu inserţiile de LED-uri şi noile blocuri optice, disponibile cu fundal negru.
Din nefericire, modelul nu aduce noutăţi la profil sau pentru partea din spate. Asta ar putea fi de bun-augur pentru unii, dar de dragul epocii, parcă ar fi prins bine ceva mai multă inventivitate.
Interior
Facelift-ul nu putea aduce prea multe schimbări în habitaclu, mai ales că lucrurile se regăseau la un nivel foarte bun. Faţă de un Megane standard, GT Line aduce mult mai multă culoare şi o face simplu, din condeiul personalizării. Cea mai importantă noutate constă în prezenţa sistemului multimedia R-Link redat prin interfaţa unei „tablete” de 7 inch, ce poate fi utilizată prin intermediul unui joystick prezent pe consolă, lângă mânerul schimbătorului.
Confortul și siguranța noului Megane sunt asigurate prin tehnologii avansate, Renault R-Link și Visio System. Ecranul tactil, oferit de Renault R-Link, este gazda unui sistem care integrează toate funcțiile multimedia – sistem de navigație, radio, telefonie și audio streaming.
Visio System dispune de o serie de camere de luat vederi, amplasate strategic pentru a semnala obstacole prin declanșarea unor semnale de atenționare în cazul depășirii marcajelor albe, iar farurile de întâlnire sunt acționate automat pentru o participare optimă la trafic. Scaunele lui GT Line sunt absolut senzaţionale,prin susţinerea lor laterală extrem de bună şi forma sportivă. Tapiţeria din piele alb-gri dă o notă specială interiorului spaţios. Portbagajul este mai mult decât satisfăcător prin cei 405 litri pe care îi pune la dispoziţie.
Concluzie
Oricum ai da-o, acest Megane este un compromis. E la fel de adevărat ca e un compromis extrem de reușit. Modelul e un facelift care nu face decât să actualizeze vizual ceea ce deja am văzut pe noile Clio şi Captur, și e un compromis şi pentru că GT Line nu este nici măcar promisiunea unui RS mai cuminte. Cu toate acestea, aportul liniei GT Line este unul interesant, de bun augur chiar, dacă ar fi să luăm ca atare tot ceea ce este la modă. Modelul testat de noi, Megane GT Line 1.2 Tce EDC, are un preţ de catalog de 20.400 euro cu TVA. Pentru cine vrea mai puţină diversitate şi mai multă economie de bani, se poate accesa promoţia mărcii din această lună disponibilă în România, unde noul Megane 1.6 16v are un preţ de plecare de 10.500 euro cu TVA.{gallery}Megane GT Line{/gallery}