
Ne mulţumim cu puţin. Când umplem puţinul, ne dorim mai mult, mai mult spaţiu, mai multă dragoste, mai multă avere şi, de ce nu?, mai multă maşină. Renault l-a numit Espace în anii ’80 şi aşa a rămas până în zilele noastre. Dar până în zilele noastre au trecut câteva decenii care aveau să modifice, chiar dacă nu atomic, tot ceea ce se ştia în anii ’80 despre maşini.
Din necesitate sau nu a apărut şi Scenic, un monovolum mai mic, pentru cei cu necesităţi mai mici. Oricum ar trata piaţa aceste maşini, monovolumul rămâne maşina clasică de familie, mai mare decât break-ul, mai mică decât SUV-ul. Noul Renault Scenic în varianta lui XMOD vine să preîntâmpine diversificatele sentimente ale cumpărătorului şi lansează o propunere uşor indecenta: un monovolum cu aer de crossover. Că o fi bine, că o fi rău, nu mai contează. Ceea ce contează cu adevărat e că Scenic XMOD prezintă câteva ornamente la nivelul barelor de protecţie şi a pragurilor laterale, o gardă la sol mai ridicată şi un sistem de tracţiune special pentru terenurile uşor accidentate. Nu mai există tracţiune integrală, dar vânzările de pe acest segment nici nu prea o cereau.
Motor
Un 1.6 dCi cu 130 de cai la vremea lui e mai bun decât orice. Pentru că în afara noului diesel Renault, nu mai există nicio motorizare pe noul Scenic. Adevărul este că acest propulsor reprezintă întruchiparea perfecţiunii sub capota lui Scenic XMOD. Neexistând cazul comercial a unei diversităţi, un 130 de cai putere şi un cuplu de 320 Nm trage la ţintă când vine vorba despre un monovolum antrenat şi pentru drumurile forestiere.
Motorul şi-a încasat deja trofeele succesului şi nu mai necesita prezentări elaborate, dar merită menţionată fluiditatea cu care lucrează în compania transmisiei manuale cu 6 trepte. Delicateţea propulsorului 1.6 nu exclude existenţa unui zvâc atuinci când se impune, dar în general trebuie să punctăm randamentul şi exactitatea unităţii dCi. La nivel de consum, cifrele oficiale ne arată un 4,4 litri la 100 km în regim mixt, ceea ce înseamnă o autonomie de peste 1000 km. În realitate, dacă combinăm şi un drum cu autostrada unde viteza maximă legală este mai mult sau mai puţin respectată, ajungem pe la o autonomie de 950 km. Nu e rău, nu e chiar deloc rău. Consumul urban înregistrat a ajuns undeva la 6,9 litri la 100 km, iar consumul la drum lung scade la un 4,5 litri la 100 km. Pe autostradă, la 130 km/h, cifra medie a consumului va juca înaintea şi înapoia valorii de 7 litri.
Dinamica & Comportament
Renault Scenic XMOD accelerează de la 0 la 100 km/h în 10,3 secunde şi ajunge teoretic până la 195 km/h. Cifrele performanţelor sunt bune dacă încadrăm modelul în segment, însă pentru un familist, fie el şi unul cu moacă mai agresivă, performanţă nu e un criteriu de luat în seamă. Cu o gardă la sol înălţată, Scenic XMOD oferă o treaptă în plus poziţiei la volan. Acest lucru aduce şi unele dezavantaje inerente, cum ar fi, de exemplu, ruliul pronunţat de pe virajele grele.
Acest dezavantaj este croit şi de suspensia setată prea moale, orientată exclusiv în direcţia confortului. Condus până la limita decentei, Scenic poate zburda, chiar şi pe drumurile virajate. Un aspect esenţial îl reprezintă Extended Grip, care oferă trei moduri de rulare: asfalt, teren şi Expert. Sistemul funcţionează doar pe anvelopele M+S. În mediul urban, Scenic poate fi resimţit cu aceste anvelope ca orice bocanc încălţat în anotimpul cald, iar direcţia, de altfel destul de precisă şi fermă, e uşor incomodă la oraș.
Design
Noua linie de design existent0103 la Renault a dat câştig de cauză şi lui Scenic. E, fără drept de apel, cel mai frumos Scenic desenat până acum. Designerii au mers pe două direcţii: fluiditate şi agresivitate. Pe alocuri există mici scăpări ale simbiozei stilistice, însă forma finală poate fi numită reuşită pentru pretenţiile unui monovolum.
Personal, consider monovolumele cele mai neatrăgătoare maşini, la bătaie cu modelele pick-up, însă acest Scenic XMOD nu tinde la regulă. Decoraţiile de pe bare şi praguri, bandourile laterale, blocurile optice alungite şi stopurile în formă de bumerang, prevăzute cu LED-uri, fac din Scenic o apariţie care răsuceşte gâturile trecătorilor.
Acoperişul din sticlă, cu deschidere stil trapa pentru pasagerii din faţă, barele de amarare extrem de reuşite şi în general ţinuta agresivă depăşesc nivelul de curiozitate pentru nou, care atrage în mod normal privitorul, şi merg în direcţia admirativului. La acest lucru contribuie şi misterioasa culoare de caroserie, acest muştar turbat care, fie că-ţi place, fie că nu, tot te face să te uiţi la el.
Interior
Templul unui monovolum trebuie să stea în habitaclu. Scenic XMOD şi mai ales experiența Renault în domeniu îl face pliabil pe ideea de modularitate şi versatilitate. Scaunele confortabile – chiar şi cele din spate -, cu un suport lateral excelent pentru şofer, extrem de util la drum lung, diversitatea spaţiilor de depozitare, consola prietenoasă, parcă inspirată din designul unei motociclete şi bordul uşor futurist te introduc într-o atmosferă reală de monovolum.
Nivelul calitativ al materialelor se înscrie în linia oferită de Renault odată cu noile Megane sau Fluence. Plasticul moale de pe bord, îmbinat în zonele inferioare cu un plastic mai dur, dar nu urât, volanul cu bază plată şi îmbrăcat în piele şi calitatea tapiţeriei sunt elemente care promit un confort bun. Însă şi mai plăcut surprinşi am fost de nivelul excelent al îmbinărilor, care ne aduce aminte cât de mult a progresat Renault la capitolul interioare.
Din păcate, vechiul păcat al francezilor – greieraşii – n-au lipsit nici de pe Scenic XMOD, semn că finisajele ascunse sunt mai puţin reuşite. Portbagajul de 437 litri vine să ofere unei familii cam tot spaţiu de care are nevoie. Şi pentru că tot vorbim despre spaţiu, acesta nu şi-a făcut simţită lipsa nici în faţă, nici în spate.
Concluzie
În mod cert lucrurile arată mai bine decât sunt în realitate. Renault Scenic XMOD are darul de a te vrăji dacă baţi la poarta unui monovolum. Modelul francez transcede din direcţia segmentului căruia i-a fost dedicat către liga crossoverelor, sau măcar oferă iluzia acestei misiuni. XMOD poate însemna versatilitate aşa cum, în mod egal, înseamnă globalizare. Niciodată în existenţa sa, Terra nu a avut mai multe şosele decât acum, şi niciodată în istoria industriei auto n-au fost mai multe maşini care pot rula şi în afara asfaltului. Paradoxul este uşor de înţeles şi are legătură cu publicul schimbător şi mofturos. Goana după aur a devenit o goană după client, o goană care se închina oricărui compromis. XMOD nu este progres, XMOD pentru Scenic este un compromis. Dar singura certitudine pe care o ai în faţa publicului, clientului, este preţul. Renault Scenic XMOD, în singura lui versiune existenta pe piața din România, are un preţ de plecare de 24.000 de euro cu TVA.{gallery}Test Scenic XMOD{/gallery}