
Venirea iernii inseamna pentru soferi schimbul obligatoriu de anvelope. O dilema care macina si genereaza numeroase controverse se naste odata cu alegerea pneurilor intre cele all-season si cele de iarna. In zonele in care iernile inseamna destul de mult timp zapada sau drumuri inghetate nu poate exista decat un singur raspuns corect: anvelopele de iarna.
Chiar daca cele all-season sunt legale si pot fi folosite iarna, in testul de mai jos se demonstreaza ce inseamna performantele unei anvelope de iarna in fata uneia all-season, atunci cand suprafata de rulare este inghetata.
Pentru ca testul sa fie cat mai elocvent cu putinta s-a folosit un singur model auto (Toyota RAV4 cu tractiune integrala) si un patinoar iar cifrele vorbesc de la sine si nu lasa loc de interpretari. Totodata, preconceptia ca masinile cu tractiune integrala nu ar avea nevoie de cauciucuri de iarna este spulberata de rezultate testului:
- La testul de acceleratie, RAV4 cu pneuri all-season a accelerat pe gheata patinoarului pe o distanta de 20 metri in 3,7 secunde. Modelul RAV4 prevazut cu pneuri de iarna a reusit sa o faca in 3,1 secunde.
- Cel mai important factor pe gheata il reprezinta franarea. La 20 km/h, RAV4 all-season a avut nevoie de 17,3 metri pentru a se opri; RAV4 cu pneuri de iarna a oprit in 10,2 metri.
- Ultimul test a fost cel al virajului brusc in ac de par, iar masina cu anvelope de iarna nu a avut nicio problema sa pastreze trasa ideala, in timp ce masina cu anvelope all-season a iesit in lateral pana sa reajunga pe trasa ideala.