Teste

Teuton cu radacini in Hexagon – Test Opel Corsa 1.2 Turbo 100 CP

De 15 februarie 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Asa cum se intampla in cazul modelelor de succes – iar Opel Corsa este unul dintre ele – trecerea de la o generatie la alta se face destul de bland in ceea ce priveste look-ul exterior. Comparativ cu predecesorul sau, aceasta generatie pastreaza, in mare, linia caroseriei, dar asemanarile se opresc aici. Pentru ca Opel a devenit parte a Grupului PSA, noul Corsa este dezvoltat pe platforma tehnica CMP, folosita si de Peugeot 208.

Acest lucru a adus cu sine o multime de avantaje, incepand cu eliminarea unor kilograme in plus. Cel mai usor Corsa coboara sub pragul de 1.000 kg (mai precis 980 kg). In comparatie cu modelul anterior, este cu 108 kg mai usor – o reducere a masei proprii cu aproximativ 10%, desi noul model este sensibil mai mare.

Lungimea a crescut cu 4 cm, pana la 406 cm, latimea cu 2 cm (176,5 cm) si ampatamentul cu 2,8 cm (253,8 cm). Inaltimea este insa mai mica cu 4,5 cm, aducand masinii o alura sportiva. In plus, designul are si un rezultat practic, coeficient aerodinamic de 0,29, fiind printre cele mai bune din segment. 

Un alt avantaj adus de platforma CMP este posibilitatea de a ingloba tehnologii si sisteme de asistenta avansate. Corsa poate fi echipat cu farurile adaptive IntelliLux LED® matrix, in premiera pentru clasa B, iar in echiparea standard, inclusiv a versiunii de intrare, figureaza sistem de recunoastere a indicatoarelor, sistem detectare pietoni, avertizare in caz de coliziune, cruise control automat. De asemenea, debuteaza si sistemul de mentinere a benzii de circulatie.

Abordare germana

Nou Corsa vine cu un design exterior clasic, fara un factor wow atat de spectaculos precum varul Peugeot 208. Este un look mai serios, ce face uz mai mult de forme rectangulare comparativ cu vechea generatie. A disparut micul geam triunghiular de la montantul A, iar luneta s-a micsorat vizibil, avand o pondere mai mica din hayon.

Echiparea de fata, GS-Line aduce plafon si carcase negre pentru oglinz si jante de 17 inci (echipament optional, 200 euro), pentru o imagine sportiva mai potentata. Habitaclul urmeaza aceeasi nota conservatoare, ca si exteriorul, dar punand in practica stilul german, cu o ergonomie reusita a postului de condus. 

Exemplarul de test punctează vizual prin inserția rosie de pe planșa de bord, în ton cu culoarea exteriorului si scaunele fata sport, pe care le gasesc excelente. Pentru o masina de clasa mica si care nu este in varianta hot, ofera o sustinere laterala foarte buna si au spatar reglabil cu buton rotativ, ceea ce inseamna o precizie ridicata.

Volanul are, la randul sau, o plaja mare de reglare, iar toate acestea transforma pozitia de condus din Corsa intr-una potrivita pentru soferi de mai multe staturi decat i-Cockpit-ul lui 208. Zona neagra lucioasă a planșei de bord arata bine, dar evidentiaza rapid amprentele și firele de praf. In rest, partea superioara a acesteia si a usilor aduce materiale cu textura mai moale, insa plasticele tari domina partea inferioara a habitaclului. Aici sunt destule locuri de depozitare, inclusiv pentru obiecte foarte mici (gen monede sau chei).

Pentru 135 de euro, frana de stationare are actionare electrica, asa ca lipsa levierului elibereaza spatiu in plus. Ceea ce sfatuiesc sa se bifeze de pe lista de optionale este cotiera centrala fata, absenta de pe masina de fata. Costa doar 95 de euro, dar schimba in bine confortul in special la drumurile mai lungi. 

Touchscreen-ul central (standard de 7 inci fara navigatie, plus 520 euro pentru navi si 900 euro pentru 10 inci cu navigatie) reuneste majoritatea comenzilor, dar lasa la indemana cateva butoane fizice pentru accesarea functiilor uzuale (climatizare, incalzire scaune, modul Sport, start/stop, asistenta pastrare banda de rulare). Ca si usurinta in utilizare, meniul este logic, dar uneori mai apar intarzieri in raspuns. 
Cu exceptia echiparii de baza, denumita chiar “Corsa”, celelalte trei linii (Edition, GS-Line si Elegance) ofera in standard aer condionat manual. Pentru climatizarea automata trebuie platit 300 euro.

Spațiul interior se situeaza peste media segmentului, Corsa fiind dintotdeauna o masina incapatoare. Pe locurile din spate, de pe extremele banchetei, poti sta lejer pe dacă nu ai peste 1,80 metri, pentru ca volumul portbgajaului sa creasca de la 285 litri, la generatia trecuta, la 309 litri acum. Am gasit foarte incapatoare buzunarele usilor fata, dar cele posterioare sunt desenate strict pentru a primi o sticla de 0,5 litri.

1.2 litri turbo cu nerv

Motorizarea prezenta este 1.2 turbo de 100 CP/5.500 rpm și 205 Nm/1.750 rpm, cuplat la o cutie de viteze manuală cu șase trepte. La 1 tona, cat cantareste masina la gol, micul motor se descurca excelent si scade sub 10 secunde (9,9 s) timpul pentru 0-100 km/h.

Uitați de ideea că are doar trei cilindri, din interior nu se simte nici acustic și nici la nivelul vibrațiilor, cel mult cand e rece doar. Are un nivel bun de cuplu și acest aspect este esențial în mediul urban din multe puncte de vedere, cand se pot specula brese fara retrogradare. Propulsorului îi plac turațiile ridicate pentru a-si pune în valoare puterea și capacitatea de reprize, dar se comportă rezonabil când se reaccelerează în trepte superioare de la regimuri scăzute de funcționare.

De exemplu, rulează fără probleme la 60 km/h, în treapta a șasea și poate relua accelerarea ușoară în această treaptă fără vibrațiile caracteristice subturării. Pe autostrada, cu o medie de 114 km/h pe 60 de kilometri rulati, Corsa a cerut 6,2 l/100 km, iar dupa parcurgerea a inca 75 de km pe drumuri nationale, in ritm alert, valoarea mediata a scazut la 5,4 l/100 km. Cu alte cuvinte, interurban (fara autostrada), consumul coboara sub 5 l/100 km. Cuplul maxim este disponibili pe o plaja impresionanta, pana spre 4.500 rpm, favorizand reprizele si oferind senzatia ca masina este mai rapida decat in realitate.

Dupa cum ne-a obisnuit, Opel Corsa are o mecanică robustă și o suspensie potrivită pentru drumurile ceva mai proaste. Mai sunt momente, la portiuni stricate sau bumpere de incetinire, cand puntea spate semi-independenta descarca zgomotos, insa si anvelopele cu profil sport (205/45 R17) au partea lor de vina. Direcția a evoluat fata de vechea generație, este asistata tot electric, dar a capatat ceva mai multa precizie si ofera feedback imbunatatit. In continuare, asistarea in modul Sport devine mai barbateasca, insa tot cu un iz artificial, care nu aduce mai multa calitate in conducerea sportiva.

Fara indoiala, noul Corsa este o masina agreabila si atenta cu ocupantii sai. Echiparea de serie poate fi completata cu fel de fel de echipamente optionale, unele specifice mai degraba clasei compacte. Acest motor de 1.2 litri comunica mult temperament si vivacitate si poate fi oferit si in versiune de 130 CP, cuplata exclusiv la o transmisie automata cu opt trepte, din nou o raritate in acest segment. In plus, pentru o masina de clasa mica, Corsa ofera un spatiu interior interesant, iar echiparea GS-Line ii ofera soferului un post de conducere extrem de reusit si ergonomic.

Share