Teste

Tokyo-Paris via Snagov

De 8 februarie 2010No Comments
; ; ; ;

Segmentul MPV-urilor de clasa mica a cunoscut o crestere semnificativa in decursul anului trecut, perioada in care unii producatori au prezentat concepte inedite, iar altii au lansat pe piata modele interesante. Printre acestea din urma se numara Citroen C3 Picasso si Toyota Urban Cruiser, doua nume pe care le-am intersectat si pe care le-am condimentat cu peisajul armonios de iarna din Snagov.

Prima aparitie publica a MPV-ului de clasa mica Citroen C3 Picasso a avut loc in anul 2008 chiar la el acasa, la salonul auto de la Paris. Construit la uzina Citroen din Slovacia, C3 Picasso a fost lansat pe piata la jumatatea anului trecut, reusind sa se impuna gratie designului nonconformist si interiorului spatios si flexibil. De cealalta parte, Toyota Urban Cruiser a fost prezentat in premiera mondiala la Geneva, in 2008, si lansat pe piata in aproximativ aceeasi perioada cu C3 Picasso. Dezvoltat pe baza modelului de clasa mica Yaris, Urban Cruiser ofera o utilitate sporita, fiind mai spatios, mai ergonomic si, in acelasi timp, economic.


Accente MPV

In ceea ce priveste modelul C3 Picasso, Citroen a reusit sa contrasteze placut diferite elemente la nivel de design exterior, imbinand liniile drepte cu cele curbe, caracterul modern cu cel retro si personalitatea puternica cu alura sarmanta. Dezvoltat pe baza modelului de clasa mica Yaris, Urban Cruiser a primit din partea designerilor Toyota o arhitectura mai robusta, tipica unui all-roader compact.

C3 Picasso masoara 4,08 m lungime, 1,73 m latime si 1,62 m inaltime, dovedindu-se putin mai lung si mai inalt decat modelul japonez. Urban Cruiser este lung de 3,93 m, lat de 1,72 m si inalt de 1,52 m. Ambele modele beneficiaza de un ampatament lung, de circa 2,5 m, reusind sa valorifice, astfel, spatiul pentru cinci persoane si pentru portbagaj. Cu toate ca abordarea stilistica de exterior este diferita in cazul celor doua modele, ambele caroserii ofera o nota consistenta de nonconformism si de originalitate.

Diferente de stil

Cu toate ca ambele modele promoveaza flexibilitatea si spiritul practic in interior, cei doi constructori au tratat cu totul altfel aspectul habitaclului. In Toyota se observa un design simplu, conservator si chiar invechit al bordului, iar in ciuda finisarilor atente, materialele plastice utilizate lasa de dorit, acestea nefiind foarte atragatoare si nici placute la atingere. Insa ergonomia comenzilor se prezinta la standarde ridicate, asemenea caracterului practic asigurat de buna compartimentare a elementelor constructive si de numeroasele spatii de depozitare.

Spre deosebire de Urban Cruiser, C3 Picasso etaleaza un habitaclu mai rafinat, mai bine lucrat si, per total, mai primitor. Materialele si finisarile sunt mai bune, fiind pusa in valoare atentia pentru detalii. Modelul francez are avantajul suprafetelor vitrate de dimensiuni mai mari, fapt care avantajeaza luminozitatea naturala in masina. In cazul versiunii testate, acest aspect este accentuat de tapiteria de culoare deschisa si de plafonul panoramic. Acesta din urma este inclus in pachetul Design Plus, care adauga jantele Clover de 17 toli, al carui pret este de 1.400 euro (TVA inclus).

Caracter practic

In ciuda faptului ca beneficiaza de o dimensionare mai generoasa, comparativ cu Urban Cruiser, C3 Picasso nu ofera un interior semnificativ mai spatios, plusand doar la volumul portbagajului. Ambele modele pot gazdui in confort cel de-al treilea pasager pe bancheta, si asta datorita faptului ca nu este prelungita coloana de transmisie pana la compartimentul respectiv. Pernele sunt confortabile in ambele cazuri, insa C3 Picasso isi rasfata pasagerii din spate cu masute pliate in spatarele scaunelor si prevazute cu spot luminos.

O alta functie comuna o constituie bancheta rabatabila 3/4, care poate glisa in fata si in spate pentru suplimentarea spatiului destinat pasagerilor din spate sau, dupa caz, pentru sporirea volumului portbagajului. Gratie inaltimii mai mari, C3 Picasso asigura pasagerilor din spate un acces mai facil, insa spatiul la nivelul capului este mai bun in cazul lui Urban Cruiser. La nivelul genunchilor, ocupantii locurilor din spate din C3 Picasso pot fi incomodati de spatarele masive ale scaunelor si de masutele pliate. Per total, confortul pasagerilor din spate este mai bun in cazul lui Urban Cruiser. Singurul disconfort este la nivelul umerilor, iar acesta se face simtit odata cu prezenta celui de-al treilea pasager pe bancheta.

C3 Picasso dispune de un portbagaj cu volum mai mare decat Urban Cruiser, 385 litri fata de 314 litri. Daca portbagajul modelului japonez are o gura de acces ridicata si o deschidere ingusta, lucrurile stau mai bine in cazul modelului rival. Multumita hayonului de dimensiuni mai mari, gura de acces este mult mai generoasa, atat pe lungime, cat si pe inaltime. Totodata, baza inferioara joasa permite o manevrare mai usoara a bagajelor voluminoase si grele.

Pozitia de condus si tinuta de drum

C3 Picasso sta foarte bine la capitolul vizibilitate frontala, pozitia inalta de condus, parbrizul format din trei elemente si geamurile mari, iti lasa senzatia ca esti la volanul unui monovolum de dimensiuni mai mari. Nici Urban Cruiser nu se prezinta rau la acest capitol, insa luneta ingusta si montantii posteriori foarte masivi afecteaza semnificativ vizibilitatea la manevrele cu spatele. Volanul lui Urban Cruiser poate fi reglat doar pe inaltime, nu si in adancime, insa scaunele asigura o mai buna sustinere laterala comparativ cu modelul francez.

Directia este mai comunicativa decat in cazul altor modele din gama Toyota si, totodata, mai placuta la drum lung in comparatie cu C3 Picasso. Citroen a ales o directie usoara, dar prea asistata, care isi demonstreaza calitatile pe strazile aglomerate din oras. Ambele modele dispun de transmisie manuala, insa cutia montata pe Urban Cruiser are sase rapoarte, fata de cinci in cazul lui C3 Picasso. In plus, cutia propusa de Toyota are o timonerie mai scurta, mai precisa si mai placuta in accesare.

In cazul lui C3 Picasso, pedalele au o cursa mai lunga, fiind obositoare intr-un trafic de tip bara la bara. Urban Cruiser sta mai bine la acest capitol, insa pedala de frana nu ofera o dozare progresiva, iar eficienta sistemului ABS se face simtita prea rapid. In ceea ce priveste tinuta de drum, C3 Picasso beneficiaza de o suspensie care inclina spre confort. Insa in cazul unui condus in ritm alert, stabilitatea nu este afectata iar ruliul este decent. Urban Cruiser abordeaza cu mai mult curaj virajele, gratie suspensiei cu setare mai ferma, dar are dezavantajul de a fi mai rigid la traversarea denivelarilor.

Ambele versiuni testate au tractiune fata si motorizare cu benzina. C3 Picasso dispune de o motorizare mai potenta, de 1,6 litri, ce dezvolta 120 CP si 160 Nm. Urban Cruiser se prezinta cu motorul de 1,33 litri, care produce 101 CP si 132 Nm. Chiar daca dispune de resurse mai modeste, Toyota compenseaza printr-o masa totala mai mica cu aproximativ 170 kg. Pe hartie, C3 Picasso este mai rapid cu circa o secunda si jumatate, si poate atinge o viteza maxima de 188 km/h, fata de 175 km/h. Consumul in mediul urban avantajeaza Toyota insa, care consuma mai putin cu aproximativ 3 l/100 km fata de C3 Picasso.

Latura financiara

Citroen ofera pentru modelul C3 Picasso o reducere de 2.500 de euro, la pretul cu TVA, indiferent de versiune. Pretul modelului de baza testat este de 15.650 euro cu TVA, dar luand in considerare oferta curenta, se ajunge la 13.150 de euro (TVA inclus). In aceste conditii, Urban Cruiser este mai scump, pretul de pornire cu aceasta motorizare, versiunea Terra, fiind de 16.082 euro (TVA inclus). Versiunea testata, Luna, costa 17.377 euro (TVA inclus).

Urban Cruiser beneficiaza de taxe reduse datorita capacitatii cilindrice a motorului, RCA-ul pe 12 luni costand 297 de lei, fata de 405 lei in cazul lui C3 Picasso. In ceea ce priveste valoarea asigurarii Casco, aceasta este de aproximativ  564 euro pentru C3 Picasso si de 745 euro pentru Urban Cruiser. Consumul mediu declarat de producator este de 6,9 l/100 km/h pentru modelul francez si, respectiv, de 5,5 l/100 km pentru cel japonez.

Verdict

Pentru segmentul MPV-urilor de clasa mica, fiecare dintre cele doua modele se prezinta cu un stil unic si nonconformist. In ce masura C3 Picasso este prea cosmetizat, iar Urban Cruiser prea robust, tine de aprecierea fiecaruia, insa modelul francez ofera un habitaclu mai elegant, mai rafinat si mai bine structurat, in timp ce modelul japonez abordeaza un stil conservator in interior. Ambele pot gazdui fara probleme patru pasageri, alaturi de sofer, si se dovedesc confortabile, in special C3 Picasso, atat in oras, cat si la drum lung. Urban Cruiser compenseaza cu un comportament de drum mai ferm si cu o manevrabilitate superioara. Dimensiunile sale mai reduse se reflecta si in capacitatea totala mai mica a portbagajului. Insa, in ceea ce priveste oferta curenta Toyota, pretul mai ridicat al modelului Urban Cruiser nu se justifica in totalitate.

 

http://www.youtube.com/watch?v=52q7gbhOjQk

Dragos Nacu

Share

Leave a Reply

3 × three =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373