Lumea colectionarilor de automobile clasice este o mina de aur pentru casele de licitatii care fac un profit frumusel din vanzarea automobilelor rare. Un loc devenit celebru pentru acesta activitate este Pebble Beach, unde pasionatii de automobile clasice dar si “intreprinzatorii” se strang an de an pentru a ‘pune mana” pe un model cat mai rar.
Licitatia de anul trecut s-a icheiat cu vanzari de 265 milioane de dolari, iar pentru cea de anul acesta estimarile sunt de 350 – 400 de milioane de dolari. La baza acestor sume stau masinile cu un pret de plecare de cel putin un milion de dolari, iar estimarile arata ca numarul acestora va fi de aproximativ 100. Insa exista un “club” si mai select aici, si anume acela al masinilor de peste 10 milioane de dolari, cele mai importante fiind urmatoarele:
1. 1967 Ferrari 275 GTB/4 NART Spider – Pret estimat 17 milioane de dolari
25 de exemplare din acest model ar fi trebuit construite, insa numai 10 au fost terminate. Ultima tranzactie a unui Ferrari 275 GTB/4 a avut loc in 2005, pretul de atunci fiinde cu putin sub valoarea de patru milioane de dolari. Anul acesta astreptarile au crescut mult, valoarea estimata fiind de 14 -17 milioane de dolari. Daca se va ajunge la acesta valoare atunci Ferrari 275 GTB/4 va deveni al doilea cel mai scump model vandut la licitatie, locul fruntas fiind ocupat de Mercedes-Benz W196 care s-a vandut luna trecuta cu suma de 30 de miliane de dolari.
2. 1957 Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta – Pret estimat 11 milioane de dolari
Unul dintre modelele reprezentative ale casei Farrari din anii ’50 este si acest Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta construit intr-o perioada in care Ferrari facea masini destinate atat drumurilor publice cat si circuitelor. Aproape toate exemplarele acestei serii au participat in competitii, iar casa de licitatii Gooding and Company estimeaza acest model la 9-11 milioane de dolari.
3. 1953 Ferrari 375 MM Spider pret estimat 10 milioane de dolari
Precursorul celebrului model Testarossa aparut la sfasitul anilor ‘50, Ferrari 375 MM Spider este o sportiva veritabila si extrem de rara care ar putea lua parte la orice competitie destimata automobilelor istorice, inclusiv cea din care si-a inspirat numele, Mille Miglia Storica.
4. 1928 Mercedes-Benz 680S Torpedo Roadster – Pret estimat 10 milioane de dolari
Un roadster superb care are de partea sa farmecul automobilelor din eperioada jazz-ului. Castigatoarea premiului “Best of Show” de anul trecut de la Pebble Beach are o caroserie construita de celebra casa Saoutchik si este ultimul exemplar de acest fel ramas. Aceste “atuuri” vor face ca pretul sa depaseasca lejer valoarea de 10 milioane de dolari.
Alte modele car ar putea intra un clubul de “un milion de dolari”
1. 1967 Toyota 2000GT
Modelele japoneze isi gasesc cu greu locul in colectiile private. Totusi, Toyota 2000GT a reusit in aprilie performata de a se vinde la un pret de 1,2 milioane de dolari, fapt care a determinat casa de licitatie sa spere ca va da lovitura si cu al doilea model. O evolutie interesanta pentru un automobil care valora 65.000 de dolari in urma cu zece ani.
2. 1955 Porsche 550/1500 RS Spyder
Primul automobil construit de Porsche special pentru circuit si-a castigat faima din pacate din tragicului accident al lui James Dean din Salinas, California. Exista foarte multe replici ale acestui model, insa originalele sunt extrem de greu de gasit.
3. 1963 Shelby 289 Cobra
Primele modele Cobra construite de Shelby ar putea intra in clubul automobilelor de un milion de dolari. Aceste modele valorau cam 200.000 de dolari in 2004, iar acum exista cel putin doua exemplare la Pebble Beach care sunt estimate la un milion de dolari. Din pasiune sau nu, se poate castiga o mica avere din acesta indeletnicire, insa e valabil doar pentru cei care au noroc.
4. 2010 Bugatti Veyron Grand Sport Coupe
Este cudat sa gasim in acest top o masina “la mana a doua” din 2010. Dar Bugatty nu este orice masina. Veyron reuseste cu cucces sa-si pastreze pretul initial de peste un milion de dolari, cererea pentru acest model fiind mare din cauza faptului ca unul noi este foarte greu de gasit.