HighlightSpecial

Tot ceea ce trebuie sa stii despre farurile cu xenon

Share

Numeroase vehicule sunt echipate cu faruri xenon, indiferent de varsta, model sau valoare. Farurile xenon pot fi insa, la randul lor, foarte diferite, din punct de vedere al solutiei tehnice, al tipului de fascicul luminos sau arhitecturii reflexiei. 

Ce este, din punct de vedere tehnic, un far cu xenon? In primul rand, contrar opiniei generale, nu este un simplu bec. Este un bec ce are in interior un element strabatut de curent electric. Arata ca un bec conventional, dar are o structura complet diferita. In interiorul becului se afla un gaz nobil – xenonul – care genereaza, la tensiuni inalte generate intre 2 electrozi, o lumina foarte puternica. Este necesara o tensiune de aproximativ 25.000 volti.  Iata de ce Philips Automotive Lighting recomanda folosirea acestor faruri:

D1S, D2S sau D2R?

Pentru a echipa vehiculul cu farul xenon potrivit, este necesar cunoasterea diferitelor tipuri existente. Fiecare are o denumire proprie, fiind diferita ce celelalte prin structura si destinatie. Litera ”D” din denumire reprezinta conventia pentru farul cu xenon. Urmatorul simbol, o cifra, indica daca farul are integrat un ignitor (balast) pentru generarea unei tensiuni ridicate. Cifrele impare indica faptul ca farul dispune de ignitor (de exemplu D1, D3, D5), iar cifrele pare ca acesta lipseste (precum D2, D4). Ultimul simbol indica tipul farului. „S” inseamna proiector, iar „R” reflector.

Proiector sau reflector?

Farurile cu xenon pot fi de doua tipuri: proiector sau reflector. Becul de tip D2R este deci conceput pentru un far de tip reflector. Acest tip de reflector poate fi echipat cu o fanta avand ca rol evitarea fenomenului de orbire a participantilor la trafic de pe sensul opus de circulatie, dar si pentru un fascicul luminos mai larg. Forma reflectorului este data de un computer de inalta precizie, care defineste cat mai exact limita umbrei luminoase datorata intensitatii mari a luminii xenonului.

D1S sau D2S sunt destinate farurilor tip proiector. Acest tip de faruri defineste si mai precis limita umbrei luminoase. In acest caz, reflectorul se afla in interiorul proiectorului. Fasciculul reflectat de reflector este directionat de lentile spre un punct exact definit, iluminand campul vizual din fata vehiculului. Potrivit legislatiei, astfel de faruri trebuie sa fie echipate cu un sistem de autoreglare, astfel incat un proiector dispune de un motor ce adapteaza nivelul proiectiei pentru ca acesta sa ramana constant. Informatiile necesare pentru reglarea acestui nivel – cum ar fi in cazul unui vehicul incarcat cu bagaje – sunt transmise de diferiti senzori instalati, spre exemplu, in barele de protectie ale vehiculului.

Diferenta dintre farurile xenon si bi-xenon

Un bec xenon are nevoie de cateva secunde pentru a atinge punctul de maxima intensitate si este foarte sensibil la aprinderi si stingeri frecvente. Poat fi deci utilizat doar pentru faza scurta. Pentru faza lunga, atat farurile de tip proiector cat si cele reflector dispun de un bec suplimentar cu halogen. Pentru a rezolva aceasta problema, producatorii au dezvoltat farurile bi-xenon, in care becul responsabil de faza lunga este in permanenta pornit, dar fasciculul sau este acoperit. Acestea au, de asemenea, un design diferit fata de cele standard cu xenon. Ele constau in doua becuri, dintre care unul este acoperit direct in interiorul farului sau – intr-o alta forma – are o deschidere in interiorul proiectorului. Aceasta protectie a fazei lungi este actionata mecanic sau electro-mecanic. La semnalul soferului, protectia este ridicata si faza lunga lumineaza complet drumul.

Indiferent de tipul farului cu xenon al vehiculului, exista doua principii comune: in primul rand, becurile cu xenon se inlocuiesc in pereche, cate doua, pentru a mentine nivelul de iluminare in parametri optimi; in al doilea rand, trebuie utilizate numai produse originale, de renume, in caz contrar existand mari riscuri de a afecta sistemul electric al vehiculului, alaturi de costuri de utilizare mai ridicate pe termen lung.

 

Share

Leave a Reply

one × five =