Teste

Totul fata – Test BMW 220d Gran Coupe

; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Share

Au trecut 12 ani de cand BMW a lansat modelul X6, care a bulversat opinia publica si a creat discutii chiar intre cei mai aprigi fani ai marcii. Cu bune si cu rele, a fost semnalul ce a declansat o adevarat revolutie a nisei SUV-urilor coupe. Concurenta nu a stat la randul ei degeaba, Mercedes-Benz aducand chiar din 2004 CLS-ul, care avea sa fie un succes major.

“Derapajul” de la forma clasica de sedan a avut loc cu Mercedes-Benz CLA, iar la BMW prin Gran Coupe-urile Seriilor 4, 6 si, iata acum, 2. BMW 220d nu este clasificat ca un sedan pur, chiar daca nu are hayon, ci capac clasic al portbagajului si trei volume distincte.

Insa linia laterala, cu luneta extrem de inclinata si spatele scurt, alaturi de portierele fara rama sunt specifice unui (gran) coupe. Ba chiar forma stopurilor si modul in care este decupat capacul portbagajului ma duc cu gandul la X4, desi in cazul de fata, nu m-am obisnuit atat de repede cu designul spatelui, ale carui proportii si configuratie sunt diferite comparativ cu un Seria 3, spre exemplu. In schimb, imi place ca BMW nu “deseneaza” evacuari, ci chiar are doua terminatii reale, in extremele caroseriei.

Un 1 in trei volume sau un 2 gran coupe?

Pana la montantul B se poate afirma ca Seria 2 Gran Coupe este aproape identic cu hatchback-ul, insa cate diferente incep de aici… Cu acelasi ampatament, de 267 cm, 2-ul este mai lung cu 20 cm decat Seria 1 (4.526 mm comparativ cu 4.319 mm), valoare regasita in cei 50 de litri in plus ai portbagajului (cu un total de 430 litri).

Sigur, gran coupe-ul nu are posibilitatea de a incarca obiecte agabaritice precum hatchback-ul, ba chiar are o gura de acces destul de zgarcit desenata. Altfel, spatarul bachetei se rabateaza asimetric la acelasi nivel cu podeaua portbagajului, fara prag despartitor. Actionarea se face din portbagaj, prin intermediul unui mic maner-parghie.

Desi pe hartie sunt numai 14 mm diferenta de inaltime comparativ cu Seria 1, plafonul gran coupe-ului si decuparea portierei spate au ingreunat accesul pe bancheta, unde si locul la cap pare mai mic. In cazul modelului testat, care avea trapa panoramica din sticla (1.128 euro), chiar sunt niste milimetri buni pierduti din cauza ramei. Pentru genunchi nu sunt probleme, noua platforma aducand un plus de spatiu vizibil pentru cei care calatoresc in spate.

Sigur, ramane tunelul median, incomod pentru pasagerul de pe centru, care oricum are si sezutul mai scurt si mai tare. Climatizarea automata (564 euro) nu este pe trei zone, dar exista guri de ventilatie pentru cei din spate, plus doua porturi USB-C la baza consolei. Apropo de conectivitate, producatorii auto incep sa foloseasca tot mai des acest tip de port USB, ceea ce implica achiztia unui cablu corespunzator pentru device-urile personale. Mi-au placut buzunarele din usi, absolut generoase, putand primi sticle de 1 litru si multe alte obiecte personale. 

ADN BMW, dar personalizat

Interiorul este, pana la urma, un mix intre un coupe si un sedan si afirm asta luand in considerare mai multe detalii. Pe de o parte, centurile de siguranta care nu se pot regla pe inaltime si lipsa manerelor de viraj de pe plafon, asemenea unor modele sport, iar pe de alta parte pozitia ceva cam inalta de condus pentru un BMW (nu iau in calcul X-urile, ori Active Tourer-ul) si volanul relativ subtire in versiunea stock.

Pentru 461 euro se pot avea scaunele sport, cu sezul reglabil pe lungime si suport lateral imbunatatit, iar pentru 154 euro si volanul va purta semnatura M. Si, chiar daca stau mai sus la volan, am loc suficient de odihna pentru piciorul stang, pe care il pot intinde aproape complet. Chiar daca, teoretic, este cel mai mic sedan (sau gran coupe) din gama BMW, 220d Gran Coupe vine cu materiale excelente si finisaje fara cusur.

Spuma poliuretanica se regaseste pe toata plansa de bord, inclusiv in dreptul genunchilor, reflexiile sunt inexistente si totul este asamblat cu mare atentie. Practic, doar sub cotiera, intre scaune am gasit plastice dure, insa pentru ca am cautat foarte bine, nu ca m-ar fi deranjat cu ceva.

Plansa de bord, preluata de la Seria 1, merge pe acelasi layout, cu indicatoare de bord virtuale, butoane relativ putine si sistem iDrive impecabil (cu trei moduri de accesare: tactil direct pe ecran, de la butonul rotativ si touch pad). Grafica este excelenta, BMW pastrand la indemana comenzile uzuale, gen climatizare si moduri de condus, ba chiar traditionalele butoane fizice ale posturilor de radio.

Chiar am memorat posturi pe ele, acestea fiind nealocate, semn ca nimeni inaintea mea nu le-a folosit si inca o dovada ca sunt mai mult de design si de pastrare a unei legaturi cu predecesorii. Relativ discutabil am gasit solutia de andocare a telefonului in zona de incarcare wireless (410 euro) pentru ca acopera partial ecranul, iar sistemul de iluminare se comanda via unor butoane plasate pe bord, in stanga volanului, pentru care trebuie uneori sa bajbai cu degetul ori sa te uiti special. Practic, de la maneta clasica se actineaza doar asistentul de faza lunga (optional pentru 164 euro).

Pe sosea

Acest 220d are sub capota dieselul de 2 litri cu patru cilindri, pozitionat transversal si cuplat la cutia automata cu opt trepte. Ca o paranteza, pe mezinul 216d este montata o transmisie automata cu doua ambreiaje si sapte trepte. Revenind la modelul testat, motorul dezvolta 190 CP intre 2.500 – 4.000 rpm, respectiv 400 Nm intre 1.750 – 4.000 rpm. Daca facem o intersectie, ca la matematica, vom vedea ca in intervalul 2.500 – 4.000 rpm masina dispune de valorile maxime de putere si cuplu.

Ce inseamna asta in viata reala? O vivacitate excelenta si un raspuns prompt indiferent de regimul de turatie. Dincolo de cele 7,5 secunde in care ajunge la 100 km/h, BMW 220d Gran Coupe se simte agil si intra cu plomb in reprize. Cel putin in programul Sport al cutiei si modul Sport de rulare se poate merge rapid, schimbarile de treapta mentinand masina conectata fidel dorintelor mele, facand aproape uitate padelele.

Desi este o tractiune fata, BMW a lucrat foarte bine la tot ce tine de senzatii si comportament dinamic. Este interesanta combinatia intre suspensia mai “permisiva” decat la Seria 1, modul de lucru al amortizoarelor (adaptive in cazul de fata, pentru 513 euro) si jantele de 18 inci incaltate cu anvelopele cu talon mic (225/40 R18). Pe suprafete bune calitativ are ceva din comportamentul unui long cruiser, placut si odihnitor.

Altfel, gropile, sinele de tramvai peste nivel, bumperele pentru reducerea vitezei trec facil prin micul talon de cauciuc pentru a provoca ceva zgomote in trenul de rulare. Torque steer-ul nu ajunge in volan, fiind foarte bine suprimat, desi in anumite momente (cu rotile bracate si in acceleratie puternica) cineva cu simturile mai ascutite simte ca rotile devin putin nabadaioase. In plus, BMW a translatat de la modele electrice “i” sistemul ARB de limitare a patinarii rotilor, care este acum disponibil la Seriile 1 si 2. Acesta este de trei ori mai rapid in raspuns decat DSC, iar rolul lui principal este reducerea subvirarii. Ceea ce si reuseste. 

Da, chiar daca este o tractiune fata, acest BMW se conduce si ofera o placere asemanatoare cu a unei tractiuni spate. Botul masinii nu este nervos, puterea si cuplul sunt puse jos fara “paraziti” de motricitate, volanul este linistit in acceleratii. Este o treaba foarte bine facuta, dar pana la urma, avem exemplul lui MINI, care este o masina foarte distractiva, cu tractiune fata si cu peste 200 CP in cazul versiunilor de top.

Chiar daca este un diesel, silentiozitatea poate fi bifata ca una dintre cele mai importante insusiri. Cel putin in croaziera, 220d Gran Coupe merge atat de linistit, incat ai senzatia ca esti intr-un model de clasa superioara. La 140 km/h, motorul functioneaza la 2.100 rpm. In 305 km parcursi pe autostrada, cu o medie orara de 120 km/h, cu aerul conditionat in functiune, am inregistrat un consum de 5,8 l/100 km.

Diferenta intre modurile de condus Eco Pro, Comfort si Sport se simte si inca bine. “Comfortul” este de preferat in 90% din timp, pentru omogenitatea setarilor sale. Pentru scurte reprize, gen depasiri, daca se doreste putina agilitate in plus este de ajuns sa muti levierul cutiei in Sport si sa schimbi manual. Sigur, pe drumuri sinuoase, pentru divertisment, modul Sport este cel optim, in vreme ce Eco Pro l-am folosit doar in croaziera pe autostrada. In plus, exista si modul Individual, in care poti bifa, in parte, la alegere intre setare Sport sau Comfort pentru duritatea suspensiei, asistarea directiei, raspunsul motorului si timpii de schimbare ai transmisiei.

Buget

220d este motorizarea diesel de varf care poate fi montata pe Seria 2 Gran Coupe. De asemenea, aceasta, alaturi de M235i xDrive poate primi si tractiune integrala. Pretul de pornire pentru modelul testat este de 38.080 euro, cu TVA inclus, la care se adauga optionale de 15.888 euro, deci un total de 53.968 euro. Nu este o suma mica. Cu siguranta fiecare cumparator isi va alege optionalele dorite, iar lista este foarte bogata. BMW propune echipamente care, acum 10 ani nu se gaseau nici pe Seria 7. Spre exemplu, BMW Live Cockpit Professional (2.101 euro) aduce instrumentar de bord cu diagonala de 10,25” si display central tactil de aceeasi dimensiune. Se foloseste sistemul de operare BMW 7, ce integreaza asistentul vocal personal BMW, actualizeaza regulat hartile sistemului de navigatie si software-ul masinii.

In acelasi timp, cei care vor sa mearga inspre registrul sportiv, alaturi de suspensia adaptiva mai pot bifa directie si suspensie M Sport, pentru 256, respectiv 359 euro.Ideea este ca BMW 220d Gran Coupe poate atrage clienti foarte diversi, de la familii tinere care au nevoie de portbagaj incapator dar nu prefera Active Tourer-ul ori mai scumpul Seria 3 break, pana la segmentul corporate, unde caroseria in trei volume este preferata hatchback-ului.

Share