Teste

Transformare reusita – Test Opel Grandland 1.2 AT8 facelift

De 30 iulie 2022No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Grandland este primul model Opel care a folosit o platforma tehnica a Grupului PSA, dupa ce constructorul din Russelsheim a fost inglobat in conglomeratul francez (devenit apoi parte a Grupului Stellantis). Este vorba despre platforma EMP2, pe care au fost produse si Peugeot 3008 si Citroen C5 Aircross.

Doar ca la momentul acela, Opel a integrat mai mult parte tehnica si mecanica, decat interfata multimedia, la interior fiind cat se poate de clasic. Intre timp, nemtii au evoluat mult in ceea ce priveste limbajul de design, prin lansarea noii partii frontale Vizor, regasita initial la Mokka, apoi si la Astra, iar Grandland face acum pasul logic pentru a se alinia gamei, modernizat si improspatat.

Complet schimbat la partea frontala

In primul rand, X-ul din denumire a disparut, apelativul fiind acum doar Grandland. De altfel, pe hayon – ramas in proportie de 90% neschimbat – numele este scris cu litere mari chiar sub logo. Aceasta ar fi diferenta vizuala la partea posterioara, unde nu am remarcat alte modificari.

In schimb, privite din fata, non-faceliftul si faceliftul nu mai au nici o legatura. Opel Vizor, acest calandru “plin” negru glossy, cu farurile noi si bara de protectie decupata altfel, ii dau masinii un aer fresh, mai futurist. Din punctul meu de vedere este momentul in care modelele Opel au cea mai puternica si recognoscibila personalitate vizuala pe care le-au avut vreodata. Iar din acest punct de vedere, Grandland a primit plusul de care avea nevoie.

Pentru ca altfel, linia laterala a ramas neschimbata, cu bandouri negre de jur-imprejur, cu portierele care se prelungesc dincolo de praguri, pentru a le proteja de murdarie si o linie vitrata generoasa, care asigura in timpul mersului o vizibiltate foarte buna. Echiparea GS Line, pe care am avut-o pe modelul testat, aduce cateva elemente negre la exterior (carcasele oglinzilor, scrisul si logo-ul de pe hayon, montantii si plafonul), iar pachetul optional IntelliGrip (309 euro), ofera in pachet alaturi de functia specifica, despre care vom vorbi mai jos, si jante de aliaj de 18 inci, culoare antracit, echipate cu anvelope de 18 inci.

Tot optional este si Pachetul de lumini si vizibilitate (850 euro), in care se gasesc proiectoarele de ceata si farurile IntelliLux LED Pixel Matrix. In fine, ca sa puncatm si celelalte optionale prezente pe masina, mai sunt vopseaua exterioara Albastru Vertigo (541 euro), acces si pornire fara cheie (618 euro) si preechipare roata de rezerva (15 euro).

Interior cu Pure Panel si ergonomie imbunatatita

Plansa de bord constituie marea schimbare din habitaclu si cea care aduce un aer complet nou. Cockpitul Pure Panel este format din doua ecrane mari unite intr-o singura unitate, particulariatea sa fiind ca displayul de 10 inci de pe consola centrala este orientat catre sofer, iar in spatele volanului avem acum un ecran de 12 inci cu o grafica extrem de reusita.  Sistemul de infotainment are o viteza de raspuns buna si un meniu cu o logica usoara.

Adoptarea plansei Pure Panel a implicat o reconfigurare a gurilor de aerisire, pentru ca cea din stanga display-ului central a disparut, fiind inlocuita cu una centrala, plasata pe consola centrala, deasupra zonei de comanda a climatizarii (in setrie automata). Mai exista inca o zona cu butoane fizice, sub display-ul central, ramase aproape neschimbate cu ale versiunii non-facelift, singura deosebire fiind inversarea pozitiei tastelor pentru inchiderea centralizata si luminile de avarie.

Acum soferul are mai la indemana butonul pentru blocarea usilor, in vreme ce „avaria” se afla pe partea dreapta, spre pasager. Volanul si manetele din spatele acestuia sunt neschimbate, dar in zona schimbatorului de viteze s-au intamplat multe lucruri bune. In primul rand, transmisia automata are ca interfata levierul de tip joystick, de origine PSA, care era disponibil pana acum doar pentru versiunea hibrid.

Apoi, sistemul IntelliGrip se comanda acum prin tasta alocata alegerii modurilor de condus, iar butonul rotativ a disparut. Prezenta acestuia, la versiunea fara facelift, suprima unul dintre cele doua locasuri pentru doze de bauturi dintre scaune. Acum locul a fost eliberat si se alatura ofertei generoase de depozitare din habitaclu.

Buzunarele din portierele fata sunt suficient de mari pentru a primi chiar si sticle de doi litri, in spate, situatia este la fel de buna, cotiera centrala gazduieste un compartiment apreciabil de mare, iar portbagajul ofera pana la 514 litri.

Opel a ales un sistem simplu pentru rabatarea spatarului, printr-o singura clapeta pentru fiecare sectiune acesta pliindu-se peste sezut si formand o suprafata plana impreuna cu podeaua portbagajului. Cat despre spatiul pentru pasageri, pozitia de condus este fara repros, cu reglaje mecanice, insa foarte precise (spatarul se ajusteaza prin buton rotativ), in vreme ce pe bancheta este loc imens pentru genunchi si in zona capului.

Profilarea avantajeaza pasagerii din extreme in defavoarea celui care va sta pe mijloc, pe o suprafata mai tare, anevoioasa pentru drumuri lungi.

Motor mic cu suficiente resurse

Trei cilindri si 1.2 litri cilindree pentru motorul Puretech care a primit in mai multi ani premiul de International Engine of the Year. Sunt 130 CP disponibili la 5.500 rpm si un cuplu maxim de 230 Nm la 1.750, care se simt vioi, inclusiv cu cele 1.461 kg la gol ale lui Grandland. Este si meritul trasmisiei automate cu convertizor de cuplu si opt trepte, care pur si simplu elimina senzatia specifica celor doar trei cilindri de sub capota. Asa ca din masina motorul se simte omogen in functionare, iar in acceleratiile mai puternice glasul sau este cat se poate de agreabila.

Daca se merge linistit, cutia schimba aproape imperceptibil, trecand rapid prin primele trepte si mentinand turatia la un nivel relativ scazut. Tractiunea se face exclusiv pe puntea fata, fara a aparea fenomenul de torque steering, asa cum am experimentat la versiunea diesel de 2 litri a lui Grandland X, al carui test il puteti citi aici.

De altfel, motorul are vigoare pana la viteze de 120 – 130 km/h, ceea ce inseamna limitele legale de mers pe autostrada. Transmisia gestioneaza bine redemarajele, dar in mersul sportiv mai apar intarzieri in reactia motorului si la kickdown.

Fiind o cilindree mica, baleierea plajei de turatie se face relativ rapid, ceea ce inseamna implicit si mai multe schimbari de trepte, ce aduc pierderi de timp in demaraj. Cum Grandland nu este un model sport, aceste situatii pot fi catalogate drept secundare si nu neaparat primordiale pentru un utilizator de SUV.

Mai importanta este, spre exemplu, capacitatea de a intra pe drumuri neasfaltate si pe suprafete denivelate, avand in vedere garda la sol de 19 cm si sistemul IntelliGrip. Preluat din baza de organe PSA, acesta are cinci programe de lucru pentru mai multe tipuri de teren: Normal, Snow, Mud, Sand și ESP Off.  Folosind senzorii celorlalte sisteme pentru a ajusta tractiunea, scoate tot ce se poate din doua roti motrice, simuland un diferential autoblocant.

Chiar daca nu are toate atuurile unei tractiuni integrale, in combinatie cu anvelopele all season face diferanta in multe situatii, oferind masinii o motricitatea superioara unui SUV 4×2 clasic. Suspensia si directia sunt setate inspre confort, ceea ce aduce calatorii relaxante pe autostrada, o buna adaptare la drumurile de macadam si usurinta in oras. Pe de alta parte, directia se simte prea asistata in condusul sportiv, cu un feedback moderat pe drumurile sinuoase.

Motorizari, optiuni si preturi

Versiunea de fata, in echipare GS Line, costa 31.283 euro, cu TVA inclus, in acest pret fiind inglobate si optionalele despre care am vorbit mai sus, plus o actiune de piata a importatorului. Practic, pretul de lista este de 29.899 euro.

Aceasta motorizare poate fi disponibila si cu transmisie manuala. In plus, exista si dieselul de 1.5 litri, tot de 130 CP. Pentru toate motorizarile sunt disponibile trei niveluri de echipare: GLX, Business Edition si GS Line. Pentru a descoperi restul ofertei, preturile si echiparile, puteti intra aici. Oferta este completata de versiunea plug-in hybrid, Grandland fiind unul dintre SUV-urile din segment cu cea mai variata paleta de motorizari.

In acelasi timp, faceliftul i-a adus o imagine mai puternica, plus un interior cu o plansa de bord de ultima generatie si o mulktitudine de sisteme de asistenta si multimedia. Din acest punct de vedere, SUV-ul Opel se afla la zi din toate punctele de vedere. Adaugam spatiu din belsug si un pret foarte competitiv in segmentul sau si iata imaginea unui produs de succes pentru Opel

Nu este la fel de sportiv ca un 3008, spre exemplu si nici la fel de confortabil precum C5 Aircross, insa pachetul omogen pe care il ofera va fi luat in seama inclusiv de clientii care cauta un break compact sau un sedan de segment D.

Share