Un Mercedes ramane un Mercedes. Chiar si daca este o utilitara, un camion sau o limuzina, marca germana isi pastreaza valorile pana la capat. Multi au putut vedea tradare in alianta Renault-Mercedes si au spus din start ca noul Citan va fi un Renault Kangoo cu sigla de Mercedes.
Sunt argumente care le pot da dreptate, sunt argumente care nu le-ar putea da dreptate. Adevarul este undeva la mijloc, dar mai important decat sa-l gasim este sa-l cautam. Calatoria conteaza intotdeauna mai mult decat destinatia. Daca vrei sa vezi, vei descoperi chiar si in utilitara de persoane Citan cate ceva din esenta marcii premium germane. Masina nu este un produs premium pentru ca nici nu-si propune asta, dar este un Mercedes, chiar daca sub caroserie se ascunde un Renault.
Motor
Adevarul este ca Mercedes a mers la tinta cand a ales Renault pentru o utilitara de mici dimensiuni. Numai daca luam in calcul celebrul si extrem de eficientul motor 1.5 dCi si realizam ca brandul german a evaluat corect situatia. Cu 90 de cai putere si un cuplu de 200 Nm, noul Citan se descurca excelent pentru ceea ce a fost gandit. Are o oarecare agilitate data de cuplu maxim, realizabil la 1750 rpm, dar pacatuieste cand masina este plina cu pasageri. Motorul lucreaza in tandem cu o cutie cu 5 rapoarte, usor enervanta pentru lipsa de precizie si naravul de a agata la schimbul vitezelor.
Plusul cutiei este oferit de etajarea scurta pe primele trepte, pentru a incuraja acceleratia, de unde si o satisfactie neasteptata oferita de Citan. In varianta cu cinci pasageri plus bagaje, motorul nu mai raspunde atat de placut in momentul acceleratiei, insa se poate lauda cu o eficenta iesita din comun. In mediul urban, la 100 km media inregistrata a fost de 7 litri, insa existau indicii clare ca daca se vroia, se putea si mai bine. La drum intins, Citan nu este deloc pretentios si consuma circa 4,7 litri la 100 km, un rezultat excelent pentru clasa lui. Unul dintre dezavantajele aduse de aceasta utilitara este zgomotul de la interior, lucru deloc cunoscut posesorilor unui automobil Mercedes.
Dinamica & Comportament
Citan nu este un vehicul creat pentru a zburda pe sosele. Totusi, performantele sale sunt decente. Modelul german poate sprinta pe prima suta in 13,3 secunde si ajunge la viteza maxima de 160 km/h. Cei de la Mercedes au tinut neaparat sa iasa in evidenta la acest capitol, sa le ofere clientilor din segmentul utilitarelor satisfactia reala a faptului ca pana la urma conduc o masina a marcii. Voom.ro a testat versiune dedicata persoanelor, motiv pentru care comportamentul masinii a devenit o chestiune importanta.
In primul rand, ne-am concentrat asupra nivelului de confort, fapt testat pe numeroasele sosele cu probleme din Bucuresti. Citan se descurca excelent la aceste hop-uri ale destinului de sofer roman, chiar daca dezamageste cand vine vorba despre prestatia pe care o ofera pe viraje. Vehiculul se inclina serios daca este supus unei torturi din partea soferului, dar e un pacat al configuratiei si nu al inginerilor. In ceea ce priveste directia, lucrurile sunt la locul lor iar modelul Mercedes ofera un raspuns satisfacator din acest punct de vedere.
Design/Interior
Estetica a fost principala arma prin care Mercedes a incercat sa ne convinga ca Citan este al lor. Si au reusit acest lucru partial, si la acest capitol punctam elementele stilistice prezente la nivelul partii frontale. Logo-ul masiv, grila inconfundabila reprezinta o pozitie a constructorului german. Daca blocurile optice sunt inspirate din gama de utilitare Mercedes, restul masinii pare sa fie un fel de Renault Kangoo vopsit in argintiu peste care s-a asezat o sigla Mercedes. Din profil si din spate, finetea designerilor Mercedes dispare si lasa loc eficientei si utilitatii. Pana la urma, Citan a fost gandit cu un anumit scop, iar configuratia estetica nu putea depasi limitele impuse de segment.
La interior veti fi dezamagiti daca va veti gandi ca urcati intr-un autoturism Mercedes si nu intr-un vehicul utilitar. Asemanarile cu Kangoo sunt si mai mari decat in cazul exteriorului, chiar si cand unele elemente precum volanul captusit cu piele iti sar in ochi. Interiorul a fost gandit pentru a fi practic si nu pentru a straluci. De aici o serie de elemente plastice mai dure, mai putin elegante. S-a pus baza pe ergonomie si nu pe confort sau lux, iar cei care vor cauta confortul, vor trebui sa se gandeasca la spatiul suficient si cam atat. Mercedes nu si-a tradat insa obicieurile si a implementat acelasi sistem de stergatoare, aceleasi comenzi pentru lumini. Spatiul suficient pentru cinci pasageri adulti este in concordanta cu cei 685 de litri oferiti de portbagaj.
Concluzie
Lumea auto a ajuns intr-un punct ciudat. In punctul in care vechile rivalitati, vechile orgolii nu mai conteaza iar daca constructorii nu-si vad interesul comun, pot suferi intens. Unii pot disparea. Nu mai e vremea de discutii pe tema Mercedes vinde Renault-uri sau invers, totul are un scop, are un plan de afaceri si se cauta profitul. Mercedes nu a gresit cand a ales Renault si in special Kangoo pentru a face din el un Citan. Concluzia ar fi ca utilitara germana are o puternica gena franceza, insa cu politica de sinergii din vremurile noastre, nimic nu mai este sfant. Si nici nu mai incape vorba sa fie.
Citan are, totusi, un pret de Mercedes: 18.503 euro cu TVA. Varianta testata de noi, cea cu 90 de cai putere, are un pret de plecare de 18.860 de euro cu TVA.[widgetkit id=17]