Special

Transporturile viitorului : Sistemul BRT din Bogota

De 27 iunie 2013No Comments

Bus Rapid Transit este o retea destinata exclusiv autobuzelor, care reuseste sa transporte circa 1,3 milioane de oameni in fiecare zi. Primul episod al serialului l-am inceput cu un studiu de design care reprezinta o propunere pentru viitorul transporturilor:masina lui Lovegrove.

Pe timp de zi masina, pe timp de noapte felinar, modelul este o sursa de inspiratie pentru viitorul rutier chiar daca nu ofera un raspuns exact mai multor probleme cu care ne confruntam in prezent.

Spuneam inca din primul episod ca viitorul transporturilor va fi diferit de prezent, ca viitorul automobil va fi altfel, iar primul pas in acest sens este automobilul electric. Unul din raspunsurile venite la problema transporturilor si aglomeratiilor urbane este o propunere pentru viitor si o solutie ingenioasa pentru prezent. In mod uimitor, o solutie care functioneaza in acest moment, o solutie pentru aglomeratiile urbane o prezinta capitala Columbiei, Bogota.

Ce este Bus Rapid Transit

TransMilenio, denumirea locala a sistemului Bus Rapid Transit, a fost implementat in Bogota inca din anul 2000, dar ramane si acum la peste un deceniu de la lansare, unul dintre modurile in care poate arata viitorul transporturilor. BRT (Bus Rapid Transit) nu este tocmai o idee originala, fiind inspirat dintr-un sistem similar existent in localitatea braziliana Curitiba. BRT consta intr-o o serie de benzi destinate exclusiv autobuzelor, dupa modelul unei retele de metrou. Statiile pentru pasageri se afla in general la intersectia acestor linii si spre deosebire de statiile obisnuite fac legatura cu trotuarele prin intermediul unor poduri sau pasarele. BRT este extrem de dezvoltat in Bogota, spre exemplu bulevardul principal al orasului a alocat nu mai putin de patru benzi pentru aceasta retea rutiera speciala. Pasagerii platesc dupa un sistem asemanator cu cel existent la metrou.  Autobuzele sistemului BRT sunt extrem de mari, pentru a transporta un numar cat mai mare de pasageri. S-au folosit autobuzele cu burduf produse de Mercedes-Benz sau de scandinavii de la Volvo si Scania.

De ce ne place?

Chiar daca este un sistem implementat in Bogota si este bazat pe unele particularitati ale orasului columbian, BRT reuseste sa puna o oarecare ordine in traficul urban. Autovehiculele personale nu interactioneaza cu autobuzele masive, iar ambuteiajele sunt evitate mai usor.

Cetatenii fara masini personale se pot baza pe un transport mult mai eficient si mai rapid pentru ei. Separarea rutelor transporturilui particular cu cele ale transportului in comun nu poate fi decat o idee excelenta, iar ea a fost demonstrata de un secol incoace prin construirea metroului.

Trebuie sa recunoastem meritul acestui sistem incredibil si simplu, care reuseste in fiecare zi sa duca la destinatie mai bine de un milion de oameni. Unul dintre argumentele pro in favoarea sistemului este faptul ca el a demonstrat eficacitatea, fiind testat in conditii reale. In plus, autobuzele din reteaua BRT inregistreaza in Bogota o viteza medie de 30 km/h. Media autobuzelor din New York este de 10 km/h. O comparatie simpla ne arata cum  pentru o metrolopa BRT este o solutie ideala.

De ce nu ne place?


Bus Rapid Transit este o solutie pentru transportul in comun, si nu reprezinta o solutie pentru transportul individual, pentru cei care isi doresc libertatea de a calatori intr-un vehicul propriu. Este adevarat ca traficul masinilor de mici dimensiuni nu mai este ingreunat, iar autobuzele pot merge la randul lor cu viteze mai mari.

BRT necesita o infrastructura speciala, suprapusa infrastructurii existente. Acest lucru inseamna reducerea spatiului de drum alocat celorlalte masini, mai ales in orasele vechi unde strazile sunt inguste, iar bulevardele largi lipsesc. BRT nu este o solutie pentru centrele vechi ale celor mai multe aglomeratii urbane, insa pare o solutie pentru transportul in zona semi-centrala si la periferii. BRT este un mijloc de transport in comun, insa nu reprezinta mai mult de atat.  

Concluzii  

In orice oras aglomerat numarul mare de masini la care se adauga un numar consistent de autobuze fac ca lucrurile sa devina aproape imposibile. BRT are meritul de a separa cele doua entitati si de a oferi un transport variat. Desi pare o solutie mai degraba pentru cei care folosesc transportul in comun, este prin eliminare o bucurie si pentru cei care utilizeaza vehiculele personale.

BRT duce la eliminarea din trafic a unui numar mare de autobuze de mici dimensiuni si vine cu autobuzele gigant care circula separat, doar pe benzile lor. Marele merit al acestui sistem prezentat in episodul 2 al serialului nostru il reprezinta faptul ca el a fost testat si a confirmat.

Oficialitatile din New-York studiaza de ceva ani sistemul si se gandesc sa-l adopte. Daca cel mai mare oras al Americii decide sa implementeze un astfel de sistem, atunci va fi un exemplu mult mai puternic pentru celelalte orase ale lumii, iar drumul spre globalizarea BRT va fi mult mai scurt.

Share

Leave a Reply

4 + six =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373