Siguranta rutiera este una dintre cele mai mari probleme la nivel global. Numarul persoanelor care isi pierd viata din cauze rutiere a scazut in ultimii ani pe fondul intensificarii eforturilor de prevenire a acestui fenomen.
Noile tehnologii dezvoltate de industria auto au dus la aparitia unor masini mult mai sigure in ultimul deceniu iar numarul deceselor si ranilor provocate de accidentele rutiere a scazut. Insa lupta cu acest fenomen nociv se duce si la nivel institutional. Uniunea Europeana desfasoara mai multe programe si cauta sa impuna tot mai multe norme statelor membre.
Este de notorietate ca principala cauza a accidentelor rutiere este viteza si neadaptarea ei la conditiile de drum, clima etc. Pentru a limita cat de mult numarul deceselor provenite din accidente rutiere, oficialii Uniunii Europene pregatesc un proiect de lege extrem de drastic. Ceea ce se vehiculeaza in legatura cu acest subiect va schimba complet peisajul auto european. UE vrea sa introduca limitatoare de viteza pe toate masinile iar viteza maxima sa fie de 110 km/h.
Cu ajutorul unei astfel de legislatii, UE estimeaza ca numarul deceselor survenite de pe urma accidentelor rutiere va scadea cu o treime fata de nivelul actual. Propunerea se afla inca la stadiul de viitor proiect iar cea mai dura masura posibila ar fi blocarea vitezei la maximum de 110 km/h. Sistemul gandit presupune existenta unor camere video pe masina care ar inregistra toate limitarile de viteza si ar incetini automat masina, in cazul in care soferul nu reactioneaza. Cum dezvoltarea sistemelor autonome de condus este la mare moda in industria auto actuala, implementarea unei astfel de tehnologii nu ar trebui sa fie o mare problema. Google, dar si producatori auto precum GM, Nissan, BMW sau Audi fac deja teste cu masini care nu necesita implicarea unui sofer.
Masura ar putea intampina, pe de o parte, critici din partea soferilor care poseda masini de inalta performanta, dar si refuzul unor state precum Germania, unde industria auto producatoare de masini premium ar primi o lovitura majora iar traditia Autobahn-ului ar fi pur si simplu ingropata. In fata acestor reticente majore va sta argumentul unui trafic mult mai sigur si mai coerent. In plus, prin limitarea vitezei masinilor, industria aeronautica si cea feroviera ar putea castiga teren, in conditiile in care perioada de deplasare pe o anumita distanta va creste daca maximul vitezei va fi de 110 km/h.
Daca va fi implementata, aceasta propunere va schimba total fata industriei auto. Producatorii masinilor sport si cei premium vor trebui sa se readapteze. Daca cei premium au solutia luxului si vor dezvolta tot mai mult in directia confortului, cei care construiesc masini sport nu-si vor mai avea aprope deloc sensul. E greu sa-ti imaginezi un Ferrari sau chiar un BMW M5 cu viteza maxima posibila de 110 km/h. Industria va merge in directia cultivarii unui nou tip de automobilism, cel al circuitului inchis, unde proprietarii isi pot dezlantui caii putere din dotare. Pe de alta parte, argumentul celor care sustin acest proiect sta in cifre. Anual, 30.000 de decese au loc pe drumurile in tarile UE, conform Digi24.ro.