Istoria ne invata ca prima forma de taxare sau impozitare a fost jaful. Si ce exemplu mai bun de jaf exista in afara taxei auto?
La inceput s-a numit simplu taxa auto si era inventia guvernului Tariceanu. Dorind la nivel declarativ sa preintampine situatia din Polonia, guvernul Tariceanu lua decizia de a impune o taxa pe masinile second-hand. Desi substratul acestei hotarari parea plin de intentii bune, civilizator am putea spune, taxa auto era o modalitate de a proteja vanzarile de masini noi din tara romaneasca (in paranteza fie spus ca astfel de vanzari erau intreprinse si de o firma a domnului Tariceanu).
Toata tara i-a sarit in cap lui Tariceanu, Romania aflandu-se la acea vreme intr-o expansiune uriasa a parcului auto national, expansiune facuta in special cu masini de import la mana a doua. Chiar si colegii de guvernare ai primului ministru, actualii guvernanti, declarau cu surle si trambite ca aceasta taxa este neortodoxa si trebuie eliminata. Schimbarea culorii politice de la Palatul Victoria nu a adus efectul scontat, asa cum era de asteptat, si actualii guvernanti s-au prefacut ca au uitat cele declarate sustinand in continuare aceasta taxa. Pentru ei a fost de ajuns sa-i schimbe numele.
Treaba romaneasca
Romania s-a aflat la un pas de declansarea procedurii de infringement din cauza taxei auto. Guvernul a fost nevoit sa returneze banii pe taxa auto platitorilor si scandalul se adancea, insa taxa ramane. Romania a continuat sa creada in aceasta taxa, care aduce venituri uriase la buget, bani folositi ulterior de inalte oficialitati pentru a face afaceri cu statul. Asadar, taxa auto a continuat sa traiasca, fie ca s-a numit de prima inmatriculare sau mai nou de poluare si mediu sau cum s-o mai numi.
Personal nici nu mai stiu care este denumirea oficiala, insa stiu prea bine ca este aceeasi taxa, cu cateva virgule schimbate, este aceeasi bataie de joc, acelasi jaf care nici macar nu a putut fi sustinut printr-o lege, ci printr-o ordonanta de urgenta.
Data de 7 aprilie a consemnat ilegalitatea unei legi aplicate de executiv. Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene aprecia ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei
Sangele balcanic avea sa mai clocoteasca o data in mandria de roman cand Curtea Constitutionala a respins cu majoritate de voturi, ca fiind neintemeiate, criticile de neconstitutionalitate ale unor prevederi din Ordonanta de Urgenta a Guvernului 50/2008 privind taxa de poluare.
Dupa ce UE s-a mai incordat o data la noi, pentru a nu stiu cata oara in cazul taxei auto, Gheorghe Ialomitianu, sef la Finante spune: “Sunt mai multe variante ale taxei auto. Ministerul Mediului trebuie sa prezinte cea mai buna varianta si decizia se va lua in Guvern. Eu spun ca trebuie sa luam o decizie privind respectarea hotararii CEDO, iar acesta este lucrul cel mai important pentru Romania.”
Intre timp, avocatii sustin ca taxa poate fi atacata in justitie iar castigul platitorului este garantat. Curtile de justitie europene par sa confirme acest lucru.
Ce invatam din povestea acestei taxe auto
-In Romania nu e nevoie de legi, se poate guverna prin ordonante de urgenta;
-Autoritatile nu sunt in stare sa faca o lege nediscriminatorie, coerenta, motiv pentru care ne facem de rusine in UE de fiecare data cand aceasta taxa intra in discutie;
-Romania nu este in stare sa produca, trebuie sa se finanteze din taxe;
– Statul aplica o politica de santaj, aplicand o taxa, colectand bani de urma mei si bazandu-se pe faptul ca procedurile greoaie din justitie vor impiedica contestarea ei.