Peugeot a pus un 8 la capatul unei lumi si a mai reinventat o data masina cu nume de numar 205/206/207, rasturnand intr-un fel, din nou, limitele infinitului. Regenerarea, aceasta tema a pasarii Phoenix, a fost laitmotivul noului 208, urmasul de drept al celebrelor 206 sau 207, masini care inca fac kilometri buni in lumea intreaga.
Noua generatie a modelului pare sa fie intr-un fel al doilea descalecat al lui 206, starnind aceleasi aspiratii precum vechiul model la vremea lui. Peugeot nu se ascunde dupa cuvinte si recunoaste ca noul 208 reprezinta un moment definitoriu, un fel de “a fi sau a nu fi” pentru marca. Subcompacta franceza isi propune sa marcheze un nou inceput, o noua epoca a Leului. Regenerarea a fost cuvantul de baza de la care pleaca ideea proiectului 208, regenerare si nu reinventare pentru ca noua generatie tine mortis sa duca mai departe spiritul modelelor 205 si 206 sau functionalitatea lui 207. Noul Peugeot 208 este la inceput insa asta nu-l impiedica sa-si propuna sa schimbe lumea sau macar modul in care omul traieste in masina sa. Va fi o generatie a raspunsurilor pentru Peugeot, un test al unui model care avea nevoie ca de aer sa-si gaseasca un nou drum, sa-si regaseasca vechiul drum al gloriei. Dar asa cum se intampla in viata, doar publicul va decide, si Peugeot nu poate astepta decat raspunsul lui.
Motor
Peugeot vine cu o gama variata de motorizari, nu mai putin de zece versiuni (5 diesel si 5 pe benzina) stau la dispozitia clientilor. Gama diesel propune doua cilindree (1.4 si 1.6 e-HDI) cu trei versiuni de putere: 68, 92 si 115 cai. Benzinele pleaca de la noul propulsor de 1.0 litru cu 3 cilindri si 68 cai putere, continua cu 1.2 de 82 cai, 1.4 de 95 CP si incheie cu doua versiuni ale cilindreei de 1.6: VTi cu 120 CP si THP cu 156 CP. Drive-testul organizat de Trust Motors, importatorul marcii in Romania, ne-a oferit cea mai puternica versiune diesel dar si motorul pe benzina de 1.6 litri si 120 cai putere.
Sa incepem in ordinea in care s-au desfasurat lucrurile. Primul contact cu noul 208 l-am avut in compania unui diesel, a celui mai puternic motor oferit de Peugeot pe acest segment. O dimineata inceputa cu promisiunea unei ploi zdravene nu poate decat sa te adoarme cu gandul la cateva ore in plus de odihna, insa un diesel care numai a diesel nu suna a avut darul unei cafele. Astfel ne-am trezit in compania unui motor cu 115 cai putere si un cuplu maxim de 270 Nm, 285 daca punem si overboost-ul.
Aportul unui cuplu atat de mare pe o masina subcompacta poate fi simtit imediat si te cucereste de la prima apasare a pedalei de acceleratie. Nici nu trebuie sa va chinuiti prea mult, pentru ca la 1.750 rpm veti avea cuplul maxim. In ceea ce priveste contributia cailor putere, acestia pot fi disponibili in totalitate la 3.600 rpm. Motorul nu da dovada de aceeasi elasticitate precum benzina pe care aveam sa o cunoastem mai tarziu, insa acest lucru este perfect normal. Lipsa zgomotului nu inseamna ca el nu exista, ci ca el nu se simte, semnul unui antifonari facute ca la carte. Cei care iubesc sau cauta agilitate de la un propulsor vor fi incantati de acest cuplu senzational pentru segmentul B. Faptul ca poti sa ajungi relativ usor la intreaga herghelie de cai putere este inca un aspect de laudat. Si asa cum ii sta bine unui diesel, consumul prezinta cifre satisfacatoare. Daca in Bucuresti, intr-o aglomeratie imposibila consumul mediu la 100 km a ajuns la 7 litri, in afara orasului lucrurile au stat mult mai bine. Media inregistrata la o viteza mai mare de 130 km/h a fost de 5 litri la 100 km, iar la de 100 km/h, in treapta a 6-a a cutiei de viteze, consumul instant cobora chiar si sub valoarea oficiala publicata de Peugeot: 3,4 litri la 100 km. Am stabilit ca acest motor e-HDI devine mai mult decat eficient in fara marilor aglomeratii urbane, insa in mediul urban, in conditii reale, nu poate ajunge la 4,6 litri asa cum sustine marca in fisa tehnica.
Benzina de 1.6 litri VTi cu 120 cai putere si un cuplu maxim de 160 Nm nu impresioneaza atat de mult precum diesel-ul. Starea excelenta oferita de comportamentul noului model s-a mai diminuat in momentul in care am incalecat motorul pe benzina. Fara acelasi cuplu insa cu 5 cai putere mai mult nu pare un schimb rezonabil, chiar daca la consum valorile erau sensibil egale. Peugeot cu motor pe benzina consuma 8,1 litri la 100 km in oras si 5,8 litri la 100 km in afara lui. Venirea spre Bucuresti, dinspre Brasov, ne-a oferit un consum mediu de 6.0-6,5 litri la 100 km, in contextul in care pe anumite portiuni ne-am infipt mai tare in turatie pentru a lua contact cu cei 120 de cai putere, disponibili la 6000 rpm.
Unitatea diesel are darul de a oferi satisfactie inca de la inceput, pe cand in cazul benzinei trebuie sa te rogi, sa urci in turatie, insa nu oricum. Raspunsul pedalei de acceleratie nu este imediat iar cutia cu 5 trepte nu da deloc satisfactie. Daca cutia cu 6 rapoarte pe de diesel s-a remarcat printr-o timonerie foarte buna, o cursa relativ scurta si reprize satisfacatoare, pensionarul cu 5 trepte de pe benzina a fost o adevarata dezamagire. Peugeot isi justifica mentinerea acestei cutii din prisma concurentei, nedorind sa aduca un plus tehnologic cu care si-ar asigura dominatia pe segment. In linii mari, cutia cu 5 trepte are o cursa prea lunga, schimbatorul agata iar lipsa celei de-a 6-a trepte te lasa sa te chinui cu pedala de acceleratie de la 120 km/h in sus, motiv pentru care cuplul motorinei castiga partida cu caii benzinei.
Dinamica & Comportament
Testand doua motorizari diferite intr-un timp atat de scurt poti cadea in pericolul unor impresii diametral opuse. Dincolo de motorizari, de cutii, de numarul de cai putere, Peugeot 208 este aceeasi masina. Daca in ceea ce priveste viteza maxima de constructie lucrurile stau la fel intre cele doua motorizari -190 km/h – diesel-ul bate benzina cu un timp pentru sprintul 0-100 km/h de 9,7 secunde, fata de 9,9 secunde. In cifre lucrurile par asemanatoare, insa senzatiile se despart. Spuneam ca indiferent de motorizari, dotari, masina ramane aceeasi. Asa cum ii sta bine unei subcompacte, Peugeot 208 vrea sa ofere un compromis intre dinamism si confort. Eforturile inginerilor pot fi traduse prin puntea fata de tip pseudo McPherson si tren spate cu traversa deformabila sau suspensiile de tip coillover. In functie de motorizare, raspunsul dinamic difera usor, cu un plus de confort pentru benzina si un plus dinamic pentru diesel. Sistemul de franare este adaptat performantelor motorului. Ambele versiuni testate erau echipate cu discuri si pe fata si pe spate, insa versiunea cu 3 cilindri si motorizarile diesel 1.4 ofera frane cu tamburi pentru rotile din spate.
Un plus evident al noului 208 este raspunsul precis si chiar feelingul destul de tare, judecand in parametrii segmentului, al directiei. Aportul suspensiei destul de tari pentru configuratia diesel se face simtit pe drumurile virajate, vehiculul asezandu-se excelent pe serpentine. In cazul benzinei de 1.6 VTi suspensia pare sa ofere un pic mai mult la capitolul confort. Este mai mult decat evident ca noua generatie ofera un plus de manevrabilitate, gratie eforturilor de a ridica nivelul placerii de condus.
Am testat noul 208 pe serpentine si putem spune ca suspensia isi face excelent datoria, chiar daca la negocierea unui viraj, la viteze mai mari, ruliul incepea sa-si faca simtita prezenta. La drum intins, tinuta de drum este ireprosabila iar in comun cu directia precisa, sofatul devine o adevarata relaxare. O chestiune extrem de importanta o reprezinta masa de 975 kg, cu peste 170 kg mai putin decat 207 pentru benzine si 110 kg mai putin pentru diesel-uri. Coroborat cu scaderea dimensiunilor, noul model devine mai manevrabil, mai agil si nu in ultimul rand mai performant.
Design – carismatic
Oricum ar fi o masina Peugeot, de design nu te poti lua. Iar 208 continua expertiza marcii in acest domeniu cu un design mai mult decat atragator. Totul a fost gandit in asa fel incat sa exprime agilitatea, atletismul si saltul peste generatii. Modelul revine la tinuta compacta a vechiului 206, exercitiu estetic extrem de reusit. Noua linie stilistica a marcii franceze, aspectul de felina, asa cum il numesc cei de la Peugeot, se impune in peisajul clasei B. Peugeot a plusat prin liniile agresive, forma speciala a blocurilor optice cu LED-uri integrate si capota cu nervuri. Tinuta aerodinamica faca casa buna cu grilajul genial al grilei trapezoide, prevazute cu inel din crom, sau cu spoilerul care parca se unduieste in fata rezistentei aerului. Designerii au plecat de la ideea de a sculpta o masina ca si cum vantul ar fi configurat-o. Liniile fluide si in acelasi timp pronuntate ale partilor laterale, vizibile mai bine in cazul versiunii cu 3 usi, au o continuitate perfecta in designul posteriorului, unde limita superioara a frumosului este atinsa de forma expresiva a stopurilor de lumini. Forma de bumerang le ofera o intimitate unica cu estetica hayonului. Noul 208 nu este doar carismatic, este mai mult decat atat, este frumos. Vazut din fata pare extrem de aerodinamic, nervos si agresiv. Din spate, este mai delicat, mai sofisticat, mai tandru iar acest lucru poate fi vazut din galeria foto realizata la Palatul Cantacuzino.
Interior
Peugeot incearca sa faca din noul 208 un bestseller in mod special prin habitaclul sau. Modul in care te simti si traiesti in masina este un element de baza pentru clientela actuala. Insa din start trebuie sa spunem ca interiorul lui 208 este mai putin reusit decat exteriorul, cel putin din punct de vedere stilistic. Francezii au implementat o plansa de bord simplista, care poata fi accesorizata in diferite culori, cu scopul declarat de a prinde cat mai multi clienti din randurile femeilor. Putem spune ca designul interior este un compromis intre o masina dedicata pe jumatate barbatilor si pe jumatate femeilor. Amplasarea CD Drive-ului in torpedou nu este cea mai spectaculoasa alegere, ci LCD-ul de 7 inch (best in class) care este oferit standard. Preluand designul unei tablete, ecranul tactil poate fi usor confundat cu un dispozitiv atasabil, datorita designului unic. Simplitatea plansei de bord, acoperita cu un plastic moale, de calitate, creeaza un contrast controversabil cu gadget-ul in jurul caruia se invarte intreaga masina. O noutate semnificativa este amplasarea mai sus a ceasurilor de bord, care nu mai sunt integrate, ci atasate, scopul fiind cel de a oferi o vizibilitate mai buna. Acest aspect solicita un timp de adaptare pentru sofer, al carui camp vizual catre ceasurile de bord va fi deranjat de catre volan.
Daca tot am ajuns la volan, merita spus ca acesta a suferit o micsorare semnificativa casigand un aspect de volan sport. Peugeot a inovat pe toate palierele la interior dar asta nu inseamna ca a luat, in toate cazurile, cele mai bune decizii. Daca scaunele ofera un confort excelent si o sustinere laterala relativ buna iar spatiul interior s-a marit, lipsa manerelor de sustinere din plafon este un minus la fel de mare precum incapatanarea de nu pune comenzi pe volan si a pastra unitatea de control a functiilor audio sub acesta. Calitatea materialelor si a finisajelor este indiscutabila iar faptul ca ofera un ecran tactil si conexiuni USB, Bluetooth in standard dovedeste ca Peugeot 208 este o masina adresata in mod special noilor generatii. In plus, functiile pasive de siguranta disponibile in dotarea standard au ajutat 208 sa obtina 5 stele la testele Euro NCAP.
Concluzie
Doar timpul ne va arata daca Peugeot 208 poate sa calce pe urmele legendarilor 205 sau 206. Dupa o prima impresie, subcompacta francezilor pare sa fi revenit la valorile initiale. Din acest punct de vedere 208 este o promisiune, insa doar istoria il va judeca. Pana atunci, LCD-ul de 7 inch oferit standard si designul exceptional raman punctele de atractie ale noului model.
Un aspect extrem de important pentru un model de clasa B este pretul. Peugeot ofera noul model de la un pret de pornire in Romania de 10.437 euro, cu TVA inclus, pentru varianta cu motor de 1 litri si 3 cilindri. Voom.ro a testat pe traseul Bucuresti- Brasov-Bucuresti doua versiuni (diesel si benzina 1.6) aflate la nivelul de echipare superior – Allure. Din acest motiv, diesel-ul de 1.6 litri si 115 cai putere si transmisie cu 6 trepte ajunge la 18.290 euro cu TVA, in timp ce benzina de 1.6 litri cu 120 de cai putere costa 16.233 euro cu TVA.