Teste

Un drive test 100% electric – Citroen C-Zero

De 8 iulie 2011No Comments

Zero consum de combustibil, zero emisii de CO2 si niciun zgomot la rulare. Suna bine, nu? Trebuie sa recunoastem ca da, iar Citroen Romania a dorit sa pluseze printr-o sesiune de teste prin care sa ne convingem ca respectivele idealuri pot suna la fel de bine si in practica. Responsabilul pentru aceste beneficii se numeste Citroen C-Zero, primul model de serie, 100% electric, propus de producatorul francez clientilor europeni si care a inceput deja sa circule pe strazile Romaniei.

Citroen C-Zero, Peugeot iOn si Mitsubishi i-MiEV (model pe care l-am testat acum trei saptamani si care imparte solutiile tehnice cu suratele ei din Europa) reprezinta primul val de tehnologie pentru propulsia 100% electrica, propus clientilor din industria auto.

Daca acum jumatate de deceniu nici nu ne puteam imagina o discutie mai ampla despre modelele electrice, iata ca in ziua de azi suntem pusi in fata faptului implinit si avem deja posibilitatea de a programa sesiuni de test-drive cu ZEV-uri (zero-emissions vehicle). Sau chiar le putem studia atent si comanda din showroom-uri, fara a avea tendinta de a ne pisca pentru a depasi senzatia de iluzoriu.

Filosofia constructorului Citroen – ”Creative Technologie” – nu putea avea o expresie mai buna in cotidian decat noul C-Zero. Acesta a fost conceput pentru a facilita mobilitatea urbana prin dimensiunile sale compacte, prin incarcarea rapida a bateriei precum si prin autonomia potrivita pentru calatoriile de zi cu zi cu masina. Practic, citadina electrica propusa de francezi este un concentrat de tehnologie si creativitate, care vine ca un raspuns direct adresat celor care au ajuns la concluzia ca viitorul se contureaza aici si acum.

Tehnologia full-electric, care sta la baza modelului de clasa mica, face parte din strategia marcii de a reduce consumul de combustibil, emisiile poluante si emisiile de gaze cu efect de sera. Solutia francezilor pare perfect adaptata pentru flota companiilor de toate tipurile, pentru guverne si autoritati locale, ba chiar pentru clientii particulari care isi doresc costuri de functionare reduse si care au puternice convingeri ”verzi”.

Viata cu Citroen C-Zero

Prin intermediul lui C-Zero, francezii propun un nou tip de experienta la volan, mai relaxata si in cazul careia cuvantul de ordine este ”liniste”. Singurele zgomote prezente la rulare sunt cele produse de vant si de pneuri (la viteze mari), sau cele generate de motoarele clasice ale partenerilor din trafic.

Modelul s-a dovedit intuitiv la utilizare, surprinzator de silentios (cu riscul de a ne repeta…), usor de manevrat si cu un habitaclu spatios, luand in considerare caroseria compacta. Are patru locuri (datorita ampatamentului de 2,55 m) si un portbagaj de 166 litri; astfel ca Citroen C-Zero detine caracteristicile necesare pentru confort. Mai exact, poate acomoda patru pasageri fara prea mari batai de cap.

C-Zero demonstreaza ca are toate calitatile necesare pentru a candida la titlul de ”citadina perfecta”. Este atenta cu pasagerii, cat si cu pietonii (adica nu ii polueaza fonic si chimic), iar lungimea de 3,48 m si raza de bracaj de doar 9 m garanteaza o manevrare usoara in traficul urban, inclusiv in ceea ce priveste parcarea.

Nu ai voie sa nu te obisnuiesti cu micuta electrica. Tot ce trebuie sa faci este sa rotesti cheia in contact si sa astepti semnalul acustic si aparitia semnalului luminos ”READY” in bord. Din acest moment trebuie sa muti schimbatorul de viteze in pozitia ”Drive” si deja ai pornit in prima ta calatorie cu un vehicul cu propulsie 100% electrica.

Ca mici diferente fata de sora ei – Mitsubishi i-MiEV, cutia de viteze a modelului francez poate selecta doar o pozitie pentru a facilita deplasarea, fata de modelul japonezilor care putea selecta doua pozitii in plus afara de clasicele P,R,N si D: B – Brake, modul in care frana de motor devine mai puternica, pentru a recupera cat mai multa energie pentru acumulatori, si C – City, modul de eficientizare a consumului de energie electrica si in care masina se simte mult mai ”lenesa”.

Tot la capitolul diferente putem nota consola centrala, care se diferentiaza printr-o dispunere diferita a comenzilor si a materialelor intalnite la interior. De aceasta data, finisajele sunt executate ceva mai atent, decat in cazul modelului propus de japonezi.

Exista diferente si la capitolul dinamica, acolo unde C-Zero se simte ceva mai “cuminte” fata de i-MiEv, iar producatorul francez asigura ca acesta a fost conceput pentru a permite doua stiluri de condus: pana la jumatatea distantei de apasare a pedalei de acceleratie (cand setarile selectate permit conducatorului auto sa-si faca drum prin trafic in mod normal, cu accent pe un consum redus si economic) si dupa jumatatea distantei parcursa de pedala de acceleratie (atunci cand se utilizeaza valorile intregi de putere si cuplu, pentru manevre imediate si un condus mai dinamic).

Cifre si tehnologie

C-Zero este un vehicul complet electric animat de un motor sincron cu magnet care dezvolta 64 CP de la 3.500 la 8.000 rpm. Cuplul maxim, de 180 Nm, este disponibil de la 0 la 2.000 rpm. Cu acest set-up, C-Zero poate atinge o viteza maxima de 130 km/h si accelereaza de la 0 la 100 km/h in 15,9 secunde.

Motorul este alimentat printr-un sistem de ultima generatie, format din 88 de celule litiu-ion, montat in centrul vehiculului. A fost aleasa aceasta tehnologie pentru seria lunga de avantaje: greutate scazuta a bateriei, raport favorabil putere/capacitate, putere pentru fiecare celula, comparativ cu tehnologia conventionala pentru baterii cu performante echivalente, si incarcarea partiala, care nu are nicio incidenta asupra duratei de viata a bateriei. Mai mult decat atat, Citroen garanteaza ca bateriile sunt proiectate pentru a trece prin 1.500 de cicluri de incarcare-descarcare.

Avand in vedere ca motorul ofera cuplu maxim de indata ce masina este pornita, modelul francez nu are nevoie de mai multe trepte de viteza. In schimb, acesta este dotat cu un reductor cu raport adaptat si un diferential conventional, ambele montate pe puntea spate langa motorul electric.

C-ZERO are si capacitatea de a-si recupera energia in timpul decelerarii si franarii pentru a incarca bateria. Cantitatea energiei recuperate depinde, printre altele, de viteza vehiculului si de forta exercitata asupra pedalei de frana. Chiar daca frana nu este folosita, atata timp cat pedala de acceleratie nu este apasata, baterie se incarca. Clientii ar putea avea placerea sa descopere ca in cazul in care ruleaza pentru mult timp pe un drum in panta, autonomia masinii va creste.

Autonomia omologata este de 150 kilometri. In practica, adoptand un stil de condus relaxat si fara grija unor alti consumatori (aer conditionat, sistem audio), clientii vor putea parcurge 100 de kilometri fara prea mari griji.

Odata ramas fara energie, C-Zero permite doua tipuri de incarcare a bateriilor: un sistem de incarcare casnic, la o priza normala, prin intermediul incarcatorului situat pe partea dreapta a vehiculului (cu un timp de incarcare de 7 ore) si un sistem destinat incarcarii rapide, situat pe partea stanga a vehiculului (cu ajutorul caruia masina este incarcata de la zero pana la 80% in circa 30 de minute). Acesta din urma se poate racorda doar in locurile special amenajate, in care companiile de energie sau importatorii au instalat dispozitivele speciale de incarcare.

La capitolul dotari, C-Zero nu se diferentiaza cu nimic fata de o masina conventionala. Clientii vor avea parte de sisteme de siguranta precum ABS, ESP, EBA si sase airbag-uri, dar si de echipamente care sa le faca viata mai usoara la volan, precum servo-directie, geamuri electrice, sistem audio si aer conditionat.

Concluzie

Avand un cost de exploatare de aproximativ 1,5 euro/100 km, in cazul lui C-Zero, discutam despre o mare dilema: un pret tentant pentru procesul de exploatare vs un pret de achitizie de 36.650 euro cu TVA inclus. Da, pretul este prohibitiv, insa statul promite un ajutor cuprins intre 3.700 si 5.000 de euro (nimic nu este oficial momentan), iar taxa de prima inmatriculare este zero.

Apoi, nu trebuie sa uitam faptul ca o masina electrica nu impune si costuri legate de intretinere, precum in cazul motoarelor cu combustie interna si al sistemelor de transmisie atasate acestora (excludem de aici consumabilele).

 

Intr-o lume in care pretul la combustibil variaza precum dispozitia zilnica a femeilor, o masina 100% electrica pare a fi alegerea ideala. Trebuie sa recunoastem ca pretul este mare, insa aceasta tehnologie va avansa cu siguranta. Sa nu uitam ca in urma cu 15-20 de ani vorbeam le telefoane mobile ce puteau concura serios cu o caramida. 

Share

Leave a Reply

10 + 10 =