Sunt zece ani de cand aceasta genereatie Mazda CX-5 se afla in fabricatie, motiv pentru care a primit un facelift, cel mai probabil ultimul inaintea venirii unui model complet noi. Asa cum vom vedea in continuare, modificarile sunt relativ minore, cel putin la nivel exterior. Caroseria a fost desenata inca de la inceput destul de modern pentru a tine piept trecerii anilor si schimbarilor tendintelor.
In plus, Mazda a si gandit acest SUV ca unul cu o dinamicitate intrinseca, caracteristica specifica tuturor modelelor producatorului japonez. Nu este neaparat vorba despre o forma revolutionara per ansamblu, ci de un ansamblu bine proportionat, cu o personalitate bine pusa in valoare. Acum, intervin si cateva insule de culoare, in cazul masinii testate, in echiparea Newground, aducand insertii vernil fosforescente pe caladru si in habitaclu, in jurul aeratoarelor si la cusaturile tapiteriei.
Spatioasa si cu layout interior sportiv
Mazda a reusit sa faca un cockpit in adevaratul sens al cuvantului, cu soferul pus in centrul atentiei, printr-o pozitie la volan apropiata de a unui turism, cu volan de dimensiuni mici si posibilitatea de a conduce cu picioarele destul de alungite.
Cotiera centrala fixa ramane insa prea in spate ca sa pot tine simultan cotul pe ea si mana pe volan in timp ce conduc, iar locasurile pentru pahare sunt, de asemenea, intr-o pozitie destul de retrasa. CX-5 aduce materiale moi aproape peste tot in habitaclu, inclusiv pe panoul portierei spate, unde majoritatea producatorilor folosesc plastice tari.
De fapt, singura zona in care sunt materiale rigide se regaseste imprejurul interfetei climatizarii dual zone. Tot acolo a fost prevazut si suportul pentru incarcarea wireless a telefonului. Acest se conecteaza cu sistemul de infortainment al masinii (Apple CarPlay sau Android Auto) doar prin intermediul cablului, imaginea proiectandu-se pe display-ul central de 10,25 inci.
Ecranul nu este tactil, navigarea facandu-se prin intermediul butonului rotativ, dintre scaune, in stilul iDrive de la BMW. Desi logica este una foarte bine studiata, dupa ce ai lansat comanda (spre exemplu ai comutat pe un alt post de radio), se iese automat din acel meniu, revenindu-se cumva in home, ideea fiind ca trebuie sa faci destule operatiuni pentru a lansa comenzi relativ uzuale.
In continuare, grafica ramane cam anosta, cu mult alb si negru, si doar in cazurile cand te afli in meniul Apple sau Android cromatica prinde viata. Pentru instrumentarul de bord s-a optat pentru o soioutie hibrid, cu digital pe mijloc si analog pe cele doua laturi, iar din acest punct de vedere, informatia prezentata este foarte completa, usor de accesat si inteles. Practic poti avea in acelasi timp date despre autonomie, consum mediu partial si total, dar si instantaneu, jurnalier.
Pe locurile posterioare este atat de mult loc incat ampatamentul de 2.700 mm pare mai mare de atat. Este adevarat, pasagerul de pe mijlocul banchetei a fost putin sacrificat in dauna celor de pe extreme, dar se poate afirma fara nici un dubiu ca CX-5 este unul dintre cele mai spatioase SUV-uri din segmentul C.
Pasagerii din spate au la indemana doua porturi USB-A in cotiera incastrata in spatarul banchetei si guri de aerisire pe mijloc. Foarte elegant si sistemul de rabatare, printr-o singura actionare a unei manete din portbagaj sezutul culisand in jos, iar spatarul pliindu-se peste el. Sunt 522 litri volum util pentru bagaje in cazul versiunilor echipate cu motoare cu benzina (510 litri la diesel), dar nu am gasit agatatori pentru sacose, ori alte facilitati de amarare sau sistematizare.
Deja foarte bine dotata inca de la echiparea de baza, versiunea testata aduce in standard jante de 19 inci, scaune fata electrice si incalzite, volan incalzit, acces fara cheie, head-up display, senzori de parcare fat-spate si camere video 360 de grade, asistent faza lunga, hayon cu actionare electrica, climatizare automata bi-zona, cruise control, tapiterie mixta piele sintetica-textil. Un pachet de sisteme de asistenta include asistent franare fata/spate in oras, asistent de mentinere a benzii si monitorizarea unghiului mort.
Motorizare contra curentului
Mazda nu se dezice de motoarele mari aspirate, iar topul de gama pentru CX-5 este acest 2.5 litri, de 194 CP, obtinuti la 6.000 rpm, respectiv 258 Nm la 4.000 rpm. Este o solutie discutabila, atat din punct de vedere al consumului de carburant, cat si al performantelor. Pe de o parte, cilindreea relativ mare, coroborata cu tractiunea integrala nu mai poate tine in frau valorile de consum atat de bine precum o face versiunea 2.0 aspirat de 165 CP. In oras am obtinut 12-13 l/100 km, iar pe drumuri nationale, fara autostrada, undeva in jurul a 8 – 8,5 l/100, condus relaxat.
Pe de alta parte, ca sa ajungi in zonele optime de exploatare ale motorului trebuie sa mergi turat, iar asta aduce cu sine un regim sonor mai ridicat. In acceleratie, cei patru cilindri devin cam zgomotosi, dar, din fericire, timbrul lor este agreabil. Acolo, in zona de sus a turometrului, intre 3.800 – 6.000 rpm te poti juca cu masina mai placut, aceasta devenind prompta si rapida.
Altfel, menajand pedala de acceleratie, transmisia va trece rapid prin cele sase rapoarte, CX-5 fiind relaxanta cand este condusa in regim de croaziera sau in oras. In schimb, imediat cum se schimba registrul catre unul ceva mai dinamic, cutia devine usor grabita in reactii, uneori mentinand prea mult turat motorul, alteori ezitand in alegerea treptei.
Se poate merge si in manual, dar lipsa padelelor din spatele volanului nu prea te imbie sa te joci cu levierul, a carui modalitate de schimbare in poarta manuala, cu “+” tragand in spate de el, este in genul BMW. Sunt disponibile trei programe de rulare, Normal, Sport si Off-Road, fiecare cu gestiunea proprie a raspunsului motorului si transmisiei, insa pe sosea am preferat in 90% din cazul modul Normal.
Din punct de vedere al sistemelor de rulare, Mazda CX-5 poate fi considerat un SUV cu tendinte sportive si o tinuta de drum foarte echilibrata. Aceasta setare o face foarte comunicativa cu soferul pe asfalt si portiunile virajate, unde jantele de 19 inci si asistarea directiei, mediu catre sport, aduc precizie si aplomb.
Suspensia reprezinta un mix reusit intre o exploatare confortabila pe asfalt si rularea decenta pe terenuri accidentate. Cu aceste jante mari si anvelopele 225/55 trebuie insa acordata atentie pe drumurile mai slabe calitativ, unde capacitatea de absorbtie mai mica a ansamblului janta/anvelopa se va transmite catre suspensie.
Oferta cu multe versiuni de echipare
Mazda CX-5 ofera doua motoare aspirate cu benzina (2.0 de 165 CP si 2.5 de 194 CP) si un turbodiesel de 2 litri, in doua variante de putere (150 CP si 184 CP). Toate pot fi echipate cu tractiune integrala si transmisie automata, in vreme ce o cutie manuala cu sase trepte este disponibila doar pentru benzina de 165 CP si dieselul de 150 CP.
Mai interesant este faptul ca sunt nu mai putin de 10 niveluri de echipare, iar in total clientul poate alege din 78 de configuratii, ale caror detalii, inclusiv preturi si date tehnice se pot gasi aici. Revenind la modelul testat, pretul de lista al acestuia este de 37.390 euro, TVA inclus, ceea ce ce constituie una dintre cele mai bune oferte din segmentul SUV-C.