
Pentru noi, Jeep este o marca. Pentru fanii lumii auto poate fi orice masina 4×4 construita pentru off-road. Pentru ceilalti, Jeep este un stil de viata care include toate modelele 4×4, SUV-uri, SAV-uri, crossover. Primul Jeep nu a avut mare noroc in viata, soarta lui fiind una tragica: razboiul. Masina lui Willys a luat nastere din ratiuni strict militare si a devenit companionul soldatului american de pe frontul celui de Al Doilea Razboi Mondial.
Este aproape imposibil sa ne imaginam astazi o masina care sa dainuie prin spirit si caracteristici inca de acum 70 de ani. 1941 a fost anul in care vehiculul militar Willys, denumit generic Jeep, lua cu asalt frontul si nu avea sa se mai opreasca pana acum, chiar daca succesorul sau aparea destul de tarziu – in 1987. Wrangler a fost de la inceput un omagiu adus primului Jeep si ramane si astazi, la cea de-a patra generatie, acelasi lucru. Aceeasi masina rudimentara, robusta, de-a dreptul salbatica. Voom.ro a testat noul Jeep Wrangler Sahara cu motor de 2.8 litri diesel. Este ciudat sa privesti un monstru in ochi, fie ca o faci la propriu, fie ca o faci la figurat. Si noi am facut-o in ambele sensuri. Prima impresie la volanul lui Wrangler Sahara nu avea sa fie una generoasa micutului urias construit in zilele noastre de Chrysler. Pana sa-mi treaca prin cap istoria, locul, omagiul catre Willys, gandul falimentului Chrysler a pus stapanire pe imaginatia mea. “Am inteles de ce a ajuns industria auto americana atat de rau”, a fost prima si cea mai falsa teorie personala despre Jeep Wrangler.
Din start merita sa spunem ca nu este o masina care o sa va placa daca nu sunteti fani ai off-road-ului, ai mecanicii pure sau a oricarui lucru care nu are nimic in comun cu viata civilizata si confortul ei. Wrangler nu este un model confortabil, nu are un interior primitor, nu dispune de o dinamica umana dar este intruchiparea mecanicii prin excelenta, elogiul adus masinariei, fructul crud al revolutiei industriale.
Un motor, o istorie zgomotoasa
4 cilindri in linie, 2.776 cmc, 200 de cai putere. Este mult, este putin, nu stim sa va spunem, insa este clar din acest film. Odata pornit motorul parca faci o calatorie in vremurile incetosate ale copilariei unde motorul unui ARO torcea greoi gata, gata sa-si dea duhul. Acelasi zgomot militaresc, aceeasi senzatie rustica precum o iarna in transee, ne trasmite si unitatea diesel cu cei 200 de cai putere la 3.600 rpm si un cuplu maxim de 410 Nm, realizabil la 2.000 rpm. Nu va imaginati ca veti apuca nu stiu ce divinitate de picior si o sa zburdati cu acest cuplu relativ destul de jos. Trebuie sa apasati vulgar pe acceleratie pentru a aunge la 2.000 rpom, acolo unde aveti cuplu maxim, iar monstrul de sub voi va racni din strafundurile fiintei sale daca veti incerca sa dispuneti de herghelia de 200 de cai.
Pe sosea este un spectacol sonor, insa aici veti avea parte doar de privirile celorlalti, insa nu si de multumirea bestiei de sub voi. Aceasta poate sa va incante cand veti face pasul in natura, unde bustenii, drumurile forestiere, raul, ramul vor fi neindoielnic prietene cu Wrangler. Versiunea Sahara pare orientata usor spre drumurile nisipoase ale desertului, insa nu va face de ras pe un raseu off-road destul de dificil. Motorul dispune de tehnologie common-rail si este cuplat la o cutie manuala cu 6 rapoarte. Parca mai coboram din cimitirul de amintiri cand rostim astfel de neologisme, insa Wrangler ramane la fel de salbatic pentru ca asa a fost gandit sa fie. Este o masina facuta pentru barbati puternici, pentru americanii la care dreptul de a purta arma este direct proportional cu dragostea pentru patrie. Un motor de aproape 3 litri se simte chiar daca cifrele aferente consumului incearca sa ne sugereze altfel. In mediul urban Jeep promite 8,3 la 100 km, insa in realitate consuma circa 12-13 litri, cu toti consumatorii porniti si turat asa cum trebuie un diesel. La drum lung lucrurile se mai aseaza in matca lor si consumul ajunge la 8 litri la 100 km, mai mult decat 6,5 litri la 100 km cat promite producatorul.
Imposibil de imblanzit
Pe sosea, Jeep Wrangler nu se afla in apele sale. Va recomandam modul 2H in care cuplul este trasmis integral puntii spate sau 4L (4×4 Low). In primul caz nu veti avea un control deosebit pe puntea fata iar directia este mai degraba imprevizibila. Problemele apar in traficul aglomerat, in momentul in care doriti sa parcati sau sa va strecurati de pe o banda pe alta. Strain de drumurile asfaltate, Wrangler urla dupa dorinta de a alerga liber prin codru, unde modul 4H, un 4×4 cu 40% fata si 60% spate, devine un taur furios care rade tot in fata lui. Nu exista obstacol care sa-i stea in cale, nu exista limite peste care sa nu treaca, nu are decenta de a se rusina, asa cum o face pe asfalt. Amortizoarele monotubulare reglabile dispun de tehnologia brevetata pentru supape reglabile la viteza mica, ce le asigura fermitate la viteze mici pentru confort imbunatatit la trecerea peste pietre si senzatie relaxata la viteze mari, pentru conducere optima pe autostrada.
Sistemul de control la coborarea pantelor al Jeep Wrangler, optional, cu capacitate de detectare a inclinarii terenului, permite coborarea lina si controlata a pantelor pe terenuri denivelate sau alunecoase, fara ca soferul sa trebuiasca sa atinga pedala de frana. Acest sistem aplica franele pe fiecare roata individual, atunci cand este nevoie, pentru a reduce miscarea inainte a autovehiculului cu adaptarea simultana la gradul de inclinare a pantei.
Sistemul de asistenta pe drumuri inclinate ajuta la pornirea autovehiculului stationat pe un drum inclinat, prin mentinerea nivelului de presiune de franare aplicat pentru o perioada scurta dupa ridicarea piciorului de pe pedala de frana. Protectiile de praguri de mare rezistenta (numite si sine de protectie la pietre) sunt fixate in suruburi direct de cadru, pentru a conferi robustete suplimentara caroseriei si a rezista la indoire, la trecerea autovehiculului peste pietre si fragmente de stanci. Calitatile exceptionale specifice Jeep sunt evidente, asigurate de garda la sol impresionanta a modelului Wrangler. Suspensiile pentru puntea din fata si spate, robuste, de mare rezistenta, cu cinci brate, ce ofera manevrabilitate excelenta si reducerea zgomotelor, asigura articulare si durabilitate exceptionale pentru rularea pe teren accidentat, cu tinuta de drum si manevrabilitate mult imbunatatite pentru conducerea optima la drum lung. Puntea posterioara rigida, bara stabilizatoare cu deconectare electronica, arcurile elicoidale si amortizoarele pe gaz intregesc aceasta fresca rustica care este Jeep Wrangler.La drum lung, Wrangler se deplaseaza din punctul A in punctul B si nimic mai mult, fara sa ofere satisfactii, lipsindu-te de confortul masinilor din secolul XXI.
La nivelul performantelor, Wrangler poate sprinta pe prima suta in 10,6 seunde si atinge viteza maxima de 172 km/h. Sunt simple cifre care nu spun nimic, pentru ca nu a fost gandit sa se dezlantuie pe asfalt, ci pentru a fi imperial atunci cand drumul se termina.
Design
Wrangler nu este un omagiu adus inaintasului sau erou de razboi doar la capitolul dinamica. Modelul american exprima acelasi limbaj robust si la aspectul exterior. Sigla Sahara amplasata pe aripi ne aminteste cu cine am avut placerea sa facem cunostinta. Este printre ultimele vehicule 4×4 veritabile si din punct de vedere al designului. Un simbol nu poate fi sters cu buretele de niciun designer, iar Wrangler a dorit sa exprime senzatia unui model pur-sange. Grila cu sapte fante, blocurile optice rotunde, bara gigantica sunt detaliile care scot in evidenta o forma clasica, patratoasa, destinata distractiei in aer liber. Portierele demontabile si hardtop-ul in culoarea caroseriei fac parte din peisaj, insa mai mult complica lucrurile pentru un stil obisnuit sa se exprime simplu si concis. Jeep Wrangler o sa fie pe placul iubitorilor de munte sau cautatorilor de aventuri, insa va stramba serios nasurile celor obisnuiti sa doarma in puf. In orice caz, este o aparitie care nu poate fi trecuta cu vederea, iar lucrul acesta se simte de fiecare data cand fiara isi face aparitia la semafor sau la coltul vreunei strazi.
Interior
Odata urcat pe scaunul lui Wrangler, te vei simti lovit in moalele capului de doua lucruri: pozitia inalta la volan si distanta mica pana la parbriz. Configuratia simpla a bordului, extrem de ingust in adancime, parbrizul foarte aproape si hardtopul montat sunt elemente care ar putea sa se provoace atacuri de claustrofobie. Noi nu am avut curajul sa facem schimb intre sentimentele generate de un spatiu ingust si frigul de afara si nu ne-am apucat sa desfacem suruburile hartdtop-ului retractabil.Habitaclul este singurul loc si ofera unicul moment in care volanul imbracat in piele, scaunele din piele cu gravuri ale siglei Jeep sau schimbatorul cu insertii cromate va vor aminti de masinile generatiei noastre. Acelasi gand ne paste cand ne amintim ca modelul acesta atat de animalic dispune de airbag-uri, ESP, ABS, cruise control, aer conditional, sistem de navigatie cu Radio, DVD, sistem audio Infinity cu 6 difuzoare si subwoofer.
Concluzie
Nu exista un mod mai bun de a te intalni cu istoria automobilismului. Jeep Wrangler este o reinterpretare extrem de apropiata vechiului Willys, fara sa pericliteze din necesatile vietii contemporane. Dotarile interiorului au fost un pact facut cu diavolul, insa Wrangler va fi iertat de marii fani pentru acest lucru si acceptat de ceilalti pentru robustetea si salbaticia pe care le ofera. Jeep Wrangler nu este cea mai fericita alegere pentru un incepator sau pentru un sofer de oras, insa poate fi antrenamentul ideal al campionilor de off-road. Toata distractia Jeep Wrangler, pentru ca vorbim despre o masina de distractie, este oferita in schimbul a 31.500 de euro cu TVA. Versiunea testata de Voom.ro, Jeep Wrangler Sahara, ajunge la un pret de catalog de 35.000 de euro cu TVA.