Teste

Veninos si dulce – Abarth 500

De 8 iulie 2010No Comments

Pentru cei muscati de automobil numele Abarth poarta in spate o istorie impresionanta in motorsport. Dar poate mai important din perspectiva pasionatului de rand, Abarth este pentru Fiat precum AMG pentru Mercedes si M pentru BMW. Este exponentul placerii de a conduce in forma sa pura, iar Abarth 500 este un model reprezentativ in segmentul „pocket rocket”.

Nasterea scorpionului

Compania Abarth a fost fondata in 1949, la Torino, de catre Karl (Carlo) Abarth, italian nascut in Austria ce a devenit designer de la frageda varsta de 17 ani. Initial, Abarth realiza exclusiv masini de curse dar, mai tarziu, a demarat productia de kit-uri de tuning, in special pentru modelele Fiat.

In anul 1971 constructorul italian a achizitionat compania si, astfel, a creat premisele modelelor cu sigla scorpionului, devenite legendare in timp. Unul dintre acestea este Abarth 500, buburuza de oras ce putea pune la respect modele mai mari si mai puternice. Aceasta emana sportivitate prin toti porii, toate elementele fiind optimizate pentru performanta. Un detaliu reprezentativ este capota motorului, pe atunci montat in spate, care ramanea deschisa actionand ca un eleron.

Remix

Noul Abarth 500 a mai pierdut din extravaganta predecesorului sau dar, chiar si asa, nu poate trece neremarcat. Gena italiana de design isi face simtita prezenta din toate unghiurile. Spoilerele agresive, jantele specifice Abarth, eleronul montat pe hayon si cele doua terminatii ale evacuarii, generoase in dimensiuni, picteaza un tablou de mic macho. Daca adaugam in ecuatie stickerele optionale si siglele Abarth, ce le inlocuiesc pe cele Fiat, devine clar ca Abarth nu a dorit sa ascunda potentialul micului scorpion.

http://www.youtube.com/watch?v=Kj1aNp–mJU

Cand vezi un Fiat 500 nu poti ramane indiferent, cu atat mai putin atunci cand este vorba despre versiunea Abarth. Daca modelul Fiat este mai mult pe placul reprezentantelor sexului frumos, unii barbati fiind reticenti in fata asocierii cu buburuza italiana, versiunea Abarth se adreseaza preponderent sexului tare. Arata ca o masina de curse pentru incepatori si nu te poti simti stanjenit in nici un fel la volanul ei.

Mix-ul potrivit

In habitaclu se continua aceeasi tema de design, elementele Abarth fiind integrate cu succes. Primul lucru pe care il observi atunci cand te urci la bordul unui Abarth 500 este volanul. Grosimea sa, coroborata cu pielea care il imbraca si cu baza plata, da nastere unei experiente tactile specifice unui model sport. Aici trebuie mentionata dimensiunea exagerata a volanului. Ar fi fost indicat ca acesta sa aiba un diametru mai mic. 

Scaunele cu tapiterie din stofa, personalizate, ofera o sustinere laterala corespunzatoare, in ciuda pozitiei relativ inalte de condus si a sezutului de dimensiuni reduse. Schimbatorul de viteze, de asemenea imbracat in piele, este montat in prelungirea plansei de bord si desavarseste tema sportiva a habitaclului. Ergonomia comenzilor a fost atent studiata, dispunerea acestora nefiind schimbata pentru versiunea Abarth. La acest capitol putem critica doar amplasarea comenzilor geamurilor electrice pe plansa de bord.

Forma retro a instrumentarului de bord din Fiat 500 se pastreaza si in cazul lui Abarth. Diferenta o face un nou indicator analogic, montat spre stanga. Acesta din urma este responsabil atat cu afisarea presiunii din turbina, cat si cu recomandarea momentului optim de schimbare a rapoartelor, prin intermediul unui martor luminos. Desi intra rar in raza vizuala a soferului, indicatorul presiunii turbinei accentueza caracterul sportiv al masinii. Acelasi lucru poate fi spus si despre pedalierul din aluminiu.

Modelul de test este echipat cu sistemul audio HiFi Interscope, disponibil optional, dotat cu patru difuzoare de medii, doua de inalte, un amplificator si un subwoofer. Nu lipseste functia USB si nici conectivitatea Bluetooth. Toate acestea ofera o experienta de neuitat, chiar si pentru audiofili. Dar puteti renunta usor la aceasta optiune, deoarece sunetul propulsorului va va determina sa apasati des butonul “mute”. Sunetul baritonal la turatii joase urca in frecventa odata cu acul turometrului, facand deliciul oricarui sprint si transformand in reale sali de concerte toate pasajele si tunelele.

Kart de strada

Asa poate fi caracterizat Abarth 500 in doar trei cuvinte. In modul “Normal” masina poate fi condusa usor in mediul urban, directia fiind moale si asistata progresiv, iar suspensia suficient de permisiva pentru a nu face din trecerea peste denivelari un adevarat chin. Dimensiunile reduse favorizeaza slalomul prin trafic si faciliteaza gasirea unui loc de parcare. Dar odata identificat locul de parcare, manevrele sunt ingreunate de raza de bracaj foarte mare in raport cu dimensiunile masinii. 

Activat prin intermediul unui buton magic, cu design retro, modul “Sport” schimba atitudinea masinii in mod sugestiv. Sistemul de servoasistare a directiei lucreaza mai putin, oferind un control ferm si un feedback demn de sigla masinii, amortizoarele se intaresc, iar motorul raspunde mai prompt la apasarea pedalei de acceleratie. In modul “Sport” nu mai observi nici un detaliu suparator, esti complet conectat cu masina si zambesti de parca ai castigat la loto.

Propulsorul 1.4 T-Jet este un exponent demn de lauda al politicii de downsizing. Desi are o cilindree redusa, gratie supraalimentarii motorul dezvolta 135 CP la 5.500 rpm si un cuplu motor de 206 Nm la 3.000 rpm. Dar asta in modul “Sport”. Altfel, cuplul este de 180 Nm si este disponibil la 2.500 rpm. Abarth 500 este capabil sa sprinteze de la 0 la 100 km/h in doar 7,9 secunde si sa ruleze cu viteza maxima de 205 km/h.

Lasand cifrele deoparte, unitatea 1.4 T-Jet da dovada de o elasticitate rar intalnita la aceasta cilindree, reprizele fiind de exceptie. Propulsorul continua sa se arate vivace chiar si la viteze mari, multumita supraalimentarii. Dar exista si o parte mai putin placuta – zgomotul la rulare destul de ridicat. Desigur, o parte din “vina” o poarta suspensia rigida si pneurile cu talon mic.

Stabilitatea in linie dreapta este exemplara indiferent de viteza, insa virajele sunt teritoriul micului scorpion. Abarth 500 se simte acasa pe un drum virajat sau pe un circuit ingust, ruliul fiind aproape inexistent, iar tinuta de drum ireprosabila. Este o adevarata placere sa abordezi o succesiune de viraje la volanul celui mai mic Abarth. Termenul de comparatie potrivit, pentru senzatiile oferite de masina, este kart. La comportamentul aproape fara cusur contribuie si sistemul TTC (Torque Transfer Control), ce este practic un LSD electronic. Totodata, timoneria cutiei de viteze este precisa, cursele schimbatorului fiind scurte. 

La capitolul neajunsuri mentionam o usoara instabilitate a puntii spate in cazul franarilor. Aceasta se descarca, greutatea fiind transferata spre fata, iar din cauza dimensiunilor si a masei totale reduse, are tendinta de a topai. Dar chiar si in aceasta situatie masina se mentine controlabila. Sistemul de franare nu lasa loc de emotii si intervine prompt in cazul unei exploatari normale. Dozarea pedalei de frana necesita o scurta perioada de adaptare, deoarece raspunsul soseste rapid chiar si la apasari sensibile. Discurile pentru puntea fata si cele pentru cea din spate au diametrul de 284 mm si, respectiv, de 240 mm. Desi cele pe fata sunt ventilate, la o solicitare indelungata eficienta scade.

Detalii insignifiante

Pretul de baza pentru Abarth 500 este de 18.500 de euro cu TVA, pretul modelului de test depasind pragul de 20.000 de euro. Acesta din urma beneficiaza dotari optionale precum climatizare automata (333 de euro), sticker pentru plafon (225 de euro), faruri Xenon (808 euro), sistem audio HiFi Interscope (325 de euro) si kit estetic Abarth (207 euro). Insa cea mai interesanta dotare optionala este kit-ul esseesse, care costa 2.500 de euro. Pentru aceasta suma primiti o putere maxima de 160 CP la 5.750 rpm, un cuplu motor maxim de 230 Nm la 3.000 rpm, un set de jante dedicate, precum si alte “maruntisuri”.

Verdict

Sloganul Abarth – “The joy of empowerment” – este poate cel mai bun verdict pentru micul scorpion. Abarth 500 este o masina speciala care te face sa te simti la fel atunci cand te afli la volanul ei. Pe parcursul testului masina a atras o sumedenie de priviri si a starnit frustrari in randul soferilor care si-au considerat “suprematia” amenintata. Dar intr-un Abarth 500 nu trebuie sa demonstrezi nimic, pentru ca ai parte, in mod firesc, de respectul pasionatilor si de uimirea celor neinitiati. Sunt poate 500 de motive care justifica achizitia celui mai mic Abarth, dar numai unul conteaza cu adevarat si inclina definitiv balanta in acest sens: placerea de a conduce. Sa nu va surprinda daca micul scorpion nu va ramane o prezenta exotica pe strazile din Romania, pentru ca acesta are toate atuurile necesare pentru a „intepa” concurenta.

Share

Leave a Reply

4 × four =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373