Nu o sa incepem testul cu o trimitere la Toyota Prius, asa cum multi cred ca s-a nascut Insight, din nevoia marcii Honda de a avea propriul Prius. Honda a pornit pe un drum al tehnologiilor alternative iar Insight a fost prima statie, doar atat. Ca este rivalul lui Prius, nu mai incape discutie, insa modelul Honda are identitatea, viata si originalitatea sa. Chiar producatorii niponi spun ca nu au inceput sa construiasca din 1972 motoare mai mici pentru a fi ecologici, ci doar pentru ca era mai bine.
Nevoia de a investi in tehnologii alternative este imperativa pentru viitorul industriei auto, iar Honda raspunde acestei nevoi printr-o evolutie desprinsa de-a dreptul din teoria darwinista, in care automobilul se adapteaza lent pana sa ajunga la statutul de vehicul electric. O prima statie in aceasta calatorie realizata in timp si spatiu, facuta cu investitii colosale, este automobilul hibrid. Insight nu este un “avant la lettre” in niciun sens posibil, insa reda o pagina de expertiza, o evolutie catre viiitor.
O parte a maselor consumatoare de automobile privesc hibridul ca pe o ciudatenie a lumii auto, un fel de mutanti tehnici. Altii considera automobilul hibrid ca un vehicul propulsat de un motor electric, restul fiind mister. Nici unii, nici altii nu se inseala.
Honda descopera metoda care alunga plictiseala in traficul romanesc
Vara s-a terminat si am spus adio drumurilor catre mare in acest sezon. Cei indragostiti de soare, apa si mai ales de petreceri pe malul marii s-au confruntat anul acesta cu neplaceri si mai mari decat in sezoanele precedente. Autoritatile au hotarat ca sezonul estival este momentul prielnic in care asfaltul se prinde cel mai bine si au dat curs unor episoade indelungi de reconstructie a drumurilor care leaga neterminata autostrada a Soarelui de Constanta. Rezultatul a fost dezastruos, ore in sir de stat in coloana pentru cei care s-au aventuriat in weekend-uri la mare. Chiar daca marea ar trebui uitata pentru cateva luni bune, merita sa va sfatuim ca nu ar fi rau sa economiziti niste bani in plus pentru a plati un hibrid care sa va poarte catre distractie in sezonul 2012. Pentru ca hibridul nu reprezinta doar modul ideal de a circula in oras, cu un consum minim si emisii mici, ci si un partener de incredere intr-o aventura groteasca, care fara indoiala ne va astepta si anul viitorul, pe drumul catre mare.
La bordul lui Insight este mult mai placut sa petreci patru ore cu viteza medie de 5 km/h pe sectorul Negru Voda – Cernavoda (spre exemplu), iar acest lucru l-am simtit pe pielea noastra si a hibridului din dotare. Totul, intr-o torida zi de duminica a lunii lui August.
Ce presupune un hibrid Honda
Cum spuneam, tehnologia hibrida Honda Integrated Motor Assist (IMA), compusa dintr-un motor traditional de 1.3 litri, o baterie pe litiu-ion si un generator electric (motor electric), ofera 98 de cai putere si un cuplu maxim de 167 Nm, fiind un companion mult mai bun pentru o coloana in care inaintezi 5 metri si astepti 5 minute. La confortul eco contribuie si sistemul start-stop care permite la desele opriri sa se faca economie de combustibil.
Din pacate, Insight nu poate rula intr-un regil suta la suta electric, asa cum Prius o face timp de 2 minute inainte ca sistemul hibrid sa redea drumul la motorul termic. Pe de o parte e mai bine, in loc de 2 minute urmate de frustrare, nu ne mai legam la cap fara sa ne doara, de dragul unei dorinte pe care doar un automobil electric o poate satisface. Cuplul destul de generos pentru un model care vrea sa fie un “economist” convins este obtinut extrem de jos, sub 1000 rpm, o caracteristica specifica modelelor suta la suta electrice. In aceste conditii, pe reprize scurte, Insight se dovedeste campion in acceleratie. Trenul de rulare a fost gandit sa fie eco-friendly, un motiv pentru care a fost introdusa transmisia CVT (Continously Variable Transmission). Senzatia oferita de aceasta cutie care nu schimba vitezele in mod traditional este una ideala intr-o prima faza, insa scopul ei oricat de nobil ar fi, deranjeaza fara margini. Cutia are scopul de a mentine turatia motorului la un nivel optim, indiferent de viteza, iar in momentul in care doriti sa calcati acceleratia pentru a atinge viteze mari pe autostrada, veti avea neplaceri.
Din punct de vedere dinamic, lucrurile sunt mult mai bine asezate in momentul in care rulati in modul Sport, unde turatia creste mult mai repede, nu si nivelul din bateria ce alimenteaza motorul electric. Modul Sport este cu adevarat un “fel doi” al Hondei Insight, care vine si ofera altceva celor ce nu se impaca cu ideea unui mediu inconjurator curat. Fanii infocati ai cailor putere vor presta doar sub regimul butonului S, in timp ce campionii eficientei la volan vor fi incantati de prezenta butonului verde- Econ.
Consumul
Cea mai importanta parte a unei calatorii la bordul unui hibrid. Cu alte cuvinte, cand te urci la volanul unui model precum Honda Insight iti resetezi cuminte calculatorul si astepti primele valori. In oras, japonezii promit un consum de 4,5 litri la 100 km, trebuie sa recunoastem ca fara aer conditional si fara alti calatori cifra este fezabila. In schimb, pe un drum catre mare, in regim de rulare Eco, consultand indicatoarele care ne arata cat de ecologic este maniera de pilotaj, se poate ajunge la 4,6 litri la 100 km. Pe timp de vara, insa, este imposibil. Drumul nostru catre mare ne-a regasit in fata unui consum de 6,0 litri la 100 km, patru persoane, bagaje si aer conditionat din plin. Asta in conditiile in care n-am pedalat mai repede de 110 km/h.
La intoarcere, dupa nebunia de trafic care s-a intins pe jumatate din latimea judetului Constanta, scapati de podul din Cernavoda am tras tare pe autostrada, incercand sa ajungem catre viteza de top. Cifra consumului a primit un raspuns imediat: 6,7 litri la 100 km. Totusi consideram ca este destul de putin pentru o benzina ajutata de un mic propulsor electric in conditiile in care masina era plina de oameni, bagaje, curentul aerului conditionat batea de zor iar rotile hibridului nostru au parcurs autostrada cu o medie de 140 km/h.
Chiar daca sufera la capitolul dinamica, Insight este scuzabil pentru ca nu a fost gandit sa fie un model de circuit, ci o compacta destina oamenilor cumsecade, linistiti, care-si consuma energia prin barurile de la marginea marii si nu la volan pe strazile si asa vai de mama lor de la noi. Cu toate acestea, trebuie sa notam ca directia si stabilitatea in viraje nu sunt la cei mai buni parametri, dar in oras un start-stop la vremea lui devine mai bun ca niciodata, sa nu mai punem in calcul cat de utile sunt drumurile rare catre benzinarii.
Design – felia de cascaval
Honda Insight poate sa placa unui anumit tip de privitori, cei indragostiti de ciudatenii, si e dreptul ei ca automobil sa placa, insa nu este o capodopera de design pentru ca nici nu-si propune. Designerii japonezi au fost pusi la treaba plecand de la ideea ca masina trebuie sa fie cat mai sigura posibila si cat mai eficienta. Testele aerodinamice au aratat ca forma lui Insight prezinta minima rezistenta la rulare, motiv pentru care modelul nu este o creatie artistica. Desi gluma cu felia de cascaval Prius a plecat de la Honda, se pare ca cele doua companii au muscat, pana la urma, din aceeasi bucata de branza.
La interior, confortul soferului, dispunerea functiilor pe volan si pe consola sau calitatea finisajelor nu pot fi luate in discutie. Chair daca spatiul destinat picioarelor pasagerilor este suficient, un adult mai inalt care ocupa bancheta din spate va fi incomodat de spatiul disponibil pe verticala. Designul modern al plansei de bord este umbrit de calitatea plasticelor folosite, insa nivelul calitativ este vizibil prin acuratetea finisajelor. Elementul de maxima audienta este instrumentarul de bord, care reda digital o serie de elemente cu care ai nevoie sa te obisnuiesti. Spectacolul este redat in doua culori, fie albastru, pentru cei cu dare de mana, fie verde, pentru soferii model printre ecologisti. La bordul lui Insight, slujba soferului este sa mentina turometrul de incarcare a bateriei pe verde. Chiar daca nu este un model de performanta, merita trecute in reviste cifrele aferente. Vorbim de un timp de acceleratie de la 0 la 100 km/h de 12,4 secunde si de o viteza maxima de 182 km/h.
Verdict
Honda Insight este masina ideala pentru un drum spre mare. Atat timp cat veti respecta indicativii verzi de pe bord, veti descoperi ca hibridul este metoda ideala pentru o calatorie lina si lunga. Vara bucuresteana este lunga si torida iar weekendul devine un prilej de evadare catre aventura de la malul marii. Hibridul Insight nu este cea mai ieftina varianta de a merge cu masina acolo, luand in calcul consumul unui diesel de mici dimensiuni, dar este cea mai confortabila, daca judecam dupa orele pe care esti nevoit sa le petreci bara la bara in traficul dobrogean. Daca Romania ne-a rezervat o jumatate de drum catre mare, Japonia si Honda ne-au rasfatat cu un hibrid intreg din toate punctele de vedere. Lasam vara in urma, si sa va spunem sa va pregatiti pentru ca drumul pana in viitor il vom face la bordul automobilului hibrid. Honda are meritul de a lansa un astfel de model pe care si-l poate permite o gama tot mai larga de cumparatori. La un pret de start de 17.980 euro, fata TVA, Insight este propunere de moment a acestui segment cu care va trebuie sa ne obisnuim in anii ce urmeaza.