Special

Viitorul Transporturilor – Phileas

De 27 iunie 2012No Comments

Un nou episod din serialul Voom.ro Transporturile Viitorului propune un produs tehnologic care a primit investitii majore, se adreseaza maselor si reprezinta o posibila evolutie a trasnporturilor de maine. Olanda este responsabila pentru una dintre cele mai aplicabile si mai evoluate solutii pentru transporturile viitorului.

Dezvoltat la sfarsitul anilor ’90, atunci cand Toyota Prius reprezenta un proiect aproape anonim, Phileas a reusit sa aduca in prim-plan o idee ce s-a dovedit extrem de importanta in ceea ce priveste nasterea unui nou trend in industria auto. 

Ce este Phileas

Numele acestui proiect a fost inspirat din Phileas Fogg, personajul din romanul “Ocolul Pamantului in 80 de zile”, Jules Verne. Olandezii au construit o flota de 12 autobuze prototip functionabile pe o ruta de 15 km, care leaga Gara Centrala din Eindhoven cu aeroportul orasului si zona Veldhoven. Cele mai multe dintre autobuzele acestei flote au o lungime de 18 metri cu o singura zona de burduf. Insa, exista un exemplar care atinge nu mai putin de 24 de metri in lungime si prezinta doua zone cu burduf iar platforma prototip poate fi extinsa pana la 26 metri. Phileas este un proiect finantat de guvernul olandez, autoritatile locale din Eindhoven si sectorul privat.  

Phileas sunt autobuze hibrid, propulsate de un tren de rulare format dintr-un motor termic, doua motoare electrice si o baterie electrica. Toate rotile, in afara celor din fata primesc putere de la sistemul hibrid de propulsie. Pe langa faptul ca a promovat o tehnologie pionier, Phileas impresioneaza prin prezenta tehnologiei de regenerare a energiei utilizate la franare. Prin aceste sisteme, dezvoltate la sfarsitul mileniului trecut, Phileas se remarca ca un adevarat pionier pentru industria auto actuala, dar si ca o solutie pentru ceea ce inseamna transporturile viitorului, promitand o economie de combustibil de 30%.

Autobuzele promoveaza utilizarea de materiale usoare precum aluminiul, extrem de utilizat in zilele noastre la constructia de masini. 

Lungimea autobuzelor permite transportul unui numar ridicat de persoane iar constructia modulara a interiorului a fost gandita sa integreze cat mai eficient elementele din spatiul disponibil. Cu alte cuvinte, integrarea cabinelor pentru taxatori si montarea scaunelor in interiorul peretilor este menita sa aduca cat mai mult spatiu. Eficienta economica din punct de vedere al consumului de carburant este un scop, insa nu unul obtinut cu orice conditii. Pentru a oferi conditii ideale, Phileas dispune de aer conditionat pentru cei 140 de pasageri cat poate gazdui. Varianta extinsa, cea de 26 metri, poate gazdui pana la 185 de pasageri. 

Ce aduce nou Phileas – FROG

Daca tehnologia hibrid nu reprezenta o noutate absoluta, Phileas a promovat un nou sistem de promovare: FROG (Free Ranging On Grid), dezvoltat de compania olandeza Frog Navigation Systems. FROG consta in bare magnetice montate in asfalt la un interval de 4 metri. Acestea sunt recunoscute de un computer de bord, care a fost programat sa urmeze o ruta prestabilita initial.

De asemenea, computerul monitorizeaza functionarea rotilor dar si respectarea rutei autobuzului. Din acest punct de vedere, Phileas propune o noua forma de transport pentru autobuze, inspirat din trenurile de mare viteza care ruleaza pe un camp electromagnetica. Phileas este un autobuz care functioneaza automat, iar soferul este responsabil doar cu monitorizarea sistemelor autobuzelor si cu deschiderea/inchiderea usilor.  

De ce ne place 

Phileas nu reprezinta o revolutie a sistemului de transport, insa propune un autobuz capabil sa transporte un numar mare de pasageri, pe o ruta relativ rapida, care sa nu afecteaza traficul cu masini mici. Vorbim despre o banda de drum destinata exclusiv autobuzelor, un motiv in plus pentru eficientizarea transporturilor. Phileas reprezinta o alternativa tehnologica pentru motoarele termice care consuma foarte mult combustibil si polueaza pe masura. Desi nu reprezinta o tehnologie suta la suta ecologica, Phileas este o promisiune pe drumul modelelor ecologice de transport. 

Phileas s-a dovedit a fi un sistem functionabil, fiind testat in regim real pe ruta alocata in orasul olandez Eindhoven. Autobuzul poate ajunge la viteza maxima de 80 km/h si ofera un grad ridicat de  siguranta pentru pasageri.  

De ce NU ne place 

Pentru un simplu experiment, Phileas a acumulat costuri mai mult decat mari, sistemul de transport costand mai mult decat 80 de milioane de dolari. Modul automat in care sistemul functioneaza devine oarecum ineficient in momentul in care opreste in statii in care nu se afla calatori si in care pasagerii nu doresc sa coboare. Cu toate acestea, faptul ca este programat sa opreasca in diverse locuri devine incomod pentru eficientizarea duratei unei rute. Din acest punct de vedere, Phileas s-a dovedit a fi nepopular si intens criticat de pasageri, care in plus, trebuie sa suporte franele bruste si numeroasele reduceri de viteza operate din motive de siguranta pentru pietoni. Proiectul s-a aflat intr-o cumpana existentiala in momentul in care un pieton a fost lovit de un autobuz din sistemul Phileas. Pericolele sistemului, functionabil prin intermediul campului magnetic, sunt legate in mod special de problema pietonilor.

 

Share

Leave a Reply

5 − four =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373