
Un nou episod din serialul „Viitorul Transporturilor” ne aduce fata in fata cu un sistem revolutionar nascut din simbioza a doua mari modalitati de transport: masina si trenul. Inventatorii RUF (Rapid Urban Flexible) sustin ca noul sistem foloseste ce-i mai bun de la o masina cu ce-i mai bun de un tren.
Masina este atat de populara incat este greu sa fie inlocuita. Viitorul transporturilor poate fi greu imaginat fara automobil, insa necesitatea tot mai mare ca modul in care calatorim sa fie mult mai eficient ne duce cu gandul la alternative gen RUF.
Orasul modern a devenit sufocat de densitatea foarte mare de masini si oameni care il ocupa. Natura umana si constructia societatii ne obliga sa calatorim, sa ne deplasam, iar pentru face acest lucru cat mai rapid avem nevoie de inventii noi.
Ce este RUF ?
Este de ajuns sa va imaginati cum ar fi sa plecati de acasa cu masina si sa luati metroul fara sa fiti nevoit sa parasati vehiculul personal.
Rapid Urban Flexible a fost inventat de danezul Palle R. Jensen si reprezinta un sistem dual care combina masina traditionala cu trenul. Orasul ar putea fi salvat de abuteiaje si aglomeratii imposibile prin crearea unei retele asemanatoare trenurilor suspendate. RUF ar reprezenta, cel putin in faza incipienta, o parte din transportul urban, una destinata in special masinilor care merg zi de zi in aceeasi directie sau chiar in aceeasi zona.
RUF pleaca de la ideea unui vehicul electric conceput dupa anumite criterii si la anumite standarde. A doua parte a sistemului este compusa din trenul care se deplaseaza la viteze foarte mari pe o sina speciala prevazuta cu camp magnetic. Designul masinilor permite folosirea ei pe sina de tren dar si asamblarea lor intr-un sistem de vagoane. Practic, trenul devine suma mai multor masini.
Mai mult, RUF nu exclude prezenta unor vehicule mai mari, asemanatoare microbuzelor, care sa transporte pasagerii in comun. A treia componenta a sistemului RUF o reprezinta reteaua. RUF a fost gandit sa functioneze precum un tren suspendat, insa nu beneficiaza de sine precum un tren, ci de o tehnologie speciala care permite bateriilor masinilor sa se incarce in timp ce este folosita. Sina verticala este atasata pe partea inferioara a masinii, moment in care masina devine dependenta de sistemul comun de transport, in cazul nostru intra in functiune completa RUF.
Masina electrica RUF – celula sistemului
Inventatorii sistemului anunta ca celula de baza al RUF beneficiaza independent de o autonomie de maxim 50 km.
RUF propune o masina standard. Nu exista diferente, poate doar de culoare. Sasiul automobilului electric, prevazut cu cate un motor in fiecare roata din fata, a fost sectionat in doua pentru a face loc sinei inalte de tren. Aceste vehicule pot fi scoase din garaj si conduse cativa km pana la prima statie RUF. Odata ajuns in sistem, masina este conectata sinei si nu mai consuma propria energie, fiind practic cuplata la un sistem independent de energie. Mai mult, in acest timp, bateria electrica a masinii se poate incarca folosind curent electric din acest camp. RUF este un sistem automat, dirijat de un computer, care va duce la destinatie, fara sa fiti nevoiti sa conduceti intr-un fel sau altul. Inventatorii au gandit ca masinile ar putea circula cu 120 km/h pe aceasta sina actionata de campul electromagnetic, insa viteza ar putea creste la valori si mai mari.
Masina RUF poate actiona in retea, si individual, si in comun cu alte vehicule. RUF devine mult mai eficient cand sunt mai multe masini atasate una de alta iar forta de rezistenta a aerului este mai mica. In aceste conditii, cand mai multe masini sunt atasate sub forma unui tren, se poate spune ca sistemul este sustenabil. Vehiculul electric este ferit de orice pericol odata cuplat la sina triunghiulara. Chiar daca vehiculele RUF sunt similare ca design si conceptie, acestea pot fi construite la dimensiuni diferite, cu un numar diferit de locuri, in functie de dorintele proprietarului.
Monorail- baza sistemului RUF
Sistemele monorail sunt prezente in intreaga lume. Avantajul lor este ca se construiesc usor si nu ocupa un spatiu atat de mare precum caile ferate. Partea superioara a acestei monosine triunghiulare este folosita si pentru accelerare si pentru franare. Forma triunghiulara este adaptabila vehiculelor RUF, care pot trece usor de la utilizarea traditionala la utilizarea in regim de tren. Monorail este eficace deoarece poate oferi mai multa viteza intr-un regim constant decat orice alt mijloc de transport. Sistemul poate fi construit in diferite zone ale orasului, in functie de necesitatea fiecarei asezari umane. Monorail poate accelera pana la viteze interzise pe soselele traditionale si are o capacitate de franare mult mai mare decat un automobil normal. Monorail inseamna o investitie, insa promite eficienta, rapiditate si siguranta.
De ce place RUF?
RUF imbina masina personala si tot ceea ce rezulta din beneficiile utilizarii ei cu rapiditatea si claritatea deplasarii unui tren. Sistemul ridica la maxim nivelul de siguranta si eficientizeaza transportul in mediul urban.
Ambuteiajele din trafic pot fi evitate iar timpul pretios al fiecaruia nu mai este pierdut in trafic. In plus, RUF este ecologic, elimina principalul factor de poluare in oras, emisiile de noxe, si serveste ca alimentator pentru bateriile masinilor electrice. Pentru a ajunge dintr-o parte in alta a orasului este necesar sa va urcati in masina, sa ajungeti la cea mai apropiata statie RUF si sa va deplasati conform coordonatelor introduse catre zona in care se afla adresa de destinatie. Este usor, este sigur, rapid si eficient.
De ce NU ne place RUF?
RUF exclude ideea de diversitate printre producatorii auto. De fapt, RUF exclude cam toata identitatea unui producator auto. Constructorii de masini s-ar limita la producerea vehiculelor dupa un sablon prestabilit, fara design, fara tehnologii, fara plus si minus.
Sistemul monorail este costisitor. Desi se poate construi usor, infrastructura, gandita sa fie amplasata pe un pod suspendat, ridica costurile la un nivel foarte mare. Desi beneficiile sunt foarte mari, costurile presupuse sunt si ele extrem de ridicate. Mai mult, RUF poate strica armonia arhitecturala a unui oras. RUF este un consumator de energie electrica. Chiar daca nu polueaza direct, obtinerea energiei electrice poate fi un factor de poluare.