Viaţa în Miata, aşa cum îi spun părinţii ei fondatori lui MX-5, nu este uşoară. N-ai toate condiţiile unei maşini moderne când tu stai cu picioarele întinse dar cumva la gură, când te înghesui ca în maşinile de pe vremuri, când parbrizul parcă e o pereche de ochelari de cal, când ţii volanul ăla în poală şi bordul în braţe sau invers. Dacă mai şi decopertezi roadsterul ăsta, şi ca să nu fie uşor trebuie să o faci manual, ai senzaţia aia că din clipa în clipa îţi va intră insecta în gură, deşi nu-ţi intră, nu-i bai. Lângă tine mai e un scaun care nu oferă nimic altceva şi, colac peste pupăză, oferă şi mai puţin călătorului pasager privat de plăcerea de a conduce. Pentru că e practic o nebunie de nedescris să ai maşina asta cu cel mai frumos nume de pe pământ. Nici nu mai contează ce înseamnă Miata, nici nu mă deranjează că la noi se numeşte MX-5, îi spun cum vreau până la urmă. Tot ce contează e că n-ai condiţiile maşinii aşa cum o ştim şi asta e cel mai bun lucru care ţi se va putea întâmpla vreodată. Nebunia a început prin anii ’80 când Mazda a venit cu ideea să facă o maşină ca pe vremuri, un roadster pur-sânge pe care şi-l pot permite şi masele. Şi a făcut-o, şi încă o mai face de peste 30 de ani încoace. Iar nouă generaţie a modelului Mazda MX-5, într-o epocă a confortului, nu face decât să actualizeze în cheia Kodo designul unui vis. Şi mai face şi multe alte lucruri încântătoare.
Motor
Spuneam mai sus că nu-ţi oferă multe lucruri. De exemplu are doar două motoare, de 1.5 şi 2.0, ambele natural-aspirate. Întâlnirea cu trecutul automobilistic te aşteaptă la fiecare colţ într-o Mazda MX-5. Să nu ne înţelegem greşit. Noua generaţie aduce modernitatea în peisajul roadster-ului, dar o face după propriile concepte, nu după mersul pieţii. Acesta a fost visul fondator al Miatei, acesta a fost cheia succesului său. Chiar dacă are un natural aspirat 2.0 cu 160 cai putere nu pot spune că este o maşină pentru nostalgici. Este o maşină pentru libertate, pentru cei care fug de constrangerele societăţii contemporane, pentru cei care îşi doresc mai mult dorindu-şi cât mai puţin. Motorul 2.0 este o senzaţie.
Lipit de această caroserie minionă, cu o cutie în 6 trepte, manuală, propulsorul răspunde perfect contactului cu pedala de acceleraţie. Miata furnizează acel răspuns sportiv din partea motorului fără să te gândeşti la cifre. Mai important e că simţi ţinuta asta sportivă, iar la turaţii înalte, ceea ce vă şi recomandăm, o simţi din toţi rărunchii. Te băga şi te scoate din scaun, te lipeşte de volan şi te întoarce cu ea în toate direcţiile, te aşează lin de asfalt şi la 20 la oră, îţi face ceea ce puţine maşini ştiu să-ţi facă. Nici nu mai contează cât consumă. Crezi că mai ai timp să te gândeşti la consum când în mâna dreaptă îşi face culcuş mânerul acela mic al schimbătorului care se mişca ridicol de precis, care are una dintre cele mai frumoase timonerii de pe planeta automobilelor şi o cursă scurtă-scurtă, aşa cum stă bine oricărei maşini sport. Deşi nu mai contează, Mazda este obligată să ne furnizeze cifra oficială de 6,6 litri la 100 km consum mixt. În oraş, în realitate, e un pic mai mult de 10 litri la sută, în afara lui, acum depinde şi de ce faci la volan. Dacă nu faci ceea ce nu trebuie să faci, consumul va scădea către zonele decente.
Dinamica & Comportament
Cifrele performanţelor nu transmit nici zece la sută din ceea ce în realitate transmite Mazda MX-5. Şi se întâmplă asta pentru că raportul putere-masa este unul extraordinar. Imaginaţi-vă 160 cai putere la o tonă maşină cu totul. Sprintul pe prima sută ajunge la 7,3 secunde iar viteza de top la 214 km/h. Nu că ar conta asta atunci când te simţi învăluit de felul de a fi al Miatei. Mică şi fâşneaţa, Mazda MX-5 devine o maşină pe cât de şic, pe atât de maleabilă traiului urban. Desigur, garda mică la sol, suspensia tare nu sunt tocmai prietene cu asfaltul de pe la noi, dar nici aceste lucruri chiar că nu mai contează la cât de maşină a şoferului este MX-5.
Manevrabilă şi agilă în traficul urban, maşina nu renunţa în nicio clipă la comportamentul ei distractiv. Dinamica modelului îşi arată colţii însă în afară centrelor urbane. Dacă ai noroc de un drum desenat de viraje, nivelul plăcerii creşte înspre orgasm. Deşi nu are cea mai rigidă suspensie din lume, Mazda MX-5 se aşează perfect pe şosea şi îşi arata mereu disponibilitatea pentru nebunii. Nu vă zicem să încercaţi, dar nici nu vă zicem să nu. Feedback-ul bun al direcţiei, feelingul generat la accelerare şi dinamica pe viraje sunt, de fapt, motivele care fac din MX-5 o legendă vie a automobilismului. E de punctat că odată cu nouă generaţie, Mazda a păstrat aceste minunăţii şi nu a mers în direcţia unei aplatizări către confort, modă nouă şi boală grea a industriei din ultimii ani. Carevasăzică, Miata a rămas Miata. Iar la toate acestea, cerul de deasupra capului e singura ta grijă.
Design
Caroseria de roadster simplifica mult lucrurile, însă înseamnă şi un examen greu pentru orice designer. Să desenezi un roadster urât este condamnarea ta la moarte ca artist. Dar designerii japonezi au ştiut de la început că odată cu această nouă generaţie trebuie să rişte. Şi au schimbat peisajul general al unui model pe care îl credeam perfect din punct de vedere estetic. S-a ajuns la acest MX-5 care în mai puţin de un an de la lansare a devenit o maşină perfect integrată vizual în mentalul colectiv. O tuşă specială o reprezintă configuraţia deosebită a farurilor care imită, zice-se, forma ochilor la animalele de pradă. De la capotă, până la spoilerul frontal, maşina a câştigat în agresivitate şi s-a impus ca un adevărat vânător pe şosele. Dacă profilul a rămas cu aceeaşi expresie specifică roadsterelor, spatele se dedica ideii de cuminţenie ca într-un anunţ de la rubrica matrimoniale în care se face reclamă la eleganţă şi rafinament. Acoperişul textil manevrabil dintr-o mişcare manuală face parte, la rându-i, din farmecul acestei maşini.
Interior
E o maşină grea. Nu e maşina pentru longilini, nu e o maşină pentru graşi. Să fim înţeleşi! Dar e o maşină, care oricum ai fi, parcă îşi sculptează cabina după tine. Farmecul e la el acasă în MX-5. De exemplu, torpedoul devine un sertar poziţionat între cele două scaune, în care poţi depozita nimicurile de prin buzunare. Deasupra, la îmbinarea plafonului cu parbrizul vei avea mânerul care te teleportează într-o nouă lume. Îl dai frumos pe spate până face clic şi laşi soarele să-ţi intre în cabină. Dacă nu e soare, cum ne-am nimerit şi noi, nicio problemă, tot farmecul unei umbrele londoneze etanşe va fi al tău. Calitatea materialelor de la bord a crescut odată cu noua generaţie, volanul mic sport, schimbătorul mic, pedalierul sau scaunele sport fac din MX-5 acea maşină care a fost întotdeauna diferită. Portbagajul are doar 130 de litri, asta să fie problema!
Concluzie
Mazda MX-5 (Miata) oferă mai mult decât poate da o maşină. Şi nu e ceva anume, nu e designul, nu e cockpit-ul de maşină sport, nu e plăcerea a de a conduce. E ceva în plus. Oferă o stare de bine pe care multe maşini au uitat să o mai ofere. Oferă libertate, ceea ce nu e deloc puţin lucru. Şi o oferă la un preţ care începe de la 21.000 euro cu TVA, ceea ce este puţin pentru un roadster veritabil.