Pe langa productia de anvelope de strada, Pirelli produce la Slatina si anvelope pentru motorsport, o activitate extrem de inportanta pentru compania italiana. Fabrica Pirelli de la Slatina este in contrast total cu atmosfera dezolanta de oras parasit si “ruinele” unei zone industriale, candva prospere, care o inconjoara.
Insa cei 180.000 mp de la periferia orasului Slatina, pe care isi desfasoara activitatea fabrica, asigura un loc de munca pentru 3.000 de oameni. Aflata pe locul cinci intre producatorii de anvelope la nivel global, compania Pirelli isi imparte activitatea intre productia de anvelope de strada si cele destinate competitiilor din motorsport.
Din acest punct de vedere fabrica din Slatina este una dintre cele trei detinute de companie unde se produc astfel de anvelope. Prima, si cea mai importanta, se afla in Turcia la Izmir si este destinata exclusiv productiei pentru motorsport, de aici provenind si anvelopele pentru Formula 1. Celelelte doua locatii se afla in Brazilia si in Romania, cea din tara noastra fiind pregatita ca unitate de rezerva pentru productia anvelopelor pentru Marele Circ.
Productia de anvelope pentru motorsport este o activitate in care compania Pirelii este implicata de 100 de ani, iar in momentul de fata s-a ajuns la un volum de 720.000 de anvelope produse anual, Formula 1 fiind doar una dintre cele 250 de comeptitii care beneficiaza de pneurile producatorului italian.
Vizita de lucru
O data ajunsi in incinta fabricii nu aveam prea mult tip la dispozitie pentru a admira arhitectura moderna deorece suntem intimpinati de Paul Hembery, directorul diviziei de motorsport (Masini). Prezent in Romania pentru o scura vizita de lucru, acesta ne-a condus catre sectia unde sunt produse anvelopele destinate competitiilor.
Dupa ca am vizitat sectiile unde se realizeaza anvelopele “normale”, intram, fara aparatele de fotografiat, intr-o zona unde accesul este permis doar celor care lucreaza in departamentul de productie al anvelopelor pentru motorsport. Suntem surprinsi sa aflam ca o parte din procesul de productie al unei anvelope care reprezinta varful tehnologiei in acest domenie se realizeaza manual.
Aici nimeni nu se grabeste, singurul scop fiind perfectiunea. In cazul acestor anvelope nu este permisa nici un fel de eroare, deorece in motorsport aceasta poate avea consecinte foarte serioase. Aici sunt realizate anvelopele pentru cursele GT si GP2, acestea din urma avand un proces de fabricatie similar cu al peunrilor de Formula 1.
Anul trecut, concurentii din GP2 au alergat pe anvelope produse la Slatina iar Pirelli se mandreste cu faptul ca pe parcursul intregului sezon nu a fost semnalat nici un defect.
Noi pneuri pentru Formula 1
Pirelli a revolutionat intreaga gama de pneuri de Formula pentru 2013, slick-urile P Zero si pneurile de ploaie Cinturato, dispun de o noua structura si compozitii mai moi. Obiectivul a fost acela de a creste degradarea termica si de a asigura cel putin doua opriri pe cursa pentru fiecare Grand Prix, crescand oportunitatile pentru depasire si pentru spectacol.
Toate pneurile slick au o performanta imbunatatita si sunt mai rapide cu pana la 0,5 secunde pe tur. Diferenta de performanta intre diversele compozitii este de asemenea de aproape o jumatate de secunda, pentru a ajuta strategiile de cursa si diferentele de viteza pe parcursul fiecarui Grand Prix.
Cea mai vizibila schimbare este reprezentata de compozitia “hard” a lui P Zero care va fi marcata cu portocaliu pe flancuri si care va avea o plaja mai mare de utilizare anul acesta.
Pe plan global
Pe langa productia de anvelope destinate monoposturilor si motocicletelor, Pirelli produce pneuri si pentru seriile GT si raliuri (inclusiv raliuri istorice). Pirelli furnizeaza pneuri pentru unele din cele mai prestigioase campionate monomarca din lume, precum Ferrari Challenge, Lamborghini Super Trofeo si Maserati Trofeo.
Anul acesta Pirelli adauga in portofoliu cel mai popular campionat din America de Sud: Campionatul Brazilian deTurisme, alte campionate de top din America de Nord fiind adaugate programelor de anul viitor.