Cand BMW a aratat prima data modelul X6 a starnit, deopotriva, un val de simpatie si unul de repulsie. Cum poate sa fie un coupe cu alura de SUV, cu garda la sol mare, peste 1.7 tone greutate si inaltime mai mare decat a unui adult? Ei bine, astazi stim rezultatul acelor comentarii si pariem ca si cei care detestau initial conceptul au ajuns la ideea de “adio, dar raman cu tine”. De atunci, conceptul de SUV coupe a fost cumva rezervat segmentului premium si doar in ultimii maxim doi ani, caroseria s-a “democratizat” si catre constructorii generalisti.
Renault este exponentul acestora, iar Arkana nu doar ca este un SUV coupe pentru marea masa a publicului, ci este si un model cu o personalitate imensa in gama producatorului francez. Ca sa nu mai adaug motorizarea hibrid de noua generatie, care intriga prin performantele dinamice si, in special de consum.
Prezenta cool, interior stilat
Cei 4,56 metri lungime ai caroseriei si 2,72 metri destinati ampatamentului sunt judicios alocati, pe bacheta fiind destul de mult loc la nivelul genunchilor, chiar daca aeratoarele au rapit cativa centimetri din spatiul alocat persoanei de pe mijloc. Si pe inaltime este destul spatiu, desi, privind de afara, as fi zis ca plafonul plonjeaza foarte aproape deasupra capului pasagerilor din spate.
De fapt, linia puternic descendenta are efect mai mult asupra decupajului usilor din spate, fiind nevoie de o aplecare mai consistenta a capului la accesul in masina. In acelasi timp desenul tip coupe mai adauga ceva grade in plus unghiurilor moarte din treimea spate. Sunt 480 de litri disponibili pentru bagaje, cu acces facil, datorita decuparii generoase a hayonului, insa fara artificii speciale, gen cuiere pentru agatarea sacoselor sau inele de amarare a plasei. Valoarea in sine nu este foarte mare raportat la gabaritul pe care il comunica Arkana, insa trebuie retinut ca vorbim, pana la urma, despre un SUV coupe de segment C.
Modelul testat este configurat cu echiparea RS, care aduce, in primul rand, scaune frontale cu reglaje electrice, tetiere de tip virgula si suport lateral excelent, pe care le-as recomanda, fara a sta pe ganduri, in multe modele sport, apoi volanul desenat la fel de provocator si ergonomic.
Materialele au o calitate foarte buna, inclusiv in partea inferioara, pe panourile portierelor, in vreme ce plansa de bord aduce un aer modern, cu consola “plutitoare”, doua etaje de depozitare, schimbator de viteze e-shifter si functie de incarare wireless la partea de jos. Ma asteptam la o climatuzare automata cu doua zone, insa Arkana propue doar monozona, cu aceeasi interfata folosita si la modelele Dacia, dar in acest caz si cu guri de ventilatie pentru locurile posterioare.
Pasagerii de aici au la dispozitie doua porturi USB si o priza de 12 V, dar si buzunare destul de spatioase in portiere. Sistemul de infotainment Easy Link cu display de 9,3 inci, de tip portrait, ofera acces la orioce tip de configuratie, de la nuanta iluminarii interioare pana la functia Multi-Sense. Softul reactioneaza bine, poate nu mereu atat de rapid precum as fi vrut, insa are o grafica excelenta si lizibila indiferenht cum cade lumina pe ecran.
Un hibrid care isi face treaba
Propulsorul cu ardere interna, de 1.598 cmc, cu patru cilindri, de provenienta Nissan dezvolta 94 CP, respectiv 148 Nm. Se adauga doua motoare electrice, unul principal, de 49 CP si 205 Nm si un altul secundar, inclusiv cu rol de generator, de 20 CP si 50 Nm, respectiv o baterie de 1,2 kWh (0,85 kWh util). Astfel, se ajunge la o putere totala de 145 CP. Este acelasi sistem folosit si de Captur PHEV, pe care l-am testat deja.
Plecarea de pe loc porneste de pe loca, atat inainte cat si la mersul cu spatele, este realizata de motorul electric principal, iar cel cu ardere interna este pornit ceva mai tarziu de catre motorul electric secundar. De aceea nu este nevoie nici de ambreiaj si nici de treapta intai, iar cutia are treptele 2, 3, 4 si 5. Transmisia este o secventiala cu patru trepte, cu mod de lucru similar Formulei 1, fara ambreiaj si sincronizatoare – motorul electric secundar face “match-ul” intre turatia volantei si a arborelui principal.
Desi, in mare parte, in oras, motorul termic nu este corelat ca si turatie cu viteza masinii, acest detaliu nici nu se observa. La randul sau, volanul nu numai ca arata bine, dar transmite informatii realiste dinspre roti, completat de un sistem de franare al carui raspuns se poate modul pentru ca si forta de franare se poate modula usor din pedala, in avantajul unei rulari omogene.
Ca la orice hibrid, autostrada este terenul mai putin prielnic, ba chiar potrivnic, unde motorul termic preia greul. Dupa o distanta de 150 de km, rulati constant pe cruise control la 130 km/h, consumul mediu s-a stabilizat undeva la 6,2 l/100 km, o valoare excelenta inclusiv pentru un diesel. Surpriza a continuat si pe drumurile nationale, mergand absolut fara nici o retinere, consumul coborand la 5,3 l/100 km. Pe soselele sinuoase Arkana este agila si agreabila, cu aportul electric simtit la fiecare acceleratie si rupere de ritm, fara cel mai mic delay.
Cat despre consumul urban, 5 l/100 km pare o valoarea aproape inexplicabila pentru o masina de acest gabarit si putere. Explicatia este data chiar de Renault, care sustine ca in oras se merge electric in 80% din timp, ceea ce inseamna ca sistemul functioneaza in serie (motorul termic actioneaza motorul secundar, ce genereaza curentul cu care este alimentat motorul electric principal).
Buget
Arkana E-TECH porneste de la 26.900 euro in echiparea Zen, urmeaza Intens la 29.100 euro si RS Line la 31.500 euro. Acesta din urma este personalizat cu pachete RS atat la interior, cat si la exterior, oferind in standard tapiterie din Alcantara, sistem Easy Link 9,3”, instrumentar de bord TFT 7”, incarcare wireless pentru telefon, climatizare automata, asisten faza lunga, scaune fata si volan incalzite, jante de 18 inci, hands-free parking.
Pentru restul sistemelor si echipamentelor optionale, configuratorul Renault ofera cea mai bune solutie de informare. Ca si o concluzie, Arkana nu doar ca este un Renault cu look atipic, ci un SUV coupe cu appeal. Motorizarea constituie o reala surpriza, iar felul in care se conduce chiar face cinste echiparii RS.