Teste

XEUS! – BMW X6 ActiveHybrid

De 18 iulie 2010No Comments

Daca in mitologie Zeus era zeul suprem, am incercat sa vedem daca noul X6 ActiveHybrid este BMW-ul suprem. Si daca despre celebra forta a fulgerului lui Zeus doar am citit, puterea propulsorului hibrid am experimentat-o. Nu e perfect ca Zeus, dar e cu siguranta cel mai puternic hibrid aflat la ora actuala in productie! Si inca ceva, stiati ca eruptiile vulcanice sunt insotite de fulgere? Care e legatura dintre X6 ActiveHybrid si acest fenomen straniu? In primul rand, ambele sunt combinatii foarte rar intalnite, din mai multe motive.

In al doilea rand, acceleratia violenta a lui X6 hibrid e intotdeauna urmata de un fenomen electric cauzat de franarea brusca de la 250 km/h, ce duce la incarcarea bateriei. Deci, eruptiile vulcanice sunt urmate de fulgere. Logic. Cam acestea sunt aberatiile debitate de o persoana care si-a petrecut ore intregi intelegand noua creatie a diviziei de marketing a celor de la BMW. Diviziei de marketing sau a celei de cercetare? Inginerii sau diviziile de marketing au creat ActiveHybrid? Inginerii au creat-o fizic, dar intregul miraj creat in jurul tehnologiei hibride ascunde o serie de capete la fel de luminate, ce au dus la promovarea inteligenta a acestei tehnologii in beneficiul BMW.

http://www.youtube.com/watch?v=LFsRY2ohXoI

 X6 ActiveHybrid intra in aceeasi categorie a automobilelor trecute prin acest proces de marketing. Se vrea a fi un performer cu consum redus si emisii poluante decente. A fost individualizat pentru a face un pas in fata gamei X6. Pretul a depasit bariera psihologica de 100.000 de euro. Pentru ce? Pentru ca marca BMW sa beneficieze de o imagine de constructor ce pune accent pe tehnologie, protectia mediului si inovatie. Pentru ca se urmaresc efectele pe termen lung. Se doreste asocierea in subconstientul clientului a noilor elemente reprezentative pentru gama bavareza si sigla BMW. Dar hai sa analizam si din alt punct de vedere. Are 485 CP si 790 Nm. X6 M are 555 CP si un pret aproximativ egal. Asa ca daca vrei performanta pura, feeling, sunet si imagine, faci pasul clar catre X6 M. Si daca vrei un model economic, entry-level in gama X6? Alegi versiunea X6 30 d. Sau cea pe benzina – X6 35i. Pret cu 30% mai mic, consum cu 25% mai redus si aceeasi caroserie. Chiar mai usoara. BMW nu doreste sa faca volume cu X6 ActiveHybrid. In niciun caz. Si nici nu doreste sa intre peste vreo alta versiune din gama. Introducerea versiunii hibride e un plus de valoare mult mai important decat cele cateva procente din segmentul SUV pe care se bate BMW cu competitorii sai. Am stabilit pozitionarea si rolul lui X6 ActiveHybrid in gama BMW, asa ca sa trecem mai departe in analiza comportamentului rutier.

Senzatii electrificate 

Tehnologia ActiveHybrid si-a lasat o amprenta serioasa asupra comportamentului noii versiuni X6. De la sunetul evacuarii si pana la felul in care pedala de frana raspunde apasarii, foarte multe lucruri difera. Regenerarea energiei de franare duce la incarcarea bateriei motoarelor electrice, doua la numar, ce ajuta la obtinerea celor aproximativ 80 de CP dezvoltati in plus fata de cei 405 ai V8-ului de 4,4 litri. In total, 485 CP si 790 Nm pentru un model care accelereaza de la 0 la 100 km/h in 5,6 secunde. Foarte interesant modul de accelerare. Lipseste feeling-ul versiunii X6 5.0i, asta ca sa nu vorbim de X6 M. Ansamblul motopropulsor hibrid stirbeste din senzatia unei accelerari in forta cu un V8 BMW desi, practic, performantele unui ActiveHybrid sunt superioare. Nu mai avem un sunet grav, ci doar un suierat ciudat. Nu mai resimti de la volan “violenta” schimbarilor de viteza in modul Sport. Ca pasionat BMW, ai rezerve serioase in materie de feeling, oricat ai incerca sa fortezi. E cu totul altceva. Interventia plusului de putere dat de motoarele electrice creeaza perioade de espectativa in modul de rulare. E un lag asemanator celui de turbo, ce te poate surprinde uneori, insa acomodarea cu stilul unui automobil hibrid nu dureaza mult.

Dar sa revenim de la frenezia rularii pe cativa kilometri de drum fara trafic, la nebunia urbana. Intrebarea din mintea tuturor pasionatilor este urmatoarea: Cum functioneaza un hibrid la rularea cu maxim 30 km/h in aglomeratia urbana? Consuma ceva sau nu? Teoretic nu ar trebui sa consume. Atata timp cat bateriile motoarelor electrice sunt incarcate. Iar incarcarea se face cel mai bine la franari puternice, masina avand o masa inertiala foarte mare, fapt ce duce la accelerarea procesului de transformare e energiei cinetice in energie electrica. Deci poti rula cu consum 0 pe distante scurte, prin oras, bara la bara, cu mentiunea ca nu trebuie sa se accelereze brusc, pentru ca V8-ul sa intervina. De asemenea, consumul se duce spre 0 cand se ruleaza constant, spre exemplu, cu o viteza de 60 km/h, pe tempomat.

Dar as fi curios cati dintre clientii de X6 ActiveHybrid reusesc sa mearga pe anumite portiuni, dupa cat tine bateria, de la Bucuresti pana la Ploiesti, Constanta sau Pitesti cu 60 km/h, constant, pentru a nu consuma niciun litru de carburant. Noi credem ca niciunul. Pur si simplu X6 ActiveHybrid nu a fost creat pentru asa ceva. Si ca sa fim sinceri, nu poti fi un activist GreenPeace la volanul acestui model.

Ecologia e pentru altii chiar daca, fiind Euro 5, nu platesti taxa de prima inmatriculare. Daca ti-ai luat un X6 ActiveHybrid ti l-ai luat ca pe un statement personal, ca pe o demonstratie de potenta si stil. Nu ai cum sa fii innebunit total dupa un model hibrid. Nu la ora actuala. Nu la peste 100.000 de euro si nu cand ia forma unui X6 de aproape 500 CP. La Lexus LS e cu totul altceva. In acel caz vrei sa nu simti absolut nimic altceva decat confortul unui masaj in dreapta spate. La X6 simti nevoia de altceva. De acel feeling pe care si la un X6 3.5i il ai, dar care lipseste la un ActiveHybrid. Veti vedea in testul cu Seria 7 ActiveHybrid care ar fi argumentele in favoarea ipotezei de a introduce tehnologie hibrida pe limuzine, nu si pe modele orientate spre sportivitate. 

Cat costa? Cat consuma?

Costa mult, chiar foarte mult: 111.000 de euro cu tot cu TVA. Marketing-ul si-a facut iarasi treaba impecabil. In acest segment, singurul rival este Porsche Cayenne Hibryd S, cu un pret de 84.000 de euro cu TVA inclus. Performatele noului X6 sunt net superioare, insa diferenta considerabila te pune pe ganduri daca ai in plan achizitionarea unui SUV hibrid. Si poate nu ti-l doresti pe cel mai puternic, ci pe acela cu cel mai bun raport calitate-pret. 

Consumul inregistat in testul nostru desfasurat in conditii mixte a fost de 16,7 litri/100 km, in conditiile in care nu am menajat in mod special ansamblul moto-propulsor. Nu consuma cu mult mai putin decat un X6 5.0i, in ciuda implementarii tehnologiei hibrid. Se poate obtine un consum mediu de 20 l/100 km dar, la fel de bine, daca te tii de cei 60 km/h mergi gratis, nu? NU! Pentru ca ai nevoie de energie, pe care tot din franari o poti obtine. Dar care franari, de la 60 la 0 km/h?

Verdict

Corect, cel mai puternic hibrid la ora actuala! Unul dintre cele mai dinamice fara indoiala si datorita sistemului xDrive pe care nu il vom putea lauda suficient nici in 114 advertoriale. Fara discutie, un model construit impecabil, cu materiale de cea mai buna calitate si cu un arsenal de gadget-uri absolut complet. X6 ActiveHybrid e un exercitiu pentru marca BMW demn de admiratie!

O singura problema avem, fara de care niciun BMW nu poate iesi de pe poarta fabricii: Unde e feeling-ul??? Nu putem fi transportati in stilul acesta intr-un BMW, prin natura sa cu pretentii sportive. E pur si simplu prea soft, prea putin solicitant si se abate mult de la ADN-ul BMW. Dar il denumim pe buna dreptate Xeus! Ne-a impresionat!

 

Pentru ca daca Zeus era o entitate supra-omeneasca, X6 ActiveHybrid e o masina “supra-automobilistica”. O alta remarca discutabila, data ca urmare a numeroaselor ore petrecute la volanul unui X6 ActiveHybrid. Gata cu vulcanii si cu fulgerele… Prea multa electricitate! E timpul sa oprim motorul.

Share

Leave a Reply

two + twelve =