Teste

Zeita electricitatii – Test Renault ZOE

De 23 iulie 2015octombrie 20th, 2015No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Image00002De la un vis frumos pe care nu cu mult timp in urma producatorii de automobile ni-l promiteau pentru viitor, iata ca masinile electrice au ajuns sa circule si pe strazile din Romania. Pretul inca prohibitiv si faptul ca noua tehnologie schimba din temelie felul in care este exploatat un automobil tin deocamdata la distanta potentialii clienti, dar lucrurile par sa se schimbe in bine.

Exista cativa constructori temerari care trag dupa ei aceasta ramura, iar grupul Renault-Nissan este unul dintre primii „jucatori”. In oferta francezilor gasim in acest moment trei autovehicule electrice, Twizy, Zoe si Kangoo Z.E. Toate trei folosesc 100% energia electrica pentru deplasare, fara ca un „range extender” sa fie disponibil pe listele cu dotari optionale. Asta inseamna ca francezii sar pur si simplu etapa intermediara, ce a modelelor plug-in hybrid, care reprezinta alegerea logica pentru perioada de tranzitie de la benzina la curent. Cum se descurca o masina electrica dependenta total de priza intr-un oras ca Bucurestiul am aflat in urma unui test cu cel mai nou model electric, Zoe.

Image00004Cum se conduce o masina electrica

Sunt foarte multe de spus despre Renault Zoe, dar vom incepe prin a raspunde celei mai frecvente intrebari. Cum se conduce o astfel de masina? Pentru sofer, diferentele fata de o masina „conventionala” nu sunt deloc multe. In esenta, procedura este similara cu cea a unei masini dotate cu cutie de viteze automata, diferenta notabila tinand de apasarea butonului „Start”, care in cazul lui Zoe este acompaniai doar de un fel de beep de confirmare si de aprinderea celor doua ecrane din bord.

Designul cu infuente SF al consolei centrale are darul de a intimida la prima vedere, dar maneta schimbatorului de viteze foloseste configuratia clasica, adica nu da nici un fel de bataie de cap. O privire mai atenta aruncata butoanelor si maentelor din habitacu va scoate la iveala faptul ca acestea sunt preluate din banca de organe Renault si in scurt timp vei putea depsita modelul de la care provine fieacre. Acum, ca suntem inconjurati de atatea elemente „familiale”, este timpul sa pornim la drum.

Performante si comportament rutier de invidiat

Pe hartie, Zoe dispune de 90 CP si un cuplu maxim de 220 Nm. Nimic iesit din comun pentru o masina de patru metri lungime, insa motorul electric are un as in maneca. Cuplul ramane constant, indiferent de turatia motorului. Cu o masa totala ce depastste cu putin 1400 kg, Zoe poate accelera puternic si, mai important pentru confortul pasagerilor, constant. Cu start de pe loc, 100 km/h sunt atinsi dupa 13,5 secunde, rezonabil pentru o masina de oras. Una dintre restrictiile impuse de motorul electric este viteza maxima de doar 135 km/h, data de limita de turatie a motorului electric.  In alte circumstante am fi considerat acest lucru un minus, dar in cazul de fata il vom trece la „neplaceri care vor deranja foarte rar”.

Ca sa nu mai lungim vorba, motorul electric este mai silentios, mai performant si mai economic decat o varianta similara ca performante pe benzina si chiar diesel. In plus are mult mai putine componente in miscare, ceea ce ar insemna teoretic un pret de productie si exploatare mai mic.

Problemele generate de acesta tehnologie vin numa de la baterii. Acestea inca sunt prea grele, au nevoie de o perioada luga de timp pentru incarcare si, mai deranjant, au o viata destul de scurta. Ce insemna toate acestea in cazul lui Zoe? Insemna ca o incarcare completa de la reteaua electrica standard va dura, in cel mai bun caz, 10 ore, perioada care poate creste considerabil in functie de starea tehnica a acesteia. O statie speciala de incarcare va reduce timpul la o valoare rezonabila de doua ore, insa necesita o mica investitie in infrastructura.

Image00001Autonomia bateriei

In teorie, adica dupa declaratiile constructorului, Zoe poate parcurge pana la 240 km pana la epuizarea bateriei. Insa valoarea difera de adevar exact ca in cazul motoarelor termice, drept pentru care, in oras, vei avea la dispozitie cel mult 150 km sa gasesti o priza de unde sa-ti poti incarca masina. Daca ai la dispozitie doar cablul de incarcare al masinii, atunci priza ar trebui sa fie la cel mult patru metri de sigla din fata a masinii, locul pe unde se face incarcarea.

Daca aceste obstacole, de organizare sa le spunem, vor fi depasite, atunci te poti bucura de automobilul tau cel nou care nu mai are nevoie sa treaca pe la benzinarie, deoarece pompa este exact langa locul de parcare. Stiu, sunt cam multe conditii, dar va garantam ca satisfactiile vor fi pe masura efortului.

Concluzie

In acest moment, un automobil electric nu-ti va simplifica viata si nici nu va aduce o economie la buget, din contra. Inca este „noutatea” cu care trebuie sa ne obisnuim si la care ravnim, odata ce ne-a prins in farmecele ei. In cazul lui Zoe, un automobil sic de oras ce nu depaseste patru metri lungime, pretul de plecare este de 20.900 euro cu tot cu TVA poate parea cam mare. Prea mult pentru un automobil care se vrea practic, insa la acelasi nivel cu modelele premium, cu diferenta ca, in cazul de fata, tratamentul „de lux” este aplicat sistemului de propulsie si nu habitaclului. Chestiune de gusturi.

Share

Leave a Reply

twenty + 19 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373