Teste

Recuperatorul – Test Hyundai Ioniq Hybrid

De 31 octombrie 2017No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Hyundai şi-a câştigat locul între constructorii europeni consacraţi cu ajutorul unei perseverenţă de invidiat şi cu un target bine fixat. Acum a sosit momentul ca aceleaşi calităţi să fie puse la treabă pentru o cauză importantă pentru „sănătatea” planetei pe care locuim. Până în momentul în care automobilele exclusiv electrice vor domina piaţa, asistăm la ascensiunea celor care folosesc ambele tehnologii, iar Hyundai şi-a extins gama cu un model hibrid.

Dacă pentru unii dintre voi această tehnologie pare un bluf se datorează unor modele care au folosit-o de faţadă, doar pentru a evita taxele, dar realitatea este totuşi alta. Adăugarea unui motor electric în procesul de propulsie, alături de cel termic, permite recuperarea şi utilizarea energiei de frânare. Folosind o exprimare mai plastică, putem spune că de fiecare dată când frânăm, combustibilul se întoarce în rezervor. Chiar poţi refuza aşa ceva? Sigur că nu, iar pentru a afla exact tot ce vine la pachet cu aceste avantaje, am testat primul hibrid al celor de la Hyundai, Ioniq, ce are misiunea de a pregăti terenul pentru un plug-in hybrid şi un model complet electric, ce vor ajunge pe piaţă în viitorul apropiat.

Design şi Confort

Hyundai Ioniq nu iese atât de mult în evidenţă că Toyota Prius, atunci când se află în trafic, dar linia aerodinamică a caroseriei dă de înţeles că este vorba de un model special, chiar şi persoanelor neavizate. Partea frontală poartă semnătura Hyundai, fiind uşor de asociat cu imaginea constructorului coreean, însă restul caroseriei a fost desenat pentru a mări eficienţa aerodinamică în special, drept pentru care poartă o aură high-tech.

Habitaclul surprinde într-un mod plăcut cu ambianţa elegantă dată de linia planşei de bord şi designul volanului. Designerii au păstrat formatul consolei centrale, cu separarea clară a butoanelor pentru climatizare de cele ale instalaţiei multimedia. Ecranul tactil este poziţionat în partea de sus, adică este uşor de citit, şi poate furniza informaţii despre funcţionarea sistemului hibrid, pe lângă cele clasice destinate instalaţiei multimedia sau navigaţiei. Hyundai a apelat tot la un ecran LCD şi pentru afişarea ceasurilor de bord, unde putem avea aproximativ aceleaşi informaţii ce pot fi găsite şi pe ecranul central, aşadar fiecare şofer are posibilitatea să configureze ce informaţii să-i fie afişate permanent.

Motor şi Cutie de Viteze

Sub capotă găsim un propulsor pe benzină de 1,6 litri ce dezvoltă 105 CP, cuplat la o transmisie automată cu dublu ambreiaj şi şase trepte. Între acestea a fost montat un motor electric de 43,5 CP, ce funcţionează ca generator în timpul frânării, energia fiind stocată într-un acumulator de 1,56 kWh.

Puterea combinată a celor două motoare este de 141 CP, adică rezonabil pentru un automobil compact în anul 2017. Surpriză plăcută vine din partea cuplului maxim de 275 Nm, care îşi face imediat simţită prezenţa cu ajutorul motorului electric ce reacţionează instantaneu la apăsarea pedalei de acceleraţie. Instalaţia multimedia are un meniu dedicat sistemului hibrid, aşadar puteţi urmări în timp real care motor funcţionează şi când este încărcat acumulatorul.

Cutia de viteze cu dublu ambreiaj este setată pentru un consum redus de combustibil, aşadar va trebui să apeşi hotărât pedala de acceleraţie pentru a o convinge să retrogradeze. Timpii de reacţie se situează undeva pe la jumătatea clasamentului pentru acest tip de cutie de viteze, dar reacţia promptă a motorului electric face ca întârzierea să nu mai fie sesizabilă atât de uşor.

Dinamică şi Comportament

Cu o masă totală de 1445 kg, Ioniq stă binişor la raportul greutate/cal cutere. Demarajul până la 100 km/h durează 10,5 secunde, dar cele două motoare reuşesc să pună foarte repede maşina în mişcare când pleci de la semafor. Nici viteza maximă nu impresionează pe hârtie, 185 km/h, dar nu credem că posesorul unui automobil hibrid, care caută eficienţa în orice moment, va avea nevoie de mai mult.

Felul în care Hyundai Ioniq se comportă în viraje ne-a atras imediat atenţia, iar dacă masa proprie nu este neapărat un avantaj aici, repartiţia ei da, pentru că acumulatorul este montat sub banchetă.

Chiar dacă scopul principal este eficientă, Hyundai a implementat totuşi şi un mod sport, ce poate fi accesat prin mutarea spre stânga a manetei schimbătorului de viteze. Grafica ceasurilor de bord se schimbă, dominată acum de turometru, iar răspunsul celor două motoare va fi mult mai prompt şi mai intens. În acest mod turaţia motorului termic va atinge frecvent zona roşie şi se va face auzit destul de tare în habitaclu.

Am lăsat pentru sfârşit informaţiile despre consum, pentru că aici se află „cheia” acestui model. Cu cât frânăm mai mult, cu atât sistemul hibrid este mai eficient, adică într-un parcurs urban, atunci când rulăm bară la bară. În astfel de condiţii, Ioniq a afişat un consum de doar 5,5 l/100 km, cu menţiunea că un stil de conducere mai atent poate reduce această valoare. Pentru un parcurs extraurban valoarea consumului va oscila în zona de 5 l/100 km. Maşina analizează stilul de conducere al şoferului şi îl va împărţi în trei categorii (Economic, Normal şi Agresiv) afişate în procente.

Concluzie:

Hyundai Ioniq este extrem de eficient în comparaţie cu un automobil clasic cu dimensiuni şi motorizare similare, oferind în plus un confort mai bun prin lipsa vibraţiilor produse de motoarele diesel şi performanţe superioare generate de cuplul suplimentar oferit de motorul electric. Toate acestea vin însă la un preţ ce va pune la încercare loialitatea clienţilor pentru un automobil „verde”. Echiparea de top, Exclusive, poate fi achiziţionată numai în luna octombrie 2017 la preţul de 25.574 de euro, preţ în care sunt incluse o serie de doraţi interesante, dintre care menţionăm, sistemul de navigaţie, pilotul automat adaptiv sau încălzirea în volan.

 

Share

Leave a Reply

2 × 2 =