Special

România la pompă: cât plătim pe benzină şi motorină în comparaţie cu alte ţări din UE

De 25 septembrie 2015No Comments

0CD20132B8

Cât ne costă un litru de carburant, cât mai e benzina, cât mai costa motorina? Ştim aceste răspunsuri, mai ştim că valorile fluctuează de la un benzinar la altul, de la o staţie de alimentare la alta. Realitatea este că sunt prea mulţi indicatori economici care determină preţul la carburanţi, însă printre aceştia nu se numără, cu adevărat, şi preţul barilului de petrol. Carevasăzică, materia primă nu determină decisiv cu cât scade sau cu cât creşte preţul la pompă. Şi nu se întâmplă nicăieri acest lucru. Am văzut barilul de petrol înjumătăţindu-se în acest an comparativ cu 2014 dar nici vorbă să se întâmple acelaşi lucru şi cu preţul de la pompă. Şi nici nu are cum, pentru că preţul benzinei sau al motorinei este determinat de mult mai mulţi factori.

În anii preaderării României la Uniunea Europeană se vorbea intens de necesitatea creşterii preţului carburanţilor. Baremul impus era de 1 euro per litru. Au trecut câţiva ani în spaţiul comunitar până să ajungem la acest barem şi pare că nu ne-am oprit la el. Explicaţiile sunt nenumărate şi sunt mereu pe buzele celor care controlează piaţa de carburanţi.  Ceea ce e mai greu de explicat, într-o tară care după mai toate statisticile se află la indicatorii economici şi sociali pe ultimele locuri din Uniunea Europeană este cum s-a ajuns ca preţul la benzină şi preţul la motorină să fie printre cele mai mari din comunitate.

Cum a devenit motorina mai scumpă ca benzina?

În 2006, cu un an înainte că România să adere la UE, preţul la motorină – 1,2 dolari media per litru -, conform unei statistici a Băncii Mondiale, era încă sub preţul benzinei – 1,3 dolari per litru la acea dată.

A urmat o creştere susţinută a numărului maşinilor echipate cu motor diesel, faţă de cele cu motoare pe benzină, ceea ce a determinat o cerere mult mai mare de motorină în rândurile clienţilor posesori de autoturisme. În acelaşi timp, parcul auto al vehiculelor comerciale a crescut semnificativ, în raport direct cu creşterea ponderii transporturilor rutiere de marfă. Concluzia ar fi că cererea pentru motorină a crescut, iar România a devenit, astăzi, una dintre puţinele ţări europene unde motorina costă la pompă mai mult decât benzina. Dacă excludem Marea Britanie, ţara noastră este practic singura din UE unde preţul motorinei este mai mare de cât cel al benzinei. În acelaşi caz se mai regăseşte din Europa şi Elveţia, ţară unde în 2014 motorina costa 1,8 dolari per litru iar benzina 1,7 dolari per litru. În Marea Britanie, dacă motorina costa 2 dolari per litru, benzina costa 1,9 dolari la fiecare litru.

DSC_0009

Motorină costa în România la fel ca în Germania

 România vs. ţările din regiune

Statistica Băncii Mondiale arata un preţ mediu la carburantul diesel în România, pentru anul 2014, de 1,7 dolari la litru. Cifrele prezintă clar cum romanii plătesc cea mai scumpă motorină din Europa Centrală şi de Sud-Est, cu 0,1 dolari mai mult decât în Ungaria, 0,3 dolari mai mult decât în Polonia şi 0,2 dolari mai mult decât în Bulgaria.

Astfel, principiul dezvoltării economice nu este deloc un factor – în cazul României – când vine vorba de alinierea preţului la carburanţii diesel.

România vs. ţările bogate

La nivelul celor mai mari şi mai dezvoltate țări din UE, preţul carburantului diesel îl depăşeşte pe cel din România doar când vine vorba despre Marea Britanie (2 $ la litru) şi Italia (2$ la litru).  Preţul diesel-ului înregistrat în ţara noastră în 2014 a ajuns, pentru prima dată, la acelaşi nivel cu cel din Germania.

Motorina este astfel mai ieftină în Franţa (1,6 $ la litru) şi Luxemburg (1,4 $ la litru) decât în România. Doar locuitorii Principatului Monaco, Danemarca, Suedia şi Elveţia au plătit, în medie, în 2014, cu 0,1 $ per litru mai mult decât locuitorii din România. Cel mai ridicat preţ la acest carburant din Europa este cerut în Norvegia, unde se ajunge la 2,1 $ per litru, conform datelor aferente anului 2014 existente pe site-ul Băncii Mondiale.

Preţul benzinei pe ţări

Romanii plătesc cea mai scumpă benzină din regiune

În 2006, preţul benzinei româneşti numără 1,3 dolari pentru un litru.  În 2014, preţul la acest carburant ajungea la 1,6 $ per litru.

În ceea ce priveşte benzina, România ajunge, la sfârşit de 2014, la cel mai mare preţ al carburantului din regiune, depăşind Polonia (1,4 $ la litru), Ungaria (1,59 $ la litru) şi Bulgaria (1,5 $ la litru).

Benzina românească, mai scumpă ca în Luxemburg

Spre deosebire de cazul carburanţilor diesel, benzina continuă să fie mai ieftină în România decât în Germania şi Franţa (1,8 $ la litru), Marea Britanie (1,9 $ la litru) şi Italia (2,1 $ la litru).

Deşi puterea de cumpărare din ţara noastră nu poate fi pusă în cumpănă cu cea existentă în ţările dezvoltate din Europa, preţul benzinei nu este deloc departe, dacă nu luăm în calcul Norvegia, unde se înregistra în 2014 cu 2,3 litrul cea mai scumpă benzină de pe Bătrânul Continent. Spre exemplu, un litru de benzină costa anul trecut în Elveţia 1,7 $, cu doar 0,1$ mai mult decât în România. În Danemarca şi în Principatul Monaco, preţul ajungea la 2 dolari litru iar în Suedia la 1,8.  Luxemburgul, țara cu cel mai mare PIB pe cap locuitor din Europa, înregistra în perioada analizată, un preţ de 1,5 dolari per litru.

Concluzie

Un lucru pare să fie clar: preţul barilului de petrol nu determina preţul carburantului la pompă. Şi chestia asta nu se întâmplă doar în România, se întâmplă peste tot. Un al lucru pare să fie şi mai sigur, puterea de cumpărare nu se reflectă în preţul carburantului la pompă. Avem în faţă un caz clasic de economie globală care determină un preţ aproximativ egal la carburanţi în regiune. O explicaţie pentru preţul mai mare din România la carburanţi faţă de alte ţări din regiune ar fi accizele impuse de guvern.

Share

Leave a Reply

twenty − 6 =