Teste

Rosu aprins coloreaza alb-negrul – Test Audi A3 Sportback

De 10 octombrie 2013No Comments
; ; ; ;

Nimic nu anunța ceea ce avea să urmeze. Când Audi a decis că e timpul să-și bage coada pe segmentul compactelor premium, în toate „golfurile” din lume s-a înregistrat un vânt de invidie.  Odată cu trecerea timpului, lucrurile se așează în matca lor, apele se retrag iar valurile de căldură sufletească se aștern. Așa e și cu noul Audi A3, un model ajuns la o maturitate îndelung așteptată, cu fanii lui, cu noii lui pretendenți, cu lucrurile bune și mai puțin bune pe care le are. A fost o călătorie fericită, însă, o călătorie către marginea adevăratului rai al mașinilor premium, unde acum se poate lăuda cu o vizită și posesorul de A3. 

Mai degrabă pare a fi o construcție sănătoasă pe marginea ideii de mașină corectă, și pentru că tot e vorba de Audi, s-a plusat cu o transmisie S-Tronic și sistemul de rulare Drive Select.  Iar seriozitatea clasică nemțească a primit o tușă de culoare mai curând sugerată  decât evidentă, un surâs care face jocul unei emoții demult pierdută.  Dar un Panzer împodobit cu flori, rămâne un totuși un Panzer:  eficient, confortabil, dar și spectaculos sau impunător. Jocul dintre clasic și modern este concentrat mai ales în zona tehnologică, unde Audi mizează că va agăță clienții indeciși între cele trei mărci premium germane.  

Motor

Am testat versiunea Audi A3 Sportback prevăzută cu motorul 1.6 TDI ce dezvoltă 105 cai putere și 250 Nm. E greu de găsit un motor mai banal, un motor care nu poate să-i impresioneze decât pe deținătorii unei vârste înaintate sau pe cultivitatorii unui spirit ecologist.  Și totuși acest gând este spulberat când iei contact cu A3, nu de mediul înconjurător, cât mai ales de prezența acelui S-Tronic absolut genial.  Propulsorul grupului VW nu are menirea de a impresiona pe teritoriul celor care caută sportivitatea, dar se remarcă prin silențiozitatea pe care o cultivă până la 3000 rpm, consumul scăzut sau confortul pe care îl oferă celui aflat la volan.  Relația specială pe care motorul o are cu transmisia cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte (S-Tronic) este un câstig evident la nivel comportamental, un bonus capabil să schimbe optica celui aflat în căutarea spectaculosului. Transmisia automatizată se mulează perfect pe cerințele unui comportament sportiv, însă motorul nu poate prelungi prea mult această stare. 

Pentru mai multă diversitate dinamică sistemul Drive Select poate mulțumi orice categorie de clienți iar importanța propulsorului devine, deodată, mai puțin semnificativă.  Născut pentru un consum cât mai mic, diesel-ul de 1.6 litri prezintă un nivel oficial de 3,8 litri. La această valoare aproape de neînchipuit pentru segmentul premium contribuie în mod deosebit relaționarea perfectă dintre motor, sistemul start-stop și transmisie.  Dar consumul oficial este obținut în condiții speciale, iar un consum real poate fi departe de cifrele producătorului. Media înregistrată de Voom.ro la un drum de 500 km în care am rulat în mediul urban, pe drumuri europene și autostradă, în măsuri relativ egale, a fost de 5,4 litri la 100 km.  

Dinamica & Comportament

Cea mai economică versiune din gama lui A3 nu poate excela la capitolul performanțe. Timpul de accelerație de la 0 la 100 km/h se oprește la 10,9 secunde iar viteza maximă de construcție este de 195 km/h. Valorile nu excelează dar nici nu lasă de dorit iar cei care vor opta pentru această versiune nu vor avea pretextul unei dezamăgiri. Comportamentul lui A3 Sportback este partea cea mai intersantă a acestui model. Grație sistemului Drive Select cu cele cinci moduri de rulare ( Efficency, Comfort, Auto, Dynamic și Individual), modelul german își modifică comportamentul în funcție de preferințele celui aflat la volan.  Posesorii au prilejul de a accesa modul Individual, care poate fi configurat în funcție de cerințele lor.  Din acest punct de vedere, A3 Sportback domină segmentul compactelor premium, data fiind capacitatea de adaptare la modul de rulare. Drept urmare, comportamentul motorului, direcției și transmisiei se modifică printr-o simplă apăsare de buton.  

Deși suspensia este orientată către confort, feelingul sportiv nu iese deloc din discuție. Vehiculul se lipește perfect de șosea chiar și în virajele pretențioase.  Posibilitatea de adaptabilitate a mașinii oferă plăcerea unui condus sportiv – în modul Dynamic -, moment în care A3 poate fi exploatat la maximum. Dincolo de pretențiile unei dinamici superioare, stăruie un model corect care poate absorbi cu ușurință șocurile impuse de imperfecțiunile suprafeții de rulare.  

Direcția este precisă chiar dacă nu transmite extrem de mult din ceea ce roțile din față întâlnesc în asfalt. Din acest punct de vedere,  Audi a preferat o nouă dimensionare a conceptului de confort. Odată ce schimbi modul de rulare, vei simți și schimbul comportamental al sistemului de direcție. Spre exemplu, în modul Dynamic, direcția, la fel ca suspensia, se întăresc și au menirea de a oferi un comportament sportiv.  În acest loc, amintirea unui motor de doar 105 cai putere pare mai mult decât ireală. 

Design

Elementele clasice au primit vizita unei musculaturi moderne. De aici se înfiripă o relație pe care stilistica modelului o are cu senzația de agresivitate. Este adevărat că A3 Sportback trebuie privit din anumite unghiuri pentru a exprima în mod coerent această caracteristică, însă ea există iar cu o culoare potrivită poate ieși  chiar și în evidența.  Designerii mărcii n-au dorit să alunge clienții tradiționali, iubitori a formelor elegante și cumpătate. Tocmai de aceea  toată lumea din domeniu vorbește despre lipsa unei diferențieri clare între noul A3 și vechea generație. 

Pentru nostalgici, estetica cuminte va prinde la fix, iar pentru ceilalți va există întotdeauna culoarea roșu brilliant. În această haină, s-ar putea zice că Audi A3 Sportback exprimă sexualitate, dacă o mașină ar putea exprima așa ceva. În orice caz, formele clasice la care se adaugă elementele ușor agresive din dreptul blocurilor optice sau ale stopurilor de lumini, grilă supradimensionată și LED-urile oferă caracter, dacă nu chiar frumusețe. Pentru un surâs care merge până la limită de unde începe indecența, mizați pe roșu aprins. 

Interior

Simplitatea este la ea acasă. Având acest peisaj în față întorci cheia și un ecran touchscreen își ridică silueta din capătul superior al consolei centrale.  Tehnologia își etalează astfel prezența.  Judecat din prisma detaliilor, habitaclul lui A3 poate părea neinspirat, în afară reușitei ergonomice de excepție, dar dacă privești întregul peisaj și te lași absorbit fără să judeci de senzația următoare, vei descoperi că totul e cum trebuie să fie. Eleganța formelor rotunjite, aeratoarele inspirate din aviație, plasticul moale, pielea de calitate și finețea celorlalte materiale fac proba unui model premium. Nu pot încăpea discuții în ceea ce privește calitatea finisajelor, care joacă același rol în slujba unei simplități de-a dreptul frumoase.

Spațiul interior și mai ales generozitatea lui se integrează în această arhitectură minimalistă, desprinsă dintr-o tradiție bine-cunoscută a grupului VW. Linia plafonului și spațiul destinat pasagerilor din spate nu prezintă probleme iar portabagajul oferă 380 de litri.  Consola centrală dispune de suporturi pentru pahare și o cotieră destul de încăpătoare. Una peste alta, spațiile de depozitare nu sunt printre primele calități ale interiorului. 

Concluzie

Se spune că cel mai important lucru la o mașină este cum te simți în ea. Din acest punct de vedere, Audi A3 Sportback ar putea fi liderul de segment, pentru că oferă un confort uluitor, o naturalețe pe care cu greu o vei regăsi pe o altă mașină din clasa sa. Dar luat la bani mărunți, motorul diesel 1.6 TDI este unul mai mult decât mediocru iar fără dotările suplimentare – S -Tronic și Audi Select Drive – n-ar mai avea niciun fel de farmec. Designul exterior depinde prea mult de culoare pentru a avea o personalitate cu adevărat impozantă. Personal, într-un top atins de subiectivitate, poziționez modelul A3 sub Mercedes A-Klasse, însă peste BMW Seria 1. Dar toate aceste lucruri sunt irelevante fără menționarea prețului. Audi începe comercializarea lui A3 Sportback de la 22.950 euro cu TVA în România. Versiunea testată de noi, cu motor 1.6 TDI, trasmisie S-Tronic și echipare Ambiente are un preț de 29.900 euro cu TVA. Unele dotări ale modelului testat au fost opționale iar prețul a urcat înspre 35.000 de euro cu TVA. {gallery}Audi A3 Sportback{/gallery}

Share

Leave a Reply

2 + fifteen =