Teste

Ultimul tren – Test Renault Kadjar TCe 130

De 24 martie 2017No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Suntem într-o gară din care a plecat ultimul tren. Eternul ultim tren. Peroanele dispar sub picioare noastre, pavajele lor scorojite ne dau senzaţia că am călca în gol. Tabela cu afişaj mecanic învechit îşi roteşte plăcuţele cu destinaţii care nu mai există. Ceasurile prăfuite de trecerea locomotivelor de altă dată împing timpul înainte fără sens. Ghişeele cu doamne grase şi nepoliticoase au obloanele trase şi o macara începe demolarea unei clădiri cu plafon înalt şi cărămidă vişinie în timp ce liniile ecartamentului sunt scoase din pământ de oameni care mânuiesc scule gigant. Nu va mai trece nimeni pe aici niciodată şi suntem în mijlocul lui nicăieri. Cam asta trebuie să fie senzaţia ultimului tren pierdut şi la propriu, şi la figurat. Senzaţia de singurătate, trăirea ideii că totul se dărâma în jurul tău. Fără Kadjar, Renault n-ar fi putut evada din gara aceasta imaginară care se afla nicăieri dar pretutindeni. Pentru că, deşi venit târziu, este primul SUV compact al mărcii, dar şi pentru că propune un alt limbaj al maşinilor Renault.

Că e bine, că e rău, contează mai puţin, sau a contat mai puţin la venirea lui Kadjar, un model pe care toţi fanii Renault nu l-au putut percepe decât în imaginar. Până când a devenit pură realitate. Verbul francez jaillir care compune sufixul Jar – din numele ales de Renault – prin alăturarea cuvântului agile exprimă ideea de a evada brusc dintr-un loc. Iar Renault a evadat brusc din propria sa istorie, din acea gară din care deja plecase şi ultimul tren.

Motor

Cea mai interesantă motorizare pe de fratele lui Nissan Qashqai este noul propulsor turbo 1.2 litri Tce cu 130 cai putere. Fără să fie un motor potent, fără să rupă norii, este totuşi un motor manuşă pentru un SUV compact care necesită liniaritate în traficul urban şi eficiență la drum lung. Cu o cilindree mai mică pentru o maşină mare, dacă ne gândim la gusturile românilor, aceasta motorizare a lui Kadjar oferă maximum de 130 cai putere la 5.500 rpm şi un cuplu maxim de 205 Nm, realizabil la 2000 rpm. Nivelul cuplului oferă şoferului zvâcul de care are nevoie în momentul depăşirilor sau la plecarea mai rapidă de pe loc, însă şeful în această treabă rămâne transmisia EDC.

Cu un delay uşor supărător la retrogradarea vitezelor, transmisia EDC îşi arata totuşi efectele pozitive în momentul în care mergi la consum. Cu o medie urbană de 6,5 litri la 100 km, cu sistemul Start/Stop activat, Renault Kadjar Tce 130 devine absolut impresionant pentru un benzinar de această talie. La drum lung, lipsa unui 4×4 nu se va lăsa prea mult dorită pe aceasta motorizare, în condiţiile în care satisfacţia consumului este una foarte mare.

Dinamica & Comportament

Renault Kadjar Tce 130 accelerează de la 0 la 100 km/h în 10,1 secunde,  așadar SUV-ul compact nu excelează pe această zonă. Nici nu a fost gândit să facă asta dintr-un motor de 1.2 litri. Clienţii ar putea să se arate preocupaţi de lipsa tracţiunii integrale, mai ales că Renault oferă ceea ce se numeşte Extended Grip System, care presetează ESP-ul să acţioneze în funcţie de suprafaţa de rulare şi să împartă cuplul între cele două roţi din faţă pentru a asigura o aderentă ideală. Comportamentul maşinii în mediul urban este satisfăcător, chiar dacă dimensiunile masive pot pune probleme pe drumurile înguste. Manevrabilitatea este una corectă, iar direcţia este gândită în spiritul confortului. La fel şi suspensia care asimilează extrem de bine protuberanțele din asfalt, însă se dovedeşte a fi mai puţin eficientă când vine vorba despre ruliul pronunţat de pe viraje.

Ca orice SUV, Kadjar păcătuieşte vizibil când  drumul se încăpăţânează să şerpuiască. Garda la sol de circa 20 cm ajută modelul semnificativ pe drumurile cu macadam şi îl face decent şi pentru drumurile forestiere, însă nu mai mult. Lipsa unui 4×4 îşi spune cuvântul acolo unde drumul, de orice tip, se termină.  SUV-ul Kadjar este ideal la drumurile lungi, în special pe autostradă, şi e o opţiune de maşina urbană pentru familiile numeroase. Un plus evident este oferit de modurile de condus oferite, de la Comfort, la Sport şi Eco.

Design

Desenat după o schiţă creată de un roman în laboratorul de design de la Bucureşti, SUV-ul Kadjar se remarcă prin ţinuta dinamică, tinerească, liniile stilistice atractive şi forma integrată. Maşina este conformă cu normele estetice ale unui SUV, dar stralucește prin unele elemente îndrăzneţe. Din păcate, grila frontală se înscrie perfect în monotonia designului contemporan dictat de principiile siguranţei. Blocurile optice reprezintă însă o soluţie câştigătoare, acelaşi lucru făcându-l şi desenul original al posteriorului. Ceea ce impresionează este imaginea generală, atitudinea puţin agresivă, puţin sportivă a SUV-ului compact. Încă o dată mâna lui Laurens van den Acker se vede şi face diferenţa.

Interior

Nu ne putem desparte de confort fără să luăm în calcul interiorul maşinii. Spaţiul interior, în special cu locurile din spate şi portbagajul, arată că până la urma Kadjar este o maşină de familie. Accesul la locurile din spate se face foarte uşor, graţie gărzii la sol mai mari faţă de o berlină şi a unghiului mare de deschidere a acestora. Cum era de aşteptat pentru un SUV cu dimensiuni similare, cel de-al treilea pasager de pe banchetă, care primeşte locul din mijloc, nu va fi privilegiat, adică pentru călătoriile mai lungi ar fi bine ca la bord să se afle patru persoane.

Teoria se confirmă şi după ce aruncăm o privire în portbagaj unde cei 472 litri oricum nu ar fi ajuns pentru un concediu mai lung. Sub podeaua portbagajului există o roată de rezervă de dimensiuni normale, însă doar modelele cu tracţiune față beneficiază de acest tratament, restul utilizând spaţiul pentru transmisia spate, iar roata de rezervă este înlocuită cu un kit de pană. Pe lângă confort şi eleganță, Kadjar ne arată că este la curent cu ultima modă şi în ceea ce priveşte tehnologia, pe ecranul ce ţine locul ceasurilor de bord viteza şi turaţia putând fi afişate în mai multe variante grafice. Un bonus evident îl reprezintă schimbul de lumini ambientale în funcţie de modul de rulare, verde pentru Eco, roşu pentru Sport şi albastru pentru Comfort. Tot în această paradigmă se înscrie şi afişajul digital care prezintă cel mai tare indicator – pentru cai putere (hp) şi cuplu (nm).

Din acest motiv, şi nu numai, şoferul devine ocupantul privilegiat. Poziţia înaltă la volan, plăcerea tactilă a volanului şi a schimbătorului, ergonomia butoanelor de comandă şi răspunsul precis al motorului sunt elementele care te fac fericit la bordul lui Kadjar.

Concluzie

La doi ani de la lansare, Renault a făcut câteva corecturi importante. A diversificat gama, nu până la capăt, dacă ne gândim că opţiunea 4×4 nu există pentru versiunea 1.2 litri benzina, dar a mai făcut ceva, mult mai important. A trecut testul timpului. Pentru un SUV, pe un segment de piaţă atât de disputat, e mare lucru. În plus, a fost şi o victorie personală pentru Renault, care până la urmă a reuşit. Renault Kadjar EDC 1.2 TCe 130CP 4×2 Aut Intens are un preţ de catalog de 23.800 euro cu TVA.

 

Share

Leave a Reply

twenty − 7 =