Teste

Generatia fustelor scurte – Test cu Lancia Ypsilon

De 8 iulie 2012No Comments

Preluand frumusetea lui Delta, noul Ypsilon face ravagii printre iubitele lumii cu patru roti, exceland prin delicatetea lui, feminitatea, designul exceptional si functionalitatile aproximative. Lancia este dedicata unui public exclusivist care cauta o alta fata a masinilor premium, iar Ypsilon vine sa-i intampine pe doritori ca un exponent al clasei mini.

Italienii au douajdemii – vorba vine – de Dolce&Gabbana, Gucci, Bvlgari etc. Printre ele se numara si Lancia. Traditia aceasta a atelierului de fashion devenit brand international este politica de stat in Peninsula. Lancia, dintre toate marcile grupului Fiat, a devenit o icoana fashion, uitand parca de gloria trecuta din lumea raliurilor.  Si cand spui fashion, desi este gresit, ne gandim intr-una la femei. Pentru ca modelul Ypsilon, testat de Voom.ro, este o masina dedicata mai intai sexului frumos si mai pe urma oricarei alte categorii de public. Fara sa indeplineasca asteptarile inalte ale segmentului premium, Ypsilon are calitatea de a avea propria identitate, devenind astfel o moda in sine.

Motor – doi cilindri, 85 de cai

Voom.ro a testat versiunea echipata cu noua vedeta a grupului Fiat- un motor de 0.9 litri TwinAir Turbo cu 85 de cai putere. Primul lucru care te loveste ca un baros in cap in cazul unui motor cu doi cilindri este sunetul. Zgomotos, usor gripat, motorul vibreaza prea tare pentru ceea ce obisnuieste un automobil al secolului XXI. Cu toate acestea, tehnologia Fiat a fost apreciata la cel mai inalt nivel, preluand titlul de International Engine of the Year. Acest comportament specific unitatilor cu mai putin de patru cilindri dispare in momentul in care turatia ajunge la valori ridicate.

Fiind un motor cu doi cilindri, TwinAir Turbo este dedicat celor are stiu si nu le este frica sa apeze in pedala de acceleratie. Primele semne ale unei coerente ingineresti, vorbind de propulsor, apar abia dupa 3.000 rpm, insa adevaratul show il descoperim undeva la 5 – 6000 rpm, cand toti cei de 85 cai putere isi pot spune cuvantul. Ypsilon nu pacatuieste nici cand vine vorba despre cuplul maxim. Situat la 145 Nm, acesta este disponibil de foarte jos, de la 1.900 rpm, fapt care-i confera modelului Lancia un comportament agil si eficace, mai ales in traficul urban, cand avem nevoie de plecari bruste. 

Motorul trebuie condus turat, este o conditie impusa de cei doi cilindri pentru a avea un raspuns cat mai coerent din partea acestei noi tehnologii extrem de apreciate in randurile specialistilor. Sa scoti peste 100 de cai dintr-un propulsor cu doi cilindri, cu peste 20% mai multa putere si cu 30% mai multa performanta, toate la un consum mai mic, decat vechiul 1.2 pe care l-a inlocuit, este o proba a maiestriei. Orice tehnologie noua are nevoie de timp pentru a fi perfectionata, motiv pentru care Ypsilon pacatuieste in materie de zgomot, vibratii, feeling. Consumul mixt de 4.2 litri nu este imposibil mai ales daca se folosesc toate cele sase trepte ale cutiei de viteze, chiar si in oras. Merita sa dejucam prejudecatiile si sa admitem ca masinile si-au schimbat serios comportamentul in ultimii 5 ani, iar tot ce stiam despre motoare, cutii si modul in care trebuie administrate de soferi nu mai este intotdeauna valabil. Cutia de viteze este excelent etajata, insa pacatuieste prin cursa cam lunga a schimbatorului si timoneria mai putin precisa. In orasele aglomerate consumul ajunge undeva la 7-8 litri la 100 km, daca combinam stilul mai economic – ajutat de utilizarea functiei ECO si start-stop- cu un stilul ofensiv.  

Dinamica & Comportament

Cu un timp de 11,9 secunde pe prima suta si o viteza maxima de 176 km/h, Lancia Ypsilon nu impresioneaza, insa avand in vedere ca are un motor cu doi cilindri de 875 cmc prezinta valori mai mult decat decente. Clientii unui astfel de propulsor se vor multumi cu raspunsul dinamic al unitatii de propulsie urmand sa ignore lipsa unor performante efective. Cu alte cuvinte, agilitatea pe care o ofera masina, mai ales in traficul urban, vor fi motive suficiente pentru a o cumpara. Fara sa dezvolte un comportament dinamic superior, pentru ca nici nu-si propune asta, Ypsilon se remarca prin suspensia destul de rigida. Daca veti avea nesansa sa luati cateva gropi o sa simtiti pe propria piele acest lucru. Acest aspect pare a fi o promisiune pentru un comportament sportiv, insa de la primele viraje mai complicate am aflat ca nu este deloc asa.

Un rol important pentru ruliul masinii il are si suspensia spate semi-rigida, care nu lasa soferul sa scoata mai mult dintr-un viraj. La drum intins, dimensiunile impuse de clasa vor oferi un usor sentiment de nesiguranta iar fermitatea suspensiei il va spori. Trecand peste aceste aspecte care ar putea baga frica in cei mai putin experimentati, Ypsilon ofera un comportament corect si agreabil, remarcandu-se printr-o stabilitate ireprosabila. O surpriza placuta vine din partea directiei, care prezinta doua moduri de setare. Varianta impusa ofera cel mai bun raspuns, insa pentru oras avem butonul City. Odata cu activarea lui, volanul este mai moale si mai placut pentru manevrele rapide in trafic sau mai ales pentru parcari.

Design – propria moda

Lancia este un mare maiestru al esteticii. Ypsilon nu a facut decat sa confirme acest lucru, fiind un adevarat magnet pentru privirile trecatorilor, mai ales a trecatoarelor. Faptul ca este o masina destina mai intai femeilor, il poti sesiza tocmai in acest mod, uitandu-te de la cine smulge priviri. Cu o caroserie vopsita in gri peste care vine ca o palarie capota si acoperisul negre, Ypsilon ofera acel statement de moda in designul auto. Marca ofera produse unice, pe care nu le mai intalnesti altundeva, si asta se numeste ca ai platit brandul. Cu o parte frontala masiva, de-a dreptul impunatoare chiar si pentru clase mai mari, cu o grila care  parca incepe descrierea unui Y si un spoiler frumos desenat, modelul de clasa mica iese in evidenta prin stilul sau unic, pus perfect in valoare de blocurile optice.

Pentru cateva sute de euro in plus, merita achizitionarea variantei in doua culori, care ofera un nivel in plus de exclusivitate. Nasul masinii este cumva auster insa in mod bizar nu duce lipsa de expresivitate, semn ca designerii au facut o treaba exceptionala. Ypsilon aproape ca atinge perfectiunea cand il privesti din spate. Cu un acoperis curbat precum o carapace de testoasa, cu un hayon desprins parca dintr-o opera de arta si cu exceptionalele stopuri de lumini menite sa configureze litera Y, Ypsilon face dovada excelentei sale.

Interior – calitate plus spatiu

Noul model Lancia s-a inspirat intr-o anumita masura din vechea generatie. Salul de la o generatie la alta poate fi sesizabil mai ales din prisma interiorului, care prezinta unele similaritati dar care se impune si printr-o serie de noutati. Fara sa exceleze, ca in cazul exteriorului, designerii au tinut sa ne-aduca aminte de ambitiile premium ale marcii. Totusi, exista momente in are finisajele nu sunt la locul lor iar montarea ceaasurilor de bord pe mijlocul consolei nu pare cea mai eleganta sau mai fericita solutie. Spuneam de la inceput ca functionalitatile sunt aproximative, iar acelasi lucru se poate vedea in cazul eficientei unor sisteme precum cel de start-stop, ECO si mai ales Magic Parking. Cam greu sa functioneze la modul in care se parcheaza pe la noi.

Tocmai aceste elemente ne confirma, mai mult ca orice, ca Ypsilon este o masina mai atenta cu doamnele. Dar daca ne luam dupa capacitatea spatiului interior, impresionant de satisfacatoare pentru o subcompacta, si calitatea materialelor utilizate – mai ales tapiteria catifelata de pe scaune- lucrurile par sa se reaseze in directia unei masini premium. Portbagajul raspunde doar cerintelor unei masini de oras, cei 245 litri fiind limitati pentru trasportul a unui numar mai mare de bagaje iar lipsa unei cotiere centrale poate fi usor enervanta. In schimb, bancheta din spate a modelului subcompact impresioneaza o data in plus prin spatiul suficient pe care il ofera, la acest capitol Ypsilon fiind chiar peste unele modele din clasa compacta.

Concluzie 

 

Pentru ca am tot apelat la ideea unei masini de femeie, merita sa clarificam un pic lucrurile. Nu exista masini de femei, masini de barbati, masini de gay si asa mai departe. Exista masini si masini (ca sa folosim un cliseu), unele mai apreciate de femei, altele mai pe placul barbatilor. Lancia Ypsilon parca se muleaza mai bine pe piciorul unei purtatoare de fuste scurte, fiind ea in sine un sexy simbol al lumii auto. Lancia comerciliazeaza noul Ypsilon in Romania incepand de la pretul de 12.160 euro cu TVA, pentru modelul cu motor de 1.2 litri echipat standard, ceea ce presupune lipsa aerului conditionat – un mare minus pentru o masina care pretinde ca vrea sa fie premium. Versiunea testata de noi, cu nivel de echipare Gold si motor 0.9 TwinAir are un pret de pornire de 14.860 de euro cu TVA.  Unii vor considera ca este mult, insa sa nu uitam ca exclusivitatea se plateste.

Share

Leave a Reply

7 − two =