Teste

Outfit universal – Test Skoda Octavia 2.0 TDI 115 CP

De 12 august 2021No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Fie ca alegi din garderoba jeans si pantofi sport, ori sacou si pantaloni mai eleganti, fie ca mergi la serviciu, in concediu sau la teatru, noua Skoda Octavia se poate adapta fiecarei situatii cu multa usurinta. Cu ceva vreme in urma am testat TDI-ul de 150 CP, cu transmisie DSG, montate pe caroseria Combi, despre care puteti citi aici. Acum insa avem acelasi TDI de 2.0 litri, dar cu transmisie manuala, putere de 115 CP si caroserie liftback. Adica o versiune mai cuminte, care se poate regasi la fel de bine in flota unei companii sau in garajul unei familii, ce are nevoie de o masina polivalenta, intr-un buget decent.

Aceeasi reteta, cu ingrediente mai bune

Generatia de fata, a patra, vine cu ampatamentul de 2.686 mm, la fel ca si generatia precedenta, fiind construita pe platforma MQB a Grupului Volkswagen. Doar ca Skoda a desenat acum o Octavia frumoasa, care iese din tiparele vechilor modele si se apropie de zona lui Audi, in special la nivelul calandrului. Si spatele s-a metamorfozat, cu stopurile bumerang, luneta mai inclinata si forme angulare. Portbagajul a castigat 10 litri comparativ cu modelul vechi, ajungand la un volum de 600 de litri si latura practica binecunoscuta, adusa de caroseria in doua volume jumate. Rabaterea spatarului banchetei se poate face si din compartimentul pentru bagaje, doar ca suprafata rezultata nu este plata. 

Pragul dintre portbagaj si habitaclu dispare doar daca se opteaza pentru podeaua variabila. Skoda este atenta in continuare la detalii, precum ascunderea bridei de fixare a hayonului, deasupra barei de protectie. Octavia ramane in continuare cel mai spatios model din segment pe locurile din spate. Oricat ar avea soferul sau pasagerul din fata scaunele date in spate, locul alocat genunchilor este enorm pentru cei de pe extrema banchetei. Cine sta pe mijloc are un sezut mai scurt, mai tare si trebuie sa ia in considerare tunelul central si consola cu gurile de aer conditionat (cu reglaj al temperaturii). Tot aici mai sunt doua porturi USB-C si o priza de 230 V.

Detaliu interesant, util pentru adolescentii care sunt nedespartiti de device-urile electronice, buzunarele aplicate pe spaterele scaunelor fata sunt matlasate special pentru a gazdui si proteja smatphone-ul sau o mica tableta. Un alt detaliu de finisare ar fi ca portierele spate au fetele din plastic rigid, comparativ cu cele anterioare unde se regaseste spuma moale. In rest, interiorul are materiale de calitate buna, cu insertii textile pe plansa de bord. Sunt locuri de depozitare la discretie, o specialitate marca Skoda, iar buzunarele usilor fata sunt capitonate cu un material moale pentru a estompa zgomotele micilor obiecte metalice depozitate acolo. 

Virtual si simplist

Volanul cu doua brate, plansa de bord cu display-ul central de 10 inci si instrumentarul de bord Virtual Cockpit, tot de 10 inci (ambele in standard pentru echiparea testata, Style) si numarul mic de butoane fizice sunt exact acele detalii care fac interiorul noii Octavia demn de un model premium. Nu este nici o exagerare, dar aceasta generatie exceleaza la calitate perceputa. In mare, totul este acolo unde trebie si se actioneaza logic. Doar functiile uzuale se acceseaza de la butoanele fizice, pozitionate pe consola centrala, la baza touchscreen-ului, dar numai pentru a accesa rapid meniul respectiv. 

Restul operatiunilor se face tot tactil, iar din acest punct de vedere sistemul are o grafica si o rapiditate excelente. Singurele minusuri ar fi ca trebuie sa umbli in meniu in timpul condusului pentru anumite functii uzuale, dar si disparitia butonului rotativ pentru volum, in favoarea unor butoane capacitive aproape imposibil de gasit si utilizat in timpul condusului. Practic, volumul l-am reglat exclusiv de pe volan.

Aici sunt atat butoane capacitive, cat si doua rotite zimtate de navigare, cate una pe fiecare brat, expuse atingerii accidentale, ceee ce duce la schimbari ale meniului din bord. Scaunele sunt bine profilate lateral, chiar cu un aspect sportiv, fiind prima Octavia in care ma regasesc intr-o pozitie de condus  relaxata, cu picioarele alungite. Este adevarat, as fi preferat ca zona cervicala a spatarului sa fie mai inclinata spre inainte, dar per total, se sta foarte bine la volan.

2.0 TDI depotentat, dar ideal in exploatare

Acelasi motor 2.0 TDI, care dezvolta 150 CP / 3.000 – 4.200 rpm si 360 Nm / 1.600 – 2.750 rpm, poate fi oferit si in versiune mai discreta, de 115 CP / 2.750 – 4.250 rpm si 300 Nm / 1.600 – 2.500 rpm, oferiota exclusiv cu transmisie manuala. Cum merge? Ei bine, sunt putine situatiile in care iti dai seama ca puterea si cuplul sunt mai mici. Masina este sprintena si reactiva, iar daca te joci asa cum trebuie cu treptele, vei obtine reprize bune. Trebuie sa pleci din zona 1.600 – 1.800 rpm si sa si grija sa nu urci prea sus in ture, pentru ca te vei regasi plafonat si turat.

Cutia are acea timonerie care te face sa schimbi cu placere treptele, nu agata nici cand se merge sportiv, are cursa atat cat trebuie de lunga. Este, cum ar spune cei mai in varsta, genul care iti fura schimbatorul din mana. Fiind o manuala si frana de motor pare mai eficienta decat la DSG, iar treapta a sasea este la fel de lunga ca a 7-a a transmisie automate. La 140 km/h, motorul are 2.000 rpm, ceea ce inseamna ca atata puterea cat si cuplul sunt disponibile instantaneu, fara intarziere. Cu mentiunea ca aici, la viteze mai mari, se vad diferentele intre TDI-ul de 150 CP si acesta, de 115 CP. 

Disponibilitatea de repriza este diminuata si nu neparat in reactie, cat in evolutie. De altfel si sprintul 0-100 km/h este mai slab cu 1,5 secunde la motorul de 115 CP. Insa comparativ cu vechiul 1.6 TDI de pe Octavia 3, acest 2.0 TDI are un comportament mai bun la redemarare de la orice viteza. Atunci sunt si singurele momente cand motorul este zgomotos, pentru ca in croaziera si la mers normal, fara ruperi de ritm este la fel de silentios precum o benzina. Pentru 90 de euro se poate avea si Driving Mode Selection cu patru programe de gestiune: Eco, Normal, Sport si Individual, ce actioneaza, printre altele asupra setarilor sasiului, directiei si sensibilitatii pedalei de acceleratie. Modul Normal este cel mai potrivit pentru o utilizare zilnica din toate punctele de vedere.

Ceea ce am observat atat la versiunea de 150 CP, cat si la masina din test, suspensia este exagerat de moale, deranjanta uneori la unduirile cu raza mare ale soselei, cand apare  fenomenul de pompaj. Altfel, cu anvelope 205/50 R17 totul se intampla silentios in habitaclu, fie ca se trece peste linii de tramvai, bumpere de limitare a vitezei sau gropi. Din acest punct de vedere, Octavia este aceeasi rutiera odihnitoare, adaptata foarte bine drumurilor noastre. Consumul mixt, mers in ritm sustinut, de aproximativ 5 – 5,5 l/100 km ii asigura o autonomie de 1.000 km fara mari probleme.

Modelul testat are un pret de lista de 25.020 euro, TVA inclus si are optionale in valoare de 4.952 euro, printre care scaune fata/spate incalzite (141 euro), Sound System Canton (549 euro), volan incalzit multifunctional (114 euro), vopsea metalizata (446 euro). Diferenta pretului de lista intre 2.0 TDI de 115 CP si cea de 150 CP, ambele cu transmisia manuala, este de 1.442 euro, bani pe care ii dat fie pe 35 CP in plus, fie pe optionale in plus pentru un confort imbunatatit. Parerea mea este sa mergeti pe mai multe echipamente decat pe putere mai mare, daca doriti transmisie manuala, iar daca vreti neaparat DSG atunci alegerea este una singura: 2.0 TDI 150 CP.

Share