Teste

Electrosocuri – Test cu Renault Fluence Z.E. si Kangoo Z.E.

De 18 aprilie 2011No Comments

In urma cu 169 de ani, Andrew Davidson a putut fi vazut pe strazile din Edinburgh calatorind intr-o vehicul ce starnea curiozitatea, echipat cu doua osii actionate electromagnetic. Era consemnat primul test cu un vehicul electric. La mai bine de 16 decenii distanta, Voom.ro a testat in Romania primele vehicule electrice de la Renault: Kangoo Z.E. si Fluence Z.E.

Strategia Renault pe segmentul electric 

Preocuparea pentru protectia mediului si, implicit, strategia Zero Emission face parte din ADN-ul noii viziuni de marca a Renault, a carei semnatura este “Drive the Change”. Vehiculul electric este o provocare strategica si o etapa cruciala in istoria marcii, pe care Renault o trateaza cu foarte multa responsabilitate si implicare.  Obiectivul aliantei Renault-Nissan este comercializarea la scara larga a vehiculului electric, vizand ocuparea pozitiei de lider pe piata mondiala a vehiculelor electrice. Amploarea angajamentului Renault in acest proiect se traduce intr-un obiectiv de mediu ambitios: reducerea amprentei carbonice cu peste 20% pe vehicul vandut pana in 2016. Incepand din toamna anului 2011 si pana la jumatatea anului 2012, Renault va lansa 4 vehicule electrice pe pietele internationale: un cvadriciclu ideal pentru deplasarile in oras (Twizy), o citadina compacta (Zoe), o berlina statutara (Fluence Z.E.) si o furgoneta de transport marfa (Kangoo ZE). In plus, un aspect esential in atingerea obiectivului comercial este gradul ridicat de accesibilitate a vehiculelor electrice Renault. Astfel, pe piata din Franta, Fluence Z.E, spre exemplu, costa 21.300 euro (pret din care s-a dedus subventia de 5000 euro de la stat) la care se adauga 79 euro, chiria lunara pentru baterie. 

Renault Fluence Z.E. 

Renault Fluence Z.E. va fi comercializata incepand cu toamna anului 2011, avand un pret de plecare de 21 300 euro cu toate taxele incluse (stimulent fiscal in valoare de 5000 euro inclus) in Franta si unul de aproximativ 26.000 euro cu toate taxele incluse in Europa, fara stimulente fiscale, in functie de normele TVA in vigoare.  De asemenea, clientii vor incheia un abonament lunar de inchiriere a bateriei cu un pret de plecare de 79 euro cu toate taxele incluse, contract pe 48 de luni si un parcurs anual maxim de 10.000 km. 

Cu o lungime de 4,75 m, versiunea electrica a modelului Fluence este mai lunga cu 13 cm decat versiunea echivalenta cu motor termic. Partea posterioara a masinii a fost reproiectata integral pentru a permite incorporarea bateriilor in spatele banchetei, pastrand in acelasi timp un volum al portbagajului. 

Spatiul interior al Renault Fluence Z.E. este demn de o berlina clasata in segmentul superior, cu o latime la nivelul coatelor „best in class” de 1480 mm in fata si de 1 475 in spate. Habitaclul modelului Renault Fluence Z.E. reuneste totalitatea elementelor prezentate pentru versiunea cu motor termic. Tabloul de bord a fost refacut pentru a incorpora instrumente de control si de masurare a modurilor de propulsie electrica. De exemplu, turometrul obisnuit al vehiculelor termice este inlocuit, in acest caz, cu un contor care inventariaza informatiile referitoare la autonomie si la incarcare. Renault Fluence Z.E. are o autonomie de 185 de km in parcurs mixt. Gestionarea acestei autonomii este miza majora a vehiculului electric. Prin urmare, Renault a facut tot posibilul pentru ca sa fie cat mai simpla si mai eficienta. Tabloul de bord, contine o interfata om-masina, dezvoltata in scopul informarii soferului asupra gradului de incarcare a vehiculului si asupra autonomiei ramase. De asemenea, sunt propuse noi capacitati, precum un sistem de pre-incalzire si pre-ventilare pe durata incarcarii, pentru a nu solicita prea mult autonomia in timpul utilizarii vehiculului. 

Motorul electric al Renault Fluence Z.E. are o putere de 70 kW (95 CP). Motorul electric atinge imediat un cuplu maxim de 226 Nm. Accelerarile si reprizele la turatii joase sunt energice. Absenta schimbarii vitezelor si silentiozitatea motorului revolutioneaza maniera de a conduce. Viteza maxima este limitata electronic la 135 km/h. In plus, motorul este alimentat de o baterie litiu-ion cu o capacitate energetica de 22kWh, avand doua modalitati diferite de reincarcare. 

Urci intr-un Fluence Z.E. si iei contact cu un Fluence normal. Este de ajuns sa cuplezi contactul ca totul sa se schimbe in jurul tau. Interiorul lui Fluence Z.E. difera doar prin ceasurile de pe bord, insa sub caroserie vorbim despre o alta masina. Asa cum se poate banui, motorul nu emite zgomot, lucru care poate fi trecut in dreptul primei ciudatenii pentru modelele electrice. Odata acomodat la volan, suieratul sistemelor electrice isi fac simtita prezenta. Ceea ce impresioneaza la un model electric este cuplul maxim care se obtine de la prima apasare a pedalei de acceleratie. Acest aspect ofera senzatia unui vehicul rapid, insa sentimentul dispare rapid, performantele motorului electric aratandu-si limitele. Cu toate acestea, Renault Fluence Z.E. este o tema a modului de condus ecologic, eficient. Masina se conduce ca orice alt vehicul cu transmisie automata, principala diferenta la nivelul feelingului facand-o zgomotul. Sistemul de franare este absolut identic cu cel  existent pe Fluence prevazut cu motor traditional. Sunt cateva modificari la suspensia spate, modificari venite odata cu implementarea bateriei pe litiu-ion.  

Renault Kangoo Z.E. 

Kangoo Z.E. va fi comercializat incepand cu toamna anului 2011 in Europa, la un pret intre 15 000 si 20 000 euro fara taxe, in functie de politicile nationale de stimulare fiscala in vigoare. In Franta de pilda, stimulentul fiscal generos de 5 000 euro va cobori pretul Renault Kangoo Express Z.E. la 15 000 euro fara taxe, comparabil cu cel al Kangoo Express diesel. 

Clientii vor subscrie de asemenea un abonament lunar pentru baterie cu un pret incepand de la 72 euro fara taxe, contract pe 48 de luni, pentru o distanta anuala parcursa de maxim 15.000 km. Renault Kangoo Express Z.E. are acelasi design general ca si versiunea termica. In spate, absenta tevii de esapament si emblema cromata Z.E. semnaleaza identitatea electrica a vehiculului. Gura de alimentare e situata in partea din fata a masinii, aproape de blocul optic drept. O conexiune standard la o priza de 220V 16A asigura reincarcarea completa a bateriei in 6 pana la 8 ore (in functie de puterea disponibila) ce se poate face de pilda in timpul stationarii de noapte sau din tipul zilei de lucru. Kangoo Express Z.E. are o autonomie de 170 km in parcurs mixt. Motorul electric al Kangoo Express Z.E. are o putere de 44 kW (60 CP). Regimul de turatie maxima este de 10 500 tr/min. Motorul electric asigura imediat un cuplu maxim de 226 Nm. Este alimentat de o baterie litiu-ion cu o capacitate energetica de 22 kWh. 

Kangoo Z.E. are un comportament diferit fata de Fluence Z.E. Personal, ma asteptam sa testez practic acelasi sistem de propulsie electrica, insa surpriza a fost mare. Kangoo Z.E. da dovada de o agilitate surprinzatoare pe reprizele scurte de acceleratie. Odata ridicat piciorul de pe acceleratie alimentarea este taiata brusc si vei lua contact cu o frana de motor destul de pregnanta. In trafic, cand se circula cu viteze relativ mici, Kangoo Z.E. aproape ca ofera posibilitatea de a ignora pedala de frana, daca se adopta un stil de condus defensiv. In schimb, pentru a urni vehiculul din loc este necesara folosirea acceleratiei. Modelul electric Kangoo Z.E. ar putea deveni o adevarata comoara pentru micii comercianti si nu numai, daca sistemul de incarcare din orase ar fi implementat.  

O masina pentru societatile comerciale 

Fluence Z.E. si Kangoo Z.E. fac parte dintr-o strategie, un program special al marcii franceze. Proprietarul unui Fluence Z.E., lucru posibil din 30 septembrie, nu va putea fi proprietar si pe bateria modelului electric. Cu alte cuvinte, bateria este inchiriata pentru  79 euro pe luna. Contractul se realizeaza pentru o perioada de 48 de luni. Acest lucru permite utilizatorilor, viitorii clienti, sa nu raspunda de ingrijirea bateriei. Mai mult, in anumite tari vor fi instalate borne automate de schimb de baterii (sistemul Quickdrop). Clientul va putea sa isi inlocuiasca bateria descarcata cu o alta baterie incarcata in doar 3 minute. In prezent, instalarea unor astfel de borne este prevazuta in Israel si in Danemarca, in parteneriat cu Better Place.

Implementarea unui astfel de sistem in Romania ramane un proiect la care Renault inca lucreaza. Marca franceza intretine un puternic lobby la nivel guvernamental si a inceput discutiile cu furnizorii energetici. Scopul este crearea unei infrastructuri pentru vehiculele electrice, o viziune care distinge producatorul francez de alti rivali de pe piata, care au lansat deja vehiculele electrice. Renault avertizeaza ca singura modalitate in care vehiculul electric poate fi rentabil este daca se parcurg anual 12.000 km. In caz contra, producatorul francez avertizeaza ca nu este rentabil sa-ti cumperi un vehicul electric.  

Cum se incarca un Renault electric 

Principala problema legata de vehiculele elctrice este lipsa unei infrastructuri. Cazul statului Israel, unde proiectul Better Place a facut posibila dezvoltarea unei retele, este unul special din cauza dependentei fata de petrolul arab. Renault nu recomanda clientilor sa-si incarce bateria de o priza normala, un proces care ar putea dura 10 ore si care poate afecta reteaua electrica. Pentru a fi mai expliciti, mentionam ca reteaua este la fel de solicitata ca si in cazul in care ar functiona simultan doua masini de spalat, iar acest lucru s-ar intampla timp de 10 ore incontinuu. Pentru a rezolva problema, Renault pune dispozitie un sistem special care poate fi atasat instalatiei electrice. Dispozitivul se numeste Wall-Box (borna de perete) si poate fi cumparata de clientii unui vehicul electric. Pretul acestui dispozitiv nu poate fi inca calculat pentru Romania, procesul urmand sa fie discutat in lunile ce urmeaza. Prin borna de perete, incarcarea completa a bateriei electrice se poate realiza timp de 6-8 ore. Costul energiei pentru 100 km rulati cu un vehicul electric este de 1,4 euro.

Revizie la modelele electrice Renault

Marca franceza anunta ca revizia la un model electric scade cu 30% fata de costurile aferente unor masini cu motor termic. Revizia la Fluence Z.E. sau Kangoo Z.E. se efectueaza la un an sau 30.000 km si prevede inlocuirea placutelor de frana si filtrelor de habitaclu. 

Concluzii

La nivel international, Renault nu se limiteaza la a oferi un produs catre piata, ci lucreaza concret cu autoritatile centrale, locale si companiile din domeniul electricitatii pentru dezvoltarea infrastructurii. In Romania, Renault are aceeasi abordare a acestui subiect. Comercializarea vehiculului electric este o revolutie a modelului de business traditional, implica mult mai multe eforturi de pregatire in etapa de pre-lansare fata de vehiculul termic. Renault are in vedere incheierea de parteneriate cu peste 25 de orase din Romania, practic toate orasele cu cel putin 100.000 de locuitori.

Francezii au declarat clar ca incarcarea de la o priza casnica nu este o solutie si au intarit spunand ca din punct de vedere financiar, achizitionarea unui vehicul electric nu devine rentabila decat de la 12.000 km in sus kilometri parcusi in fiecare an. In caz contrar, clientul poate opta pentru un vehicul electric daca este atasat de ideea ingrijirii mediului inconjurator. Fluence Z.E. si Kangoo Z.E. sunt doua vehicule electrice destinate in mod special pentru persoanele juridice, care-si pot permite mult mai usor sistemul de inchiriere a bateriei si care  isi pot instala o borna de perete pentru incarcare.

Aceasta revolutie a automobilului, poate cea mai importanta etapa din istoria recenta a transporturilor, este inca la inceput. Insa, Renault a demonstrat prin noile Kangoo Z.E. si Fluence Z.E ca sistemul de propulsie electrica este functionabil. Este o solutie.  Cat despre modul in care se conduc, modelele electrice nu difera senzational de mult de modul in care conduci orice model prevazut cu transmisie automata, doar ca zgomotul si vibratiile nu mai exista.

Share

Leave a Reply

18 − 4 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373