Teste

Operatie estetica – Test cu Renault Koleos facelift

De 8 iulie 2012No Comments

La trei ani de la aparitia sa, Koleos a primit un facelift care are menirea de a-i aduce mai mult respect. Modificarile substantiale survenite la partea frontala au menirea de a castiga publicul european, Koleos indepartandu-se acum de imaginea vechiului design Renault si falsa eticheta coreeana.

Renault Koleos nu a fost niciodata luat serios in seama ca un SUV iar acest lucru are mai multe cauze. Desi nimeni nu-i contesta caracterul de SUV compact, Koleos, aflat in prima faza a existentei sale din 2008 incoace, a preluat prea mult din designul lui Scenic si a carat un bagaj coreean mult prea evident. Asamblat in fabrica Samsung din Coreea de Sud, modelul a suferit o asociere cu originile sale de fabricatie. Un SUV cu fata vechiului Scenic putea fi usor tradat ca o masina de pe meleagurile indepartate ale Asiei, iar acest lucru n-a fost tocmai pe placul clientului european. Este un facelift care aduce mai mult decat media restilizarilor existente pe piata auto, insa acest lucru tradeaza si faptul ca prima generatie a modelului nu a fost reusita.

Motor

Nu sunt batai de cap cand vine vorba despre motorizari. Pentru ca exista doar una: 2.0 dCi cu 175 cai putere. Diesel-ul impecabil al celor de la Renault, asa cum a obisnuit marca franceza, este oferit fie in varianta cu o cutie automata, fie in varianta manuala cu sase trepte, exact cea pe care am testat-o si noi. Motorul este capabil sa dezvolte cei 175 cai putere la 3.750 rpm, in timp ce cuplul maxim de 360 Nm se realizeaza la 2.000 rpm. Fara sa aiba un comportament sportiv, diesel-ul francezilor este remarcabil prin agilitatea proprie motorizarilor de acest fel de la Renault. Plusul de cai putere adus de motorul cu care a fost prevazut facelift-ul este un adevarat cadou oferit celui aflat in spatele volanului. Cu toate acestea, nu trebuie uitat ca masina are destula masa si nu poate avea comportamentul unui turism de 175 cai.

O surpriza placuta a fost cutia extrem de bine etajata pentru un model din aceasta clasa. In plus timoneria precisa si cursa nu atat de lunga pe cat o asteptam sunt puncte care merita trecute la plusuri. Motorul are zgomotul unui diesel, insa sunetul este destul de bine de amortizat la interior, chiar daca dupa 3.000 rpm nivelul decibelilor incepe sa devina suparator. In ceea ce priveste consumul acestui propulsor sunt doua discutii. Daca masina ruleaza in regim 4×4 nu vom avea nicio sansa sa inregistram cifrele trecute in cartea tehnica. Renault promite un consum mediu de 6.4 litri la 100 km, cu 7.5 litri destinati mediului urban. In traficul real dintr-un oras aglomerat, Koleos poate inghiti si 8.0 litri la 100 km, daca nu se forteaza deloc nota si se schimba cu motorul subturat. Intr-un regim de condus usor mai sportiv, Koleos poate consuma in mod normal pana la 8.6 litri la 100 km. In afara oraselor, SUV-ul francezilor se apropie de granita celor 5.7 litri promisi in fisa oficiala, nu si in cazul in care se cupleaza modul 4×4 sau se accelereaza peste 120 km/h.

Comportament & Dinamica

Se stie ca dinamica unui SUV are mult de suferit din cauza profilului sau inalt. Koleos nu face rabat de acest lucru cand vine vorba despre performante, inregistrand un sprint de la 0 la 100 km/h de 9,9 secunde si o viteza maxima de 191 km/h. ADN-ul marcii poate fi resimtit usor cand vine vorba despre suspensii, axate pe confort si in continuare, un pic cam prea moi. Acest lucru va poate ajuta la gropi si denivelari sau in cazul trecerilor peste liniile de tramvai, insa devine usor enervant la drum lung. Pozitia pe virajele mai pretentioase poate deveni usor periculoasa, din cauza ruliului pronuntat. Daca rulati in modul 4×4 veti avea un control mai bun asupra vehiculului si veti trece cu brio peste orice dificultate impusa de drumurile virajate. Faceliftul nu a reparat comportamentul sinuos pe viraje, o problema mai veche a modelului, motiv pentru care amendam suspensia prea confortabila. Un SUV este o masina de sosea care poate fi dusa pe drumurile forestiere si cam atat. In regimul cu tractiune integrala, Koleos raspunde destul de eficient unei astfel de cerinte, insa sufera cand vine vorba despre off-road-ul adevarat. Unghiurile de atac si degajare nu-l ajuta prea mult, chiar daca garda la sol ridicata pare sa ademeneasca catre mai mult. Ar fi bine de notat ca Renault Koleos nu este un pur sange al circuitelor de off-road, iar cand drumul forestier se termina e bine sa faceti cale intoarsa. 

Cuplarea modului 4×2 pentru drumurile din oras ofera modelului un dinanism de care are nevoie in acest habitat, in timp ce la drum intins cuplarea modului 4×4 va oferi acelei inalte pozitii de la volan o senzatie in plus de siguranta.

Design, adevaratul SUV

Este schimbarea de care modelul avea multa nevoie. In sfarsit se poate spune ca Renault Koleos arata ca un SUV, lucru pe care nu-l reusise prima corectura de ordin estetic. Partea frontala este campiona acestei operatii estetice iar noutatile implementate aici au reusit sa aduca un aer nou masinii. Grila masiva cu bare cromate integreaza ideal, de o parte si de alta, noile blocuri optice cu LED-uri, iar bara frontala si spoilerul destul de mare ne prezinta si cealalta fata a SUV-ului francez. Avantul designerilor a fost astamparat cand a venit vorba despre restul masinii, insa sunt cateva retusuri reusite aduse si partii din spate. Nu s-ar fi gresit foarte mult daca despre “Koleos facelift” s-ar vorbi ca despre “noul Koleos”, judecand strict dupa mini-revolutia estetica. Am spus ca versiunea restilizata a castigat mult in agresivitate, insa a luat proportii si la capitolul maturitate. Koleos a primit o greutate pe care nu o avea iar acest lucru ar trebuie sa fie mai bine exploatat de departamentul de marketing.

Interior, masca lui Darth Vader

Renault nu a muncit la fel de mult la interior precum la exterior, insa cu toate acestea a reusit sa lanseze un produs mai bine integrat. Schimbarea scaunelor nu au modificat pozitia inalta de la volan dar au adus o sustinere laterala mai buna si un sezut mai aproape de criteriile unui SUV. O serie de modificari au fost operate la nivelul consolei centrale, care pare sa se integreze mai bine cu bordul. Plasticul moale folosit de marca franceza este o incantare si un semn al calitatii, cu toate ca alegerea ornamentelor pentru gurile de aerisire nu a fost deloc inspirata. Plansa de bord, in general, este desenata destul de grotesc, aducand extrem de mult cu imaginea mastii lui Darth Vader. Insertiile de plastic glossy de la nivelul consolei imita destul de bine fibra de carbon si ofera un look placut acestei parti a habitaclului. Integrarea panoului de comanda pentru sistemul de navigatie pe consola, chiar langa frana de asistenta, pare o solutie mai reusita decat amplasarea ecranului LCD in campul destul de golas al plansei de bord. Renault a pastrat spatiul interior generos, o caracteristica a marcii, volumul gigant al portbagajului si maniera de deschidere a hayonului.

Concluzie

 

Intr-un fel asumat prin limbajul formelor, Renault recunoaste scaparile si greselile primei generatii a modelului Koleos. SUV-ul frantuzesc a suferit un facelift sanatos, menit sa aduca o maturizare extrem de greu de nimerit din prima. Stilistic, interiorul inca mai sufera chiar daca schimbarile nu au periclitat punctele forte si din contra au adus un plus evident la nivel de functionalitati. Estetica partii frontale este marele castig al unui SUV care a inceput sa arate ca atare. Sub capota regasim un diesel care depaseste statutul de cumsecade si isi casca gura pentru a-si arata cei 175 de colti, iar fiecare dintre ei conteaza si, mai important, se simte. Segmentul este nemilos cu Koleos, concurenta fiind foarte apriga, insa Renault reuseste sa se detaseze in ceea ce priveste pretul. Koleos porneste de la 27.550 euro cu TVA inclus, iar pentru o serie de dotari in plus, se poate ajunge la putin peste 30.000 de euro, cat costa si exemplarul testat de Voom.ro. 

Share

Leave a Reply

7 − four =