Teste

Regele Soare – Test cu Renault Megane RS

De 19 septembrie 2012No Comments

Focusul a fost pus pe motor. In locul celor 250 de cai putere ai hot-hatch-ului, regasim acelasi motor cu o herghelie de 15 cai in plus. Cine va spune ca inca nu este destul, se inseala amarnic, pentru ca Megane RS facelift este cel mai rapid model cu tractiune fata din lume.

Cu sau fara peruca, nu este Ludovic al XIV-lea. Cum ar putea fi? Renault a renuntat la machiaj si alte preocupari de natura facelift-ului si a adus odata cu asa numitul Collection 2012 un fel de nou Megane RS. E normal sa-l numim asa chiar daca este doar o versiune revizuita a celui mai stralucitor model francez. Daca in momentul aparitiei noului RS, galbenul era la moda, astazi Renault ne propune un gri suet peste care s-au asternut luminile de zi de tip LED. Oricine poate vedea ca facelift-ul este minor iar cei 15 cai putere in plus pot fi luati in calcul doar pe circuite, insa nu mai conteaza nimic, pentru ca ne-am reintalnit cu incredibilul Renault Megane RS.

Motor – 15 cai si coroana de rege

Renault Megane RS a castigat, pe circuitul de la Nurburgring, titlul de cel mai rapid model cu tractiune fata din lume. Este o batalie pe care a castigat-o prin cei 15 cai putere pe care ii propune in plus motorul de 2.0 litri si patru cilindri.

Orice sofer normal al unei masini normale va ramane socat de impactul pe care il are un motor ce dezvolta 265 cai putere la 5.500 rpm si un cuplu maxim de 360 Nm, realizabil la 3.000 rpm. Pentru noi n-a fost destul. Vehiculul ramane relativ calm – pentru segmentul sau- pana la 3.000 rpm, cand se intampla ca fiecare om aflat in spatele volanului sau sa cunoasca adevarul. La fel de repede cum urca in turatie, sunt si bataile inimilor noastre in momentul in care cutia schimba. Acolo, la 7.000 rpm, te intalnesti cu adevaratul Megane RS.

In mod ciudat pentru o masina cu 265 de cai putere, Megane RS poate fi condus si linistit, daca schimbul cutiei cu o timonerie ceas si cursa scurta – tocmai cum trebuie sa fie – se face pana la 2.000 rpm, sa zicem. Insa raspunsul parca intuitiv al pedalei de acceleratie, cursa scurta a schimbatorului, directia care se intareste odata cu viteza, zgomotul superb al motorului si designul fluid al coupe-ului numai la respectarea vitezelor regulamentare nu te indeamna. Asta daca nu tii prea mult seama de consum. Renault promite o medie de 8,2 litri in regim mixt, cu 11,3 litri pentru mediul urban si 6,5 litri la 100 km pentru drumurile extraurbane. Sunt cifre corecte daca este sa le comparam cu realitatea din teren. O masina sport costa si costa si mai mult cand ii ceri sa se comporte sportiv. Daca nu tratati cu finete pedala de acceleratie, consumul urban poate ajunge si la 15 litri la 100 km, un fapt de altfel asumat de orice producator si cumparator de masini sport. 

Dinamica & Comportament

Am precizat de la inceput ca circuitul reprezinta ultima frontiera pentru Megane RS. Caii putere in plus adusi de facelift doar acolo se pot face simtiti cu adevarat. Insa asta nu inseamna ca ei n-aduc consecinte. Spre exemplu viteza maxima ajuns la 255 km/h, de la 245 km/h, cea ce va da batai de cap masinilor premium nemtesti limitate electronic la 250 km/h. Iar sprintul pe prima suta a scazut pana la 6,1 secunde.

Prevazut cu sasiul Cup si diferential cu alunecare limitata, Megane RS arata ca o masina destinata campionilor. In mod clar, vehiculul poate mai mult decat ne permitem noi sa riscam in viraje. Comportamentul in viraje, mai ales la iesirea din ele, este unul unic iar la acest lucru contribui din plin sasiul Cup si diferentialul. Chiar si in aceste conditii, nu se poate spune ca Megane RS este chiar lipsit de ceea ce se numeste torque-steer.

O calitate fantastica a suspensiei este adaptabilitatea ei in functie de suprafata de rulare. In oras, trecerile peste imperfectiunile asfaltului vor fi negociate mult mai bine decat in cazul altor modele sport, iar pe virajele stranse, taria suspensiei va oferi momente unice. Comportamentul pe drumurile virajate este fara exagerare unul senzational, singura opreliste fiind instinctul de conservare, pentru ca masina poate mai mult decat orice sofer.  Directia tare si precisa este o incantare in plus, mai ales cand este abordat un stil de pilotaj mai sportiv iar franele Brembo, cu etrierele lor rosii, isi fac datoria perfect. Singura opreliste pentru autostrada este impactul psihologic al numarului din dreptul vitezei, pentru ca stabilitatea vehiculului si directia precisa te vor indemna sa-i atingi limita de 255 km/h.

Sistemele electronice nu te lasa sa scapi masina in cele mai complicate succesiuni de viraje, insa adevarata distractie incepe oata cu dezactivarea integrala a lor.

Design – cand gri-ul nu mai este cenusiu

Lucrurile au ramas asa cum sunt. Megane RS fie el si facelift nu aduce nimic in plus, asta daca nu luam in calcul LED-urile implementate la nivelul blocurilor optice. La prima intalnire cu hatchback-ul francez am purtat galben, odata cu Collection 2012 ne-am imbracat in gri. Daca galbenul poate parea usor tipator, gri-ul de lansare a versiunii facelift pare mult mai bine integrat. Kit-ul aerodinamic devine si mai intens cand privim masina din lateral sau mai ales din spate. Gurile de evacuare inserate central la nivelul deflectorului gigant, eleronul desprins din acoperis si fantele laterale de aer intregesc acea  imagine extrem de sexy. Masina inca mai poate rasuci capetele pietonilor, desi nu este tocmai o noutate in materie de design. Toata forta aceasta exprimata prin formele exteriorului, mai putin inspirata la nivel frontal, unde mostenirea unui Megane Coupe clasic pare prea pregnanta, are rolul precis de a exprima ceea ce se gaseste sub fusta Megane RS-ului.

Interior – prea mult Megane

Cand spunem sport, totul incepe cu un buton pe care scrie start. Acesta este amplasat in mod ciudat in dreapta volanului, jos pe consola.  In stanga sunt amplasate butoanele pe care trebuie sa le dezactivam neaparat daca ne gandim la un comportament pur sportiv. Vorbim despre ESP si SCV. Facelift-ul renunta la cadranul galben, optand pentru un gri mult mai plictisitor. Prezenta turometrului ramane in stanga si ne confirma ca stam la aceeasi masa cu un campion, insa volanul pare un pic inexpresiv pentru indicativul RS.

Din pacate, Megane RS ofera prea putine schimbari fata de Megane cand vorbim despre interior, unde lipsa unui LCD nu prea mai are treaba cu logica. Pentru fanatici, nu uitati de o dotare interesanta – RS Monitor- care va aduce in casa datele de telemetrie. Tapiteria din piele gri carbon mentine un aer de superioritate regala, insa ne trezim ca ne aflam intr-un RS abia cand vedem centurile galbene si scaunele sport Recaro – recomandabile si ele fanaticilor. Insa toate acestea nu mai au nicio importanta din momentul in care acel buton rotund pe care scrie “Start” este activat de cel aflat la volan.

Concluzie

Cumva Renault a reusit sa pastreze magia. Denumirea de facelift este fortata si n-ar rebui luata in seama. Collection 2012 suna mai bine. Se spune ca o masina sport bine facuta nu se schimba, se optimizeaza. Exact acest lucru l-a facut si Renault cu Megane RS facelift. A pus niste LED-uri pe faruri si a ridicat puterea la 265 cai. Si a castigat. Totul pare simplu cand ne uitam cum merge Megane RS, la fel cum totul pare sublim cand il privim cum arata. Secretul consta in echipa senzationala care poarta numele Renault Sport, aceasta institutie a lumii automobilistice de performanta.

 

Renault comerciliazeaza in Romania Megane RS Collection 2012 la un tarif de 25.500 euro cu TVA inclus. Versiunea testata de Voom.ro, prevazuta cu sasiu CUP (implica Diferential de alunecare limitata si Etriere de frana Brembo),  jante aliaj 19 inch Steev Black Mat Diamant,  RS Monitor, pack Vizibilitate (faruri cu Xenon + Retrovizoare rabatabile electric + Oglinda retrovizoare electrocrom ), scaune fata sport Recaro cu reglare pe inaltime, tapiterie piele gri carbon, centuri siguranta de culoare galbena si vopsea metalizata are un pret de catalog de 31.000 de euro cu TVA.

Share

Leave a Reply

sixteen − 1 =