Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé reprezintă viziunea modernă a BMW Group despre automobilul sport de înaltă performanţă și care respectă filozofia M: performanță pe circuit și confortul utilizării zilnice. Cea de-a patra generaţie BMW M3 Coupé a fost produsă în peste 40.000 de exemplare, iar BMW M4 Coupé este pregătit să continue povestea de succes. Denumirea „M4” este o referinţă la gama de modele care furnizează baza pentru noul model M. Şi, în premieră, versiunea Coupé va fi lansată în acelaşi timp cu varianta cu patru uşi care, conform tradiţiei, va fi botezată BMW M3.
„Patru generaţii BMW M3 au împletit genele din motorsport şi posibilitatea de utilizare cotidiană fără compromisuri – totul într-un concept general cu un evident caracter emoţional”, a explicat Dr. Friedrich Nitschke, preşedintele BMW M GmbH. „BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé reprezintă un angajament continuu pentru această filosofie. Motorul este punctul central al fiecărui model M, iar exemplarul cu care sunt echipate aceste două automobile noi combină calităţile unui propulsor aspirat de înaltă turaţie cu punctele forte ale tehnologiei de supraalimentare. Conceptul extins al designului ultrauşor menţine masa automobilelor la mai puţin de 1.500 de kilograme. BMW M3 şi BMW M4 transferă tehnologia motorsportului de pe circuit pe şosea, iar miile de tururi efectuate pe legendara Nordschleife de la Nürburgring – cel mai exigent circuit de curse din lume – au pregătit noile modele pentru această evoluție. Activitatea de dezvoltare, meticuloasă şi alimentată de pasiune, a susţinut crearea celor două automobile sport de înaltă performanţă care stabilesc noi standarde în privinţa conceptului general, a preciziei şi a agilităţii.”
O dezvoltare nouă pentru BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, motorul cu şase cilindri dispuşi în linie, cu tehnologie BMW M TwinPower Turbo, produce o putere maximă de aproximativ 430 CP. Cuplul maxim trece bine de graniţa celor 500 Nn, depăşind valorile înregistrate de vechile generaţii BMW M3 cu peste 30%. Cu toate acestea, motorul înregistrează o reducere a consumului de combustibil şi a emisiilor cu aproape 25%. Masa automobilelor a fost scăzut sub 1.500 de kilograme, ceea ce contribuie la asigurarea unei dinamici remarcabile şi a unei eficienţe excepţionale.
1. Echilibrul conceptului general:
Combinaţia de elemente care conlucrează armonios furnizează performanţe remarcabile, precizie şi agilitate.
Pe şosea, noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé au o poziţie joasă, sunt late, dar bine echilibrate, ceea ce evidenţiază accentul pus pe performanţe în dezvoltarea emoţională a designului M. Prizele largi de aer din faţă, componentele vizibile din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) şi difuzorul spate sunt departe de a fi doar simple figuri de stil ale designului; toate au şi rol funcţional în ceea ce priveşte aerodinamica, răcirea şi reducerea masei.
Numeroase măsuri aerodinamice integrate în toate secţiunile caroseriei.
Conceptul aerodinamic al modelelor BMW M GmbH a fost dintotdeauna unul dintre elementele importante în dezvoltarea acestora. Inginerii trebuie să orienteze aerul în jurul automobilului pentru a crea cea mai bună platformă posibilă pentru excelenţă dinamică, în timp ce motorul, sistemul de propulsie şi frânele beneficiază de răcirea necesară date fiind sarcinile semnificative la care sunt supuse. Dar, în acelaşi timp, automobilele trebuie să aibă un coeficient aerodinamic (Cd) bun – un indicator al eficienţei impresionante, în special la viteze ridicate.
O serie de detalii aerodinamice, inclusiv modelarea barei față și spoilerului spate, asigură o curgere optimă a aerului pentru controlul apăsării aerodinamice și optimizarea manevrabilității. Elemente precum Air Curtain şi branhiile M, cu Air Breather integrate în spatele roţilor faţă, minimizează turbulenţele în pasajele roţilor frontale. Alături de oglinzile retrovizoare sculptate cursiv, toate acestea sunt particularităţi distinctive de design ale BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé.
Concept sofisticat de răcire pentru performanţe maxime.
Potenţialul excepţional de performanţe al BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé impune cerinţe speciale pentru gestiunea temperaturilor în motor şi ansamblurile periferice. Pentru a asigura temperaturile optime de operare în utilizare cotidiană, în călătoriile scurte din jurul oraşului, dar și pe circuit, inginerii BMW M GmbH au dezvoltat un sistem de răcire extrem de eficient. De exemplu, pe lângă cele două turbocompresoare foarte dinamice, sistemul de admisie a aerului de la motorul cu şase cilindri include şi un intercooler indirect pentru răcirea aerului de admisie, ceea ce maximizează presiunea de încărcare şi puterea motorului. Alături de radiatorul principal, conceptul de răcire pregătit pentru circuit cuprinde şi radiatoare suplimentare pentru circuitele de apă de temperaturi ridicate, respectiv joase, pentru turbocompresor şi uleiul transmisiei. Acestea asigură un echilibru constant al temperaturii şi, astfel, performanţe fără restricţii în timpul condusului deosebit de sportiv. Suplimentar, o pompă electrică răceşte lagărele turbocompresorului atunci când automobilul staţionează.
Sistemul de propulsie beneficiază de o mare varietate de tehnologii preluate direct din motorsport.
Numeroşii ani de experienţă în motorsport pe care i-au acumulat inginerii BMW M îşi fac simţită prezenţa în construcţia sistemului de propulsie al noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé. De exemplu, cuplul impresionant al motorului este transferat de un arbore cotit cu rigiditate torsională ridicată, a cărui masă redusă permite o scădere semnificativă a masei de rotaţie. Astfel, arborele cotit contribuie la optimizarea reacţiei şi accelerării motorului şi are o contribuţie importantă la abilitatea acestuia de a urca în turaţii.
În echiparea standard, puterea motorului este transferată roţilor printr-o transmisie manuală cu şase trepte. Aceasta este semnificativ mai compactă decât predecesoarea şi mai uşoară cu 12 kilograme, ceea ce-i permite să contribuie la distribuţia optimă a maselor – aproape 50:50. Ca o modalitate de creştere a confortului de schimbare a vitezelor, transmisia manuală utilizează garnituri de frecare din carbon, noi şi inovatoare, în inelele de sincronizare. Lubrifierea carterului uscat furnizează o alimentare eficientă a uleiului spre toate componentele cutiei de viteze. Noua cutie de viteze funcţionează mult mai silenţios decât înainte şi reglează turația la retrogradarea treptelor – o particularitate rezervată anterior doar transmisiei M cu dublu ambreiaj.
Transmisie M cu dublu ambreiaj cu şapte trepte, cu Launch Control.
Opţională, transmisia M cu dublu ambreiaj cu şapte trepte, cu DriveLogic, are o abordare specială în combinarea unor valori aparent complementare, precum performanţele sportive absolute şi confortul. Pe lângă schimbarea automată a vitezelor, transmisia permite – în modul manual – schimbări ultrarapide fără întreruperi ale fluxului de putere. Funcţia integrată Launch Control asigură performanţe optime de sprint la demaraj, astfel că se obţin date ale acceleraţiei care nu ar fi posibile cu o cutie de viteze manuală. Transmisia M cu dublu ambreiaj oferă conducătorului şi funcţii suplimentare, precum modurile selectabile datorită cărora BMW M3 şi BMW M4 sunt mai confortabile, mai economice sau mai sportive. Raportul suplimentar faţă de cutia de viteze manuală permite rapoarte mai scurte – şi are efecte pozitive asupra performanţelor şi eficienţei.
Proprietăţile materiale ale carbonului au permis inginerilor să urmeze o abordare fundamental nouă în producţia axului de transmisie. Această componentă transmite cuplul motorului de la cutia de viteze spre diferenţialul spate şi operează sub sarcini foarte mari – în special la automobilele de înaltă performanţă. Rigiditatea impresionantă şi masa redusă a CFRP permit ca axul de transmisie să fie construit dintr-o singură bucată, fără articulaţie centrală spre deosebire de axul cardanic folosit la un automobil obișnuit. Faţă de modelul anterior, masa este redusă cu 40 de procente şi se înregistrează şi o scădere a maselor de rotaţie – în schimb, se obţin reacţii mai prompte la accelerare, precum şi o dinamică îmbunătăţită.
O altă particularitate care contribuie la evidenţierea repertoriului dinamic al noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé este diferenţialul M activ. Spre deosebire de sistemul manual utilizat de precedentul BMW M3, un motor electric variază continuu efectul de blocare, în funcţie de necesităţi. Astfel se obţine o tracţiune mai bună, reglarea automobilului este îmbunătăţită, iar subvirarea la ieşirea din viraje este transformată într-un efect impresionant. Modul M Dynamic – o subfuncţie a sistemului Dynamic Stability Control (DSC / controlul dinamic al stabilităţii) – asigură un comportament dinamic pentru un condus sportiv. Dacă DSC intervine – când este cazul – pentru a contracara subvirarea şi supravirarea, modul M Dynamic permite o patinare mai mare a roţii şi, prin urmare, un derapaj uşor. Indiferent de setarea aleasă de conducător, acesta rămâne responsabil pentru stabilitatea automobilului.
Elementele de aluminiu ale suspensiei asigură o dinamică pronunţată.
Experienţa de bază a BMW M GmbH constă în crearea automobilelor care oferă precizie impresionantă a direcţiei, ajustare la limită, agilitate, alături de tracţiune imbatabilă şi stabilitate direcţională remarcabilă – totul fără a neglija utilizarea cotidiană. Pentru a îmbina aceste calităţi, punţile precedentului BMW M3 au fost supuse unei dezvoltări continue şi toate componentele relevante au fost proiectate sau construite din nou.
Încă o dată, masa redusă şi nivelul ridicat al rigidităţii structurale reprezintă şi aici ingredientele principale prin care automobilul oferă o experienţă foarte dinamică a condusului. Numai la puntea faţă cu dublu braţ transversal, utilizarea construcţiei uşoare cu aluminiu pentru componente precum braţele de control, suporturile roţilor şi subcadrele punţii, reduce masa cu cinci kilograme faţă de varianta convenţională cu oţel.
Articulaţiile sferice fără joc şi lagărele din elastomer, dezvoltate special pentru BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, asigură un transfer optim şi direct al forţelor – lateral şi longitudinal. O placă de rigidizare din aluminiu, bare transversale din CFRP pentru puntea faţă şi legături fixe suplimentare între subcadrul punţii şi pragurile caroseriei – toate acestea contribuie la mărirea rigidităţii structurii frontale.
Şi noua punte spate cu cinci braţe este mai uşoară decât construcţia precedentei generaţii BMW M3. Toate braţele de control şi suporturile roţilor sunt realizate din aluminiu forjat, astfel că masele nesuspendate ale componentelor conexe roţilor sunt reduse cu aproape trei kilograme în comparaţie cu precedenta generaţie a modelului. Conexiunea rigidă dintre subcadrul punţii spate şi caroserie – fără a fi utilizare elemente elastice din cauciuc – este preluată din motorsport, contribuind la îmbunătăţirea poziției roţii şi astfel la stabilitatea direcţională.
Dezvoltarea pneurilor pentru automobile a fost încorporată de la început în procesul de construcţie al punţilor. Pentru automobile sport foarte performante precum BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, precizia şi modul în care este simţită direcţia sunt, alături de stabilitatea laterală şi forţele de frânare, cele mai importante aspecte în dezvoltarea pneurilor pentru puntea faţă. Pentru puntea spate, tracţiunea, stabilitatea laterală şi cea direcţională sunt principalele aspecte. Din acest motiv, ambele automobile vor părăsi linia de asamblare cu jante din aliaj cu masă redusă şi anvelope de dimensiuni diferite pentru punțile spate și față. Special dezvoltate, jantele au o contribuţie semnificativă la reducerea maselor nesuspendate ale maşinii şi la optimizarea calităţilor dinamice şi eficienţei.
Servodirecţie electrică cu trei reglaje.
Sistemul electromecanic de servodirecţie ce este utilizat la BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé este o dezvoltare nouă a BMW M GmbH. A fost adaptat special pentru a susţine cauza condusului dinamic şi oferă avantajul că direcţia este simţită direct şi cu un răspuns precis. Funcţia Servotronic integrată reglează electronic nivelul de asistare a direcţiei în funcţie de viteza automobilului, oferind caracteristici optime de direcţie la orice viteză. În echiparea standard, direcţia noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé oferă trei programe de reglaj, care pot fi selectate prin apăsarea unui buton. Modurile COMFORT, SPORT şi SPORT+ permit adaptarea nivelului de intervenţiei asupra direcţiei în funcţie de situaţia de moment şi de preferinţele conducătorului.
Opţională, suspensia M adaptivă dispune şi ea de modurile COMFORT, SPORT şi SPORT+, care permit conducătorului să aleagă o setare mai confortabilă a suspensiei pentru condus pe autostradă, un reglaj mai rigid pentru condus dinamic pe drumurile naţionale şi o a treia opţiune, pentru circuit, care minimizează mişcările roţii şi maximizează performanţele dinamice.
Ţinând cont de calităţile dinamice superioare, BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé dispun standard de frâne BMW M care oferă o putere remarcabilă de frânare şi o rezistenţă ridicată la solicitări intense. Mult mai uşoare decât versiunile convenţionale, aceste frâne contribuie la reducerea substanţială a maselor nesuspendate şi astfel contribuie la îmbunătăţirea performanţelor dinamice. Şi mai uşoare, frânele ceramice BMW M din carbon ceramic pot fi comandate opţional, fiind recomandate pentru utilizare pe circuit datorită calităţilor de performanţă optimizate.
3. Noul motor cu şase cilindri dispuşi în linie: motor turbo de înaltă turaţie cu tot ce este mai bun din ambele universuri.
Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé de la BMW M GmbH reprezintă momentul revenirii la o configuraţie cu şase cilindri dispuşi în linie, aşa cum s-a utilizat la generaţiile a doua şi a treia ale emblematicului automobil sport. Noul motor turbo, care poate ajunge la peste 7.500 rpm, combină tot ce este mai bun din cele două universuri – pe de-o parte, designul cu turaţii ridicate pentru reacţie spontană, furnizare liniară a puterii pe un interval larg al turaţiilor şi o notă a motorului deopotrivă inconfundabilă şi plină de caracter; pe de altă parte, tehnologia BMW TwinPower Turbo pentru un cuplu maximizat pe o plajă largă a turaţiilor. O altă caracteristică a acestui motor este eficienţa remarcabilă.
Noul motor înregistrează o uşoară creştere a puterii faţă de predecesorul V8, la aproximativ 430 CP, în timp ce vârful curbei de cuplu a fost ridicat cu peste 30%, la peste 500 Nm şi este oferit pe un interval larg al turaţiilor. Noul propulsor deţine şi valori excelente în ceea ce priveşte consumul, cu o îmbunătăţire de peste 25% faţă de datele modelului anterior, în timp ce emisiile îndeplinesc standardele EU6.
Tehnologia BMW M TwinPower Turbo cuprinde două turbocompresoare mono-scroll, injecţie directă High Precision, gestiune variabilă a supapelor VALVETRONIC şi sincronizare variabilă a axului cu came Double-VANOS. Gestiunea variabilă a supapelor şi a axului cu came furnizează un control complet variabil al cursei supapelor de admisie. Astfel, motorul poate furniza puterea cursiv şi eficient, rezultatul fiind un consum de combustibil redus şi emisii scăzute. În acelaşi timp, reacţia acceleraţiei este mai rapidă decât anterior.
Motorul cu şase cilindri prezintă un carter cu design simplu, care creşte rigiditatea şi permite ca presiunea în cilindri să fie mărită pentru maximizarea puterii. Şi în loc de garnituri, alezajele cilindrilor dispun de un înveliş cu două fire elicoidale, rezultatul fiind o reducere semnificativă a masei motorului.
O altă atracţie tehnică este arborele cotit care, pe lângă faptul că oferă o capacitate crescută de transfer al cuplului, are o masă redusă semnificativ. Masele de rotaţie reduse au efect benefic asupra reacţiei acceleraţiei.
Sistem de răcire pentru circuit şi alimentare cu ulei a motorului pentru performanţe remarcabile.
Performanţele extraordinare ale BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé necesită un sistem foarte sofisticat de gestiune termică pentru motor şi componentele auxiliare. Pentru a asigura temperaturi optime de funcţionare atât în călătoriile urbane scurte, cât şi pe circuit, inginerii M GmbH au dezvoltat un sistem de răcire foarte eficient, care cuprinde un radiator principal, la care se adaugă radiatoare suplimentare pentru circuitele de apă de temperaturi ridicate, respectiv joase, turbocompresor şi transmisie, în timp ce pompa electrică de apă asigură că motorul poate dezvolta performanţe maxime în orice moment.
Sistemul de alimentare cu ulei a motorului reflectă şi el experienţa vastă pe care BMW M GmbH o are în motorsport. Baia de ulei, cu masă redusă datorită folosirii magneziului, dispune de un capac special pentru a limita mişcarea uleiului sub efectul acceleraţiei laterale. La accelerări şi decelerări longitudinale extreme, o pompă de extracţie a uleiului şi un sistem sofisticat de retur al uleiului, situat lângă turbocompresor, contribuie la menţinerea unei circulaţii continue a lubrifiantului. Astfel, uleiul este livrat continuu la toate componentele motorului în orice situaţie – în condusul cotidian sau în evoluţiile pe circuit.
Acustica motorului, în strânsă legătură cu performanţele demne de motorsport ale BMW M3 şi BMW M4, este furnizată de aranjamentul inovator al clapetelor din sistemul de evacuare cu două ţevi. Aflate chiar înaintea tobei spate, clapetele gestionate electric minimizează presiunea de retur a evacuării şi produc acustica BMW M, oferind şi un răspuns precis cu privire la sarcina motorului.
4. Designul ultrauşor omniprezent: reducerea masei în toate locurile.
Designul ultrauşor inteligent a fost o prioritate principală în dezvoltarea modelelor BMW M3 şi BMW M4. Obiectivul a fost minimizarea masei proprii pentru a oferi ambelor modele o dinamică remarcabilă şi o eficienţă exemplară. Aceste măsuri au oferit rezultate impresionante. Masa proprie a BMW M4 a fost redusă la mai puţin de 1.500 de kilograme, ceea ce înseamnă că noul model este mai uşor cu aproape 80 de kilograme faţă de modelul anterior cu o echipare comparabilă – cu beneficii la capitolele dinamică şi consum.
În premieră, şi BMW M3 Sedan are acoperişul din CFRP.
La precedentele modele, acoperişul din CFRP era rezervat doar versiunii coupé. Acum, în premieră, BMW M3 în variantă cu patru uşi va include această dotare cu design atractiv şi funcţională. Acoperişul din CFRP aduce o scădere a masei cu cinci kilograme în cazul BMW M3 Sedan şi de peste şase kilograme la BMW M4 Coupé. De asemenea, coboară centrul de greutate al automobilului, ceea ce are un efect pozitiv asupra dinamicii condusului.
La M4 Coupé, linia conturată a acoperişului se continuă în capota portbagajului şi accentuează personalitatea sportivă a noului model. Nou dezvoltată, capota portbagajului are o geometrie optimizată pentru performanțe aerodinamice, în timp ce utilizarea fibrei de carbon şi a plasticului furnizează reduceri suplimentare de masă.
Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé dispun şi de ax de transmisie din CFRP. Rigiditatea mare şi masa redusă ale CFRP permit ca axul să fie produs dintr-o singură bucată, fără articulaţie cardanică. Astfel se obţine o scădere a masei cu 40% faţă de modelul anterior, iar reducerea maselor de rotaţie are ca efect reacţii mai prompte ale acceleraţiei. Utilizarea carbonului la aceste modele aminteşte că BMW este lider mondial în construcţia CFRP, material foarte uşor şi extrem de rezistent, şi că BMW a produs primul automobil de serie cu o caroserie realizată integral din acest material – inovatorul BMW i3.
Bara transversală din CFRP, aflată în compartimentul motor, reprezintă un alt exemplu despre cum toate măsurile de reducere a masei aplicate la aceste automobile au fost adaptate la îmbunătăţirea dinamicii. Cu o masă de numai 1,5 kilograme, bara transversală oferă o rigiditate superioară faţă de o componentă asemănătoare din aluminiu şi joacă un rol important în reacţia şi precizia excelente ale direcţiei ambelor automobile.
5. Susţinerea DTM pentru procesul de dezvoltare: Teste la Nürburgring cu Bruno Spengler şi Timo Glock.
În dezvoltarea noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, inginerii BMW M s-au putut baza atât pe tehnologiile testate pe circuit, ci şi pe talentul de condus al unor piloţi cu experienţă. De exemplu, piloţii oficiali BMW Bruno Spengler şi Timo Glock au luat parte la testele vaste pe bucla Nordschleife a circuitului Nürburgring, concentrându-se pe evaluarea suspensiei, pneurilor şi tuturor componentelor sistemului de propulsie ale automobilelor. După ce au pilotat prototipurile pe legendarul şi exigentul circuit, cei doi piloţi profesionişti au oferit sugestii preţioase echipei de dezvoltare BMW M.
„Sunt mândru că am contribuit la activitatea de reglare a acestor două automobile”, a explicat Spengler, campion DTM în 2012. „Munca de dezvoltare nu este încheiată, dar experienţa condusului este una senzaţională. Suspensia are un reglaj foarte sportiv, reacţia punţii faţă este foarte directă, iar aderenţa punţii spate este fenomenală. Şi motorul este impresionant. Puterea este deosebită, chiar şi la turaţii joase, poţi simţi că ai capacitatea de a accesa puterea şi cuplul pe un interval foarte larg al turaţiilor. Abia aştept să conduc din nou aceste automobile, dar sunt şi mai nerăbdător să efectuez primele tururi cu BMW M4 DTM.”
Timo Glock a fost şi el foarte impresionat. „Aceste două automobile sunt capabile să genereze G-uri absolut incredibile”, a declarat fostul pilot din Formula 1.