ElectricHighlightTeste

Hibrid in slujba performantei – Test Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC Coupe

; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Share

Trecut printr-un facelift cu actiune in special la partea de motorizari si infotainment, Mercedes-Benz GLC Coupe este o aparitie de efect pe sosea, datorita proportiilor judicios alese. Iar din punctul meu de vedere, modelul din Stuttgart are o silueta mai omogena decat BMW X4, la care spatele pare usor impanat cu steroizi ca design.

Din anumite unghiuri nu iti dai seama ca ai in fata ta o masina de 1,6 metri inaltime, ci mai degraba un C Class inaltat. Spun asta ca pe o lauda adusa caroseriei, nefortat deloc in nici o directie. Iar daca acum ceva vreme aceste SUV-uri coupe ridicau destul de multe sprancene, uneori de dezaprobare, cred ca in prezent au ajuns la maturitatea si frumusetea optime.

GLC Coupe are prestanta, linii armonioase, capota lunga, spate incordat si un profil extrem de fluid. Este, intr-adevar, o descriere subiectiva, dar uitati-va la unul in trafic si veti experimenta opinii asemanatoare. Cum era si firesc, modelul preia din elementele stilistice regasite la GLC si C Class.

Faceliftul i-a adus un calandru nou, cu accente mai agresive si motive 3D, un logo de dimensiuni apreciabile si semnatura luminoasa asemanatoare literei C. Daca privit din fata nu se deosebeste deloc de un GLC, ei bine incepand de la portiera fata, liniile se schimba radical. GLC aduce un plafon foarte plonjat, luneta mai mica, suprafata vitrata redusa si un “fund” foarte apetisant. Totul cu o naturalete stilistica de apreciat. Bineinteles, frumusetea isi cere si ea tributul, astfel ca la accesul pe locurile posterioare trebuie sa ai mai multa grija la cap. De asemenea, spatiul de deasupra capului a intrat mult la apa comparativ cu GLC. 

Interior excelent

Fuiditatea exteriorului se regaseste si in interiorul excelent executat, incat te gandesti daca ti-ai luat cele mai bune haine din garderoba pentru a fi la inaltimea elegantei afisate. Iar asta prin prisma faptului ca GLC Coupe este un SUV cu tractiune integrala permanenta, care nu se sfieste de portiunile off-road. Rigoarea si calitatea executiei, finetea indicatoarelor si feelingul de orologerie pe care il dau acționarea butoanelor este o senzație la fel de particulara si rara ca prezenta unui domn trecut de varsta a doua, cu palarie, baston si esarfa la gat, care se plimba pe Calea Victoriei.

Oricum, Mercedes-Benz se diferentiaza in continuare prin multe detalii de concurenta, iar unul dintre ele este schimbătorul de viteze plasat in spatele volanului. Din punctul meu de vedere este ok ca pozitie si usurinta in actionare, dar vorbim despre o maneta care se regaseste, in aceeasi forma si calitate si la un A-Class… Actionarea stergatoarelor de parbriz se face, ca si la alte modele din gama, de la maneta pentru semnalizarea schimbarii directiei, ceea ce implica rotirea acesteia pentru pornirea baleierii, dar si imposibilitatea comandarii unei singure stergeri a parbrizului, de tip impuls. Ceea ce il consider un minus.

Apare si un nou volan sport, tesit la ora 6, cu un grip foarte bun si o forma ce ar face impresie buna in orice model sport, iar sistemul de infotainment primeste ultima generatie MBUX. Sunt doua display-uri mari (12,3 inci pentru instrumentarul de bord digital – 750 euro fara TVA si 10,25 inci pentru ecranul de pe consola centrala). Actionarea meniurilor se poate face atat tactil, cat si de pe volan, ori de pe pad-ul pozitionat intre scaune (pe care il gasesc greu de utilizat si nefolositor).

Sunt multe detalii studiate atent, ce intretin atmosfera premium. Aeratoarele se comanda prin intermediul unor bumbi rotitori cromati, escamotabili, butoanele capacitive de pe volan sunt intersante ca feeling si eficiente in exploatare, grafica ecranelor si cromatica meniurilor sunt ireprosabile. Oricum, sunt multe meniuri si multe functii prin care ai de navigat, iti poti incarca telefonul wireless (echipament optional 200 euro, fara taxe) sau te poti conecta cu el la sistemul multimedia al masinii (Android Auto sau Car Play), poti personaliza iluminarea ambientala (280 euro), ecranele insele si aproape orice functie a masinii. Este spectaculos, spre exemplu, sa proiectezei pe ecranul central harta navigatiei, atat de mare incat ai impresia ca te uiti la rubrica meteo de la TV.

Ecranele virtuale din spatele volanului sunt iarasi, atat de bine executate si la o rezolutie atat de mare, incat atrag sufragii nu numai din partea soferului, cat si ale pasagerilor. Acestia au la dispozie multe locuri de depozitare, iar modelul testat este echipat optional cu pachete AMG. Cel pentru interior costa 700 euro fara TVA, incluzand printre altele ornamente din lemn de stejar, iar cel exterior (2000 euro, fara TVA) ofera suspensie sport, detalii de design si functia Dynamic Select cu mai multe moduri de setare a grupului motopropusor, a directiei si suspensiei. 

Vorbeam mai sus despre linia plonjata a plafonului si luneta mai mica decat la GLC. Ca si habitabilitate, cei doi pasageri care stau pe extremele banchetei au loc suficient la genunchi, iar pe mijloc se sta mai sus, iar sezutul tare nu este prietenos pentru deplasari lungi. Spatarul se poate plia asimetric, rezultand o suprafata aproape plata, in vreme ce imensul hayon elibereaza un acces foarte buna catre portbagajul de 500 de litri.

Pentru mai multa usurinta, cine scoate din buzuar inca 650 de euro primeste pachetul Keyless-Go Confort, care include acces si pornire motor avand cheia in buzunar si hayon actionat electric. Cat despre vizibilitate si usurinta de a parca masina, exista pachet optional cu asistent de parcare si camera 360, contra 1090 euro, preturi fara TVA.

Mild hybrid, senzatii tari

Titulatura 300 4MATIC ascunde in spate un motor cu benzina, turbo, de 1.991 cmc si 258 CP oferiti intre 5.800 – 6.100 rpm, asociat cu un alternator-starter de 14 CP, care lucreaza la 48V, antrenat prin curea. Acesta promite ajutor in ceea ce priveste economia de carburant, poate suporta rularea in regim de coasting (cu oprirea concomitenta a motorului termic) si aduce un boost de energie in timpul acceleratiilor, cand adauga inca 150 Nm la cei 370 Nm ai motorului, obtinuti intre 1.800 – 4.000 rpm.

Este configuratia clasica de mild hybrid, pe care, in cazul de fata, o gasesc extrem de potrivita pentru cresterea performantelor dinamice si nu pentru econimia de carburant. Sa nu uitam ca vorbim despre o masa proprie de 1.825 kg, iar GLC 300 4MATIC Coupe poate accelera pana la 100 km/h in 6,3 secunde. In plus, reprizele sunt excelente, de la orice viteza si turatie, masina redemarand instantaneu. La volan nu simt deloc ca am sub mine un SUV, ori ca stau la inaltime mare fata de sol. Pozitia mi-am gasit-o perfect, cu picioarele alungite, scaunul putand fi reglat electric la milimetru (800 euro pentru ajustarea electrica si functia de memorie pentru sofer si inca 500 euro pentru pasager pentru aceleasi facilitati).

Linistit cand se merge calm cu el, GLC se schimba imediat cand simte ca i se cere. Motorul raspunde fara ragaz, iar glasul i se schimba in acceleratie, datorita sistemului de evacuare cu clapeta acustica. Se aude mai frumos decat un motor cu patru cilindri de 2 litri conventional, mare parte din scenografie fiind meritul esapamentului. Ajutorul electric anuleaza orice delay al turbinei, iar soferul nu trebuie decat sa gestioneze cum trebuie explozia demarajului.

Desi ruliul apare greu si progresiv, GLC Coupe este o masina destul de mare si trebuie acordata o grija mai mare inertiei si transferului de mase comparativ cu un C Class, spre exemplu. Suspensia isi face foarte bine treaba, mentinand caroseria intr-o pozitie sigura chiar si atunci cand se exagereaza, iar sistemele de asistenta sunt pe faza in orice moment, fapt ce ofera incredere la volan. Cutia de viteze automata cu 9 rapoarte schimba placut si raspunde in general exact cum trebuie pentru a capacita prompt masina. Pentru un plus de incisivitate, folosirea padelelor va acorda si mai bine schimbarile de treapta cu intentiile dinamice ale soferului. Jantele AMG de 19 inci aduc un plus de sportivitate vizuala, dar si o ascutire a simturilor dinamice rutiere.

Diferentele intre modurile de raspuns ale motorului, transmisie, suspensiei si directiei, selectate via butonului DYNAMIC SELECT de pe consola sunt destul de vizibile, in principal prin promptitudinea in reactii. Singura observatie pe care o fac este ca modul Sport aduce intr-adevar o asistare mai barbateasca a directiei, insa cu un feedback oarecum artificial, construit mai mult de sistemul electronic, decat de ceea ce fac rotile pe asfalt.  

Spre surpinderea mea, una dintre calitatile formidabile ale acestui model este confortul. Este un Mercedes-Benz pur sange din acest punct de vedere, silentios, usor de condus, odihnitor la drumuri lungi. Cu mentiunea ca se si simte agil in mare parte a timpului, oferind soferului si pasagerilor un pachet complet si, probabil, cel mai bun mix intre confort si sportivitate dintre toti concurentii sai.

Concluzie

GLC Coupe detine acea reteta secreta prin care iti induce sentimentul de “succes”, iar acest lucru cantareste mult in decizia de cumparare din acest segment. In aceeasi idee, masina se poate configura efectiv dupa gusturile fiecarui client, cu echipamente si pachete care intrec asteptarile oricarui snob, narcisist sau techno-dependent. Lista nu numai ca este imensa, dar are propuneri complete pentru absolut orice sistem al masinii.

Pretul de lista pentru GLC 300 4MATIC Coupe, cu transmisie automata cu noua trepte, este de  47.857 euro fara TVA si cred ca orice proprietar va dori sa comande ceva extra-cost. Pana la urma, este un exemplu si prin modul de integrare a atator tehnologii futuriste, computere, actuatoare electrice si asa mai departe, intr-o ambianta interioara intima, complet lipsita de stres si linistitoare. Optionalele au, la randul lor, un pret premium. Spre exemplu, vopseaua designo alb Diamond Bright este 1.490 euro, tapiteria de piele, bicolora 1.290 euro, farurile Multibeam LED sunt 1.225 euro, iar sistemul de sonorizare Burmester costa 850 euro, fara TVA, modelul testat avand un pret, cu toate taxele incluse, de 75.049 euro.

Share