Teste

Pachetul potrivit – Test Dacia Sandero Stepway TCe 90 Easy-R

De 5 aprilie 2020No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Anul trecut, 80% dintre romanii care au cumparat un Sandero, l-au ales in versiunea Stepway. Este o confirmare a faptului ca Dacia a gasit cea mai buna reteta pentru clientii sai, care primesc un strandard bogat in echipamente, o garda la sol mai mare cu 4 cm comparativ cu un Sandero “normal”, nuante speciale pentru caroserie, un aer mai robust si o personalitate potentata de bandourile negre, in gen crossover, de jur-imprejurul caroseriei.

Si cum actuala generatie mai sta pe piata inca un an, testul de fata are sub lupoa o combinatie interesanta, formata din motorul turbo cu benzina de 898 cmc (90 CP/5.000 rpm, 140 Nm/2.250 rpm) si transmisia robotizata Easy-R cu cinci trepte. Actualul Sandero Stepway inglobeaza toate modificarile si imbunatatirile pe care Dacia le-a adus acestei generatii: semnatura luminoasa a DRL-urilor, proiectoare redesenate si calandru schimbat, ce are acum un motiv tip fagure.

Linia Stepway

De fapt, a numi Stepway drept o versiune de echipare nu mai este tocmai corect. Si asta pentru ca, incet-incet, Dacia a dezvoltat o linie de modele Stepway. In cazul lui Sandero Stepway sunt oferite de fapt trei niveluri de echipare si, chiar incepand cu primul, sunt incluse in echiparea standard sistemul Media Nav cu touch screen de 7 inci, navigatie cu harta Romaniei, Bluetooth si port USB, aer conditionat manual, cruise control, geamuri electrice fata, volan imbracat in piele, Hill Start Assist, senzori de parcare spate, computer de bord, jante de 16 inci, oglinzi laterale cu reglaj electric si incalzite.

La nivelul de top se adauga camera video pentru mers inapoi, aer conditionat automat monozona, geamuri electrice spate si alte cateva elemente de design (jante, culoarea oglinzilor etc.). Diferenta intre un Sandero Stepway TCe 90 Easy-R in echiparea de baza si cea de top este de 350 de euro (11.850 euro, respectiv 12.200 euro), asa ca din punctul meu de vedere as merge pe aceasta din urma, fie si doar ca sistemul de climatizarte automata schimba mult aspectul consolei centrale, iar functia Auto aduce un confort suplimentar, mai la calatoriile lungi.

Habitaclu si ergonomie

Interiorul este proaspat inca, iar eu personal apreciez volanul cu patru spite, cu un grip corect la ora 9:15. Arata modern, integreaza comenzile de setare pentru cruise controul/limitatorul de viteza (pentru ca activarea se face tot de la butonul de pe consola, mai putin ergonomic in timpul condusului), respectiv claxonul, care, o data cu faceliftul a migrat din varful manetei semnalizatorului de directie. Sistemul audio continua sa aibe cunoscutul satelit, in spatele volanului, folosit si la unele modele Renault, fix in aceasta forma.

Consola centrala inglobeaza guri de ventilatie centrale rectangulare in locul celor rotunde si un plastic lucios, imitatie de fibra de carbon, in jurul ecranului tactil de 7 inci al sistemului MediaNav, revizuit putin. Acesta are un meniu mai intuitiv, alaturi de o rezolutie imbunatatita. Pentru fanii IT, trebuie sa adaug ca la prima conectare a telefonului, via Bluetooth, se va tasta manual in telefon codul generat. Dar apoi, conectarea se va face intotdeauna automat.

Desi fiecare portiera integreaza buton pentru comanda geamurilor electrice, soferul poate actiona geamurile posterioare prin taste pozitionate pe consola centrala si nu pe cotiera usii sale. De asemenea, turometrul nu are zona rosie, detaliu intalnit si la vechea generatie. Insa, in contextul actual, in care unele modele nici nu mai ofera turometru, acest detaliu nu il vad ca pe un minus.

Gasesc cam inalta pozitia de condus pentru gustul meu, senzatie resimtita mai ales la drumurile lungi – chiar si cu scaunul coborat la maximum -, insa apreciez aparitia suportului de sprijin pentru piciorul stang al soferului, ce lipsea la vechea generatie. Per total, habitaclul lui Sandero Stepway este absolut onest, in sensul ca ofera chiar mai mult decat astepti.

Compartimentele de depozitare totalizeaza putin peste 15 litri, cu un spatiu destul de mare peplansa de bord,la baza parbrziului, dar cu buzunare mici pe portierele spate. Mai sunt unele detalii care pot fi imbunatatite. Spre exemplu, in cazul in care se comanda cotiera rabatabila, integrata in spatarul scaunului soferului (100 euro), ea va ingreuna accesul la frana de mana. 

Materialele din interior nu epateaza, astfel ca nu vom gasi spuma poliuretanica moale in compozitia plansei de bord, dar ansamblul denota robustete, asamblarea fiind absolut in regula, plasticele avand o textura prietenoasa si, lucru important, fara reflexii deranjante in zilele insorite.

In fine, Sandero (implicit si Stepway) este unul dintre cele mai incapatoare modele din segment, propunand o bancheta cu sezut generos si spatiu suficient pentru genunchi, respectiv un volum al portbagajului de top in segment (320 litri).

Colaborare motor-transmisie

 

Dacia a lucrat la partea de antifonare, motorul fiind o prezenta discreta in habitaclu si, oricum, cu un glas foarte interesant, furnizat de cei trei cilindri. Desi cu un regim de lucru cam bolborosit atunci cand este rece, functionarea devine agreabila imediat ce isi intra in temperatura de lucru.

Caracterizat de o vioiciune apreciabila, acest 0.9 TCe ofera raspuns imediat ce trece de pragul a 1.800 rpm, fiind elastic si convingator in reactie pana spre 6.000 rpm. Are si functie EcoMode, activabila prin intermediul unui buton de pe plansa de bord, cand raspunsul la apasarea mai agila a pedalei de acceleratie devine anesteziat, insa in regim de croaziera pe autostrada nu aduce nici un inconvenient. 

Transmisia trebuie privita si exploatata avand in minte ca nu este o automata cu convertizor de cuplu sau cu doua ambreiaje, ci o cutie manuala pilotata electronic. Mai precis, ambreiajul, ca si componenta mecanica, exista asa cum il stim in forma lui clasica, dar actionarea lui o comanda softul. De aici rezulta si timpii de schimbare mai mari comparativ cu transmiile amintite mai sus.

Pe de alta parte, Easy-R este cea mai accesibila transmisie automata (sa o numim generic asa) de pe piata si aduce un confort suplimentar, fara doar si poate. Trebuie invatata putin si apoi exploatarea devina placuta. Are si poarta manuala, unde soferul isi poate pregati mai bine depasirile, pentru ca reactia la kick-down se face cu un delay mare.

Comportament rutier

Suspensia face o treaba admirabila pe drumurile de calitate mai slaba, ori in conditii de incarcare a masinii. Nu am sesizat nici zgomote de lucrul, iar garda la sol de 20 cm poate rivaliza oricand cu a unui SUV. Poate si aceasta senzatie de capacitate sporita de trecere reprezinta unul dintre elementele importante pentru clientii care au preferat versiunea Stepway.

Iar aici nu vorbesc despre off-road, pentru ca nu este cazul. Pana la urma este o tractiune fata simpla, fara vreun sistem electronic de ajutor in cazul aderentei reduse, precum Extended Grip de la Renault. Insa garda mare si consolele scurte te pot ajuta in afara asfaltului, in conditii de vreme buna, sa treci de zone denivelate, unde alte modele s-ar opri pentru ca ating pe dedesubt. Mai precis, poti ajunge la un loc de pescuit mai bun in jurul unei balti, unde drumul este foarte stricat, poti urca o bordura masiva, ori sa mergi pe drumuri de macadam cu viteza mai mare.

Garda la sol mai mare nu influenteaza negativ stabilitatea comparativ cu un Sandero normal, iar o nota buna primeste servodirectia bine setata pentru uzul zilnic. Limitarile apar pe drumurile virajate unde incerci sa mergi mai rapid si trebuie sa gestionezi mai atent ruliul, in vreme ce directia isi pierde din precizie. Cum nu este vorba despre un model sport, ba chiar presa straina clasifica Sandero Stepway drept crossover, comportamentul general al masinii este absolut OK, foarte adaptat drumurilor noastre.

Cat priveste consumul, pe un traseu de circa 500 de kilometri, din care 240 pe autostrada si restul pe DN, cu o medie orara de 70 km/h, am inregistrat o medie de 5,4 l/100 km, aerul conditionat fiind in functiune aproape tot timpul. Este o valoare foarte buna, care, in lumina unei diferente de pret de 1.300 de euro platiti in plus pentru dieselul de 1.5 litri si 95 CP, echipat exclusiv cu transmisia manuala cu cinci trepte, inclina balanta spre acest propulsor pe benzina. Cert este ca Sandero Stepway in particular si linia Stepway in general sunt extrem de interesante in acest moment si cu siguranta se vor vinde la fel de bine pana asa apara noua generatie Sandero/Logan.

Share

Leave a Reply

five × 2 =