Teste

Un plus de stil – Test cu Dacia Sandero

Modelul Sandero a dat un aer proaspat gamei Dacia inca de la lansarea primei generatii, acesta pastrandu-se in mare masura si acum, chiar daca imparte acelasi design exterior cu Logan. Dacia Sandero a primit o noua forma o data cu lansarea de anul trecut a celei de-a doua generatii, ce a facut unirea din punct de vedere stilistic a gamelor Sandero si Logan.

Prima generatie Sandero a fost lansata in 2009, la patru ani dupa prezentarea oficiala a noului Logan, si avea un design diferit de al “fratelui mai mare” cu care impartea aceeasi platforma tehnica. La acea vreme Sandero a reprezentat o gura de aer proaspat pentru gama Dacia, fiind primul automobil construit dupa cerintele pietei occidentale. Acum diferenta stilistica intre Sandero si Logan s-a diminuat, acesta avand mai de graba rolul de versiune cu cinci usi a gamei Logan. Denumirea Sandero a fost pastrata pentru a nu deruta clientele de pe pietele unde Dacia Logan berlina nu se comercializeaza. Avantajele caroseriei cu cinci usi raman insa valabile si ofera in continuare acea functionalitate sporita care a caracterizat prima generatie. Cu acesta ocazie am avut posibilitatea sa testam si motorul 0.9 TCe, care ar trebui, teoretic, sa ia locul propulsoarelor turbo-diesel in optiunile clientilor.

Design / Confort

Avand in vedere ca Sandero este identic cu modelul Logan atat din punct de vedere stilistic, cat si din punct de vedere tehnic, pana in dreptul montantului C, toate avantajele si dezavantajele sunt valabile pentru ambele modele. Ca si la Logan, si aici ne-am lovit de lipsa comenzilor pentru geamurile laterale de pe portiera soferului, unde am fi preferat sa le gasim. Butoanele se afla tot pe consola centrala, exact ca la prima generatie, numai ca de aceasta data sunt pozitionate si mai jos si sunt mai mici. Nu sunt la fel de usor de gasit si folosit cum sunt la Lodgy de exemplu.

Calitatea materialelor a evoluat putin in unele zone dar diferenta pe ansamblu pare mult mai mare datorita designului interior nult evoluat fata de prima generatie. Consola centrala are insertii cromate si include poate cea mai interesanta dotare pe care o putem gasi din fabrica pe un automobil Dacia, sistemul multimedia cu navigatie. Evident, ESP-ul sau pilotul automat sunt mult mai utile, insa GPS-ul este o dotare specifica modelelor mai scumpe.

Sandero nu va castiga niciodata un concurs de calitate sau de design, mai ales interior, dar sa nu uitam ca avantajul principal al acestei masini este pretul, care la 6.990 de euro (cu motorizarea 1.2 si 75 CP) pentru un automobil nou, este imbatabil. Actioanarea claxonului doar de pe maneta de semnalizare ramane in continuare “semnatura” Dacia, care ne-a facut sa apasam in zadar centrul volanului in situatiile mai delicate.Dacia Sandero este in fata concurentei insa la conforul suspensiilor atunci cand calitatea drumului nu este cea mai buna. Spre deosebire de alti constructori care in cel mai bun caz adapteaza suspensiile masinilor pentru drumuri grele, Dacia a tinut cont din start de acest aspect, iar rezultatul se simte. Suspenisa absoarbe fara probleme denivelarile din asfalt, iar masina se comporta excelent in astfel de conditii.

Antifonarea a beneficiat si ea de o imbunatatire fata de generatia precedenta, insa este in urma altor modele care au izolat mai bine habitaclul de zgomotele suspensie si ale motorului. O mana de ajutor la acest capitol este data de motorul 0.9 TCe care nu face la fel de mult zgomot ca propulsoarele dCi si nu are un timbru atat de “sacadart”

Doua persoane pot calatorii in conditii bune pe bancheta, spatiile destinate piciaorelor si capului aflandu-se in standardele clasei. Deschiderea portierelor din spate ofera suficient spatiu pentru un acces facil in habitaclu, singura problema aici fiind legata tot de pozitionarea comenzilor pentru deschiderea geamurilor. Din fericire, acestea sunt optionale, deci puteti sa nu le luati, din pacate insa nu sunt oferite separat ci la pachet cu jantele de 15” din aliaj, la care deasemenea va trebui sa renuntati.

Capacitatea portbagajului de 320 litri este cu 190 litri mai mica decat la Logan. Aici este singurul loc unde se simte ca Sandero este mai scurt cu aproape 27 cm. Dezavantajul este insa doar in cazurile in care aveti nevoie de spatiu mai mult in portbagaj in timp ce in masina sunt pasageri si pe bancheta. Altfel, deschiderea ampla a haionului plus bancheta fractionabila asimetric oferind un volum util mai mare si mult mai practic fata de Logan, cu conditia ca la bord sa se afle doar doua persoane.

Motor / Cutie de viteze

Motoarele cu cilindree de sub un litru erau rezeravate pana acum masinilor din categoria “Tico”, destinate exclusiv deplasarilor prin oras. Tehnologia isi spune cuvantul si in acesta privinta si cu ajutorul unei turbine motorul de 898 cmc ajunge sa ofere performate similare cu ale vechiului propulsor de 1,6 litri, dar cu costuri de intretinere mai mici. Nu cunostem motivul pentru care motoarele de mic litraj pe benzina au primit atat de tarziu in Europa “binecuvantarea” constructorilor de a folosi o turbina, exceptia facand Smart, desigur. Motorul de pe Sandero ofera o putere maxima de 90 CP si, gratie turbinei, un cuplu disponibil de la turatii mai mici, marind astfel considerabil elasticitatea motorului.

Valorile consumului nu sunt la fel de bune ca in cazul unui motor diesel. La deplasarile in afara orasului diferentele exista dar nu sunt reprezentattive, in schimb un trafic aglomerat, ca cel de la orele de varf din Bucuresti, paote duce consumul spre valoare de 9 l/100 km. Fanii diesel vor fi dezamagiti cu siguranta de aceste cifre, dar sa luam in calcul si diefrenta de pret de 800 de euro dintre motorul 0,9 TCe si 1,5 dCi de 75 CP, pentru echipari similare. Daca nu faceti foarte muti kilometri cu masina este posibil ca motorul diesel sa nu-si justifice diferenta de pret, plus ca este mai zgomotos.Evident, pretentiile sportive nu-si au locul aici, motorul nefiind “pregatit” pentru asa ceva si nici suspensia. Fiind vorba de un motor cu cilindree mica, cuplul motor este modest, cu o valoare de 135 Nm disponibil la 2.500 rpm. Orice greutate suplimentara, fie persoana sau bagaje, se va resimti in raspunsul pedalei de acceleratie, si daca sustinerea unei viteze de croaziera pe autostrada nu reprezinta o problema, o depasire va trebui calculata cu multa atentie.

Cutia de viteze are cinci trepte etajate pentru a favoriza consumul de combustibil. Actionarea acesteia nu este foarte precisa si destul de zgomotoasa, insa la o utilizare obisnuita nu deranjeaza. Gama de turatii mult mai mare pe care o ofera motorul pe benzina faca ca cele cinci trepte sa fie suficiente in majoritatea conditiilor, exceptie facand situatiile cand se ruleaza cu peste 120 km/h, moment in care Sandero incepe sa nu se sinte in elementul lui.

Performate / Consum

La capitolul performante Sandero cu motor TCe de 0,9 face fata fara probleme unui trafic urban si poate fi folosit si pentru calatoriile mai lungi, insa aici conteaza foarte mult cat de incarcata este masina. Suspensia confortabila pe drumuri denivelate isi arata slabiciunea la viteze mai mari de 120 km/h cand directia incepe sa devina foarte “vaga”. Zgomotele aerodinamice incep si ele sa se faca simtite tot in apropierea acetei viteze. In esenta, Sandero se simte cel mai bine in oras unde lungimea de doar 4,08 metri face ca parcarile sa nu reprezinte o problema, mai ales ca masina poate fi dotata cu senzori de parcare. Vizibilitatea in fata si lateral este buna, fiind ajutata de montantii A destul de subtiri si de pozitia mai inalta la volan. In schimb, la mersul cu spatele situatia se schimba din cauza montantilor C care blocheaza o buna parte din campul vizual si fac ca senzorii de parcare sa devina un accesoriu extrem de util.

Raportat la cilindreea motorului, consumul de combustibil declarat de constructor de 6,6 l/100 km pare destul de mare pentru un parcurs urban si probabil ca multa lume se astepta la cifre ceva mai mici, insa raportat la vechiul propulsor de 1,6 lucrurile stau mai bine din toate punctele de vedere. In plus, acesta devine o optiune care merita luata in calcul in cazul in care nu aveti de parcurs multi kilometri.

Conform declaratiilor constructorului, demarajul pana la 100 km/h se realizeaza in 11,1 secunde, mai rapid decat versiunea dCi de 75 CP care are nevoie de 14,6 secunde. Vitezele maxime au insa valori similare cu 168 km/h pentru motorul de 0,9 litri fata de 164 pentru cel diesel. In ansamblu Sandero 0,9 TCe ofera o tinuta de drum normala pentru acest tip de automobil unde confortul si functionalitatea au prioritate. Nu are rost sa vorbim de sustinerea laterala a scaunelor sau de comportamentul puntii spate cand sunt fortate limitele masinii deoarece acestea sunt irelevante pentru un utilizator normal, iar constructorul nu le-a avut trecute pe lista de prioritati.

Concluzie

Dacia Sandero cu motor 0,9 TCe este un automobil ideal pentru cei ce se deplaseaza in special in oras, dar vor sa foloseasca masina ocazional si pentru alte destinatii. Atuul principal este acelasi care caracterizeaza toata gama constructorului pitestean si anume pretul, care pana acum nu a fost egalat de nici un alt constructor. Concurenta ofera modele mai performante si mai bine dotate insa si pretul creste corespunzator, dar cel mai mare adversar al acestui model este Sandero cu motor 1,5 dCi care ofera performante mai slabe dar este mai econom, in special in traficul urban.

Motorul de 0,9 litri nu este mai eficient decat unul diesel insa este mai rafinat, mai putin zgomotos si ofera o plaja de turatii mult mai mare, care ne-a fost utila lchiar si in deplasarile prin oras. Spatiul pentru bagaje este suficient pentru drumurile de zi cu zi, iar la nevoie se poate obtine un spatiu util de 1.200 de litri prin rabatarea banchetei.

Share

Leave a Reply

1 − one =