Teste

Wir lieben Opel Meriva (test-drive)

De 8 aprilie 2011No Comments
; ; ; ;

Opel Meriva revine, iar odata cu a doua generatie doreste sa impuna in segment imaginea unui monovolum compact ce adopta un stil indraznet, cu mare trecere la publicul tanar, mai ales daca facem referire la practicele usi din spate care se deschid in directii opuse.

Noul familist din Russelsheim puncteaza de mai multe ori la capitolul imagine: odata prin liniile caroseriei, unde intalnim elemente de design imprumutate de la modelele Insignia si Astra, a doua oara prin adoptarea solutiei de acces FlexDoors si, nu in ultimul rand, prin modularitate si planificarea inteligenta a spatiului destinat pasagerilor. In ultimii sapte ani, Opel a comercializat peste un milion de unitati ale modelului Meriva, iar la a doua generatie acest monovolum compact a devenit un exemplu clar al amibitiei constructorului german de a se diferentia cu orice pret de concurenta in segmentul masinilor de familie. Fie ca esti un familist convins, sau un tanar a carui viata se desfasoara sub semnul neconventionalului, Opel Meriva este un model capabil sa te faca sa zambesti inca de la prima intalnire. Iar acest lucru se datoreaza in mare parte usilor din spate cu deschidere opusa, sistem denumit sugestiv Flex Doors.

Usile tip “suicide” sunt rodul a peste 2.500 de ore de teste efectuate de inginerii Opel. Ba chiar s-a ajuns la stadiul in care a fost proiectat un robot special, care supune usile la nenumarate cicluri de inchidere/deschidere. Asta pentru a fi observate eventualele probleme legate de procesul de proiectare. Prin amplasarea balamalelor in partea din spate a habitaclului si prin deschiderea in mai multe trepte a portierelor, s-a facilitat accesul pasagerilor in vehicul prin partea centrala, acolo unde distanta de la podea si pana la plafon este cea mai mare. Parintii pot sta linistiti in privinta sigurantei copiilor de pe bancheta, deoarece sistemul FlexDoors dispune de blocare automata dupa viteza de 4 km/h, acestea fiind deblocate doar la oprirea autoturismului. Aceasta operatiune este semnalizata cu ajutorul unui LED verde pozitionat in zona manerului portierei. Un alt aspect pozitiv, care merita notat, este ca deschiderea usilor se face mult mai amplu (84 de grade) comparativ cu masinile normale (64 de grade).

Ca sa nu credeti ca sutem partinitori, mentionam ca si in cazul noului Opel, cu ale sale usi interesante, te lovesti de aceleasi probleme legate de acces in cazul in care te afli intr-o parcare foarte aglomerata, ca sa nu mai vorbim nici de situatia in care pasagerii fata/spate sa hotarasc sa iasa din vehicul in acelasi timp.

Aspect exterior

Pentru a atrage publicul european, Meriva a castigat la capitolul dimensiuni, dar in acelasi timp si-a pastrat statutul de monovolum compact. Fara doar si poate, la nivel estetic, vorbim despre un progres in cazul marcii germane, Meriva venind ca o completare a retetei de succes intalnita in cazul modelelor Astra si Insignia. Desing-ul indraznet cu unghiuri ascutite in zona farurilor iti da senzatia de dinamism. Masina prezinta atat de multe elemente interesante de design incat fotograful a avut o sarcina grea in etapa de selectare a imaginilor pentru galeria foto a acestui articol. Prin dimensiunile exterioare (L/l/h 4,28/1,81/1,61 m) noul Opel Meriva reprezinta o optiune foarte buna pentru masina de oras a unei familii de patru persoane. In ciuda caracteristicilor sale de monovolum, masina poate fi parcata foarte usor oriunde, asta si datorita senzorilor de parcare. 

La interior

Si in cazul interiorului plecam cu mintea spre modelele Astra si Insignia. Acesta este preluat in mare parte de la modelul Astra insa, ca un element interesant de design, trebuie mentionata prelungirea plansei de bord catre usile din fata printr-un panou al carui design iti fura privirea. Una dintre inovatiile intalnite la interior este sistemul FlexRail. In esenta, acesta reprezinta un spatiu de depozitare, ingenios compartimentat, care poate fi pozitionat pe tot parcursul tunelului central.

Acesta este foarte util pentru depozitarea unor obiecte mici precum portofelul, telefonul mobil, iPod-ul, cheile etc. O initiativa demna de tot respectul, dar pentru mine a reprezentat o sursa nesfarsita de nervi. Spre rusinea mea, nu am reusit deloc sa ma impac cu toate comenzile de pozitionare ale acestui ingenios spatiu de depozitare. Dar, daca facem abstractie de indemanarea mea, trebuie mentionat faptul ca sistemul Flex Rail, cu a sa coloana de glisare a cotierei, rapeste tot spatiul pentru picioare destinat pasagerului din mijlocul banchetei.

Plansa de bord primeste doua culori, una dintre ele fiind similara cu nuanta caroseriei, iar toate informatiile importante sunt afisate pe display-ul central care inglobeaza navigatia (fara harta pentru Romania) si sistemul audio. Tin sa subliniez ca Opel prefera in continuare consolele centrale cu zeci de butoane (poate prea multe pentru interesul unui om care doreste sa conduca, si nu sa caute orbeste o comanda), dar fata de Insignia acestea prezinta totusi o pozitionare logica. Materialele intalnite la interior nu lasa loc de comentarii, ba chiar induc senzatia ca vor trece testul timpului. Pentru a genera cat mai mult spatiu util, frana de mana a fost inlocuita cu una electrica, actionata prin apasarea unui buton.

Cu Meriva pot calatori confortabil patru adulti (cinci in cazul in care vreti sa pedepsiti pe cineva), pasagerii de pe locurile din spate avand o pozitie mai inalta fata de cei din fata. Acest aspect se transforma intr-un inconvenient doar in cazul unor persoane de peste 1,80 metri inaltime. Scaunele sunt minunate, oferind ocupantilor foarte multe posibilitati de reglaj in materie de confort. De fapt, acestea au fost si certificate ca fiind printre cele mai confortabile de pe piata, alaturi de cele ale modelelor produse de Mercedes. La nivelul capacitatii de incarcare vobim despre un portbagaj de 400 de litri, a carui valoare poate ajunge la 920 de litri prin rabatarea locurilor spate. In Meriva puteti identifica o anumita “obsesie” pantru spatiile de depozitare, acestea fiind prezente peste tot: prin decupaje la nivelul portierelor, in spatele scaunelor, la nivelul plansei de bord, prin intermediul sistemului Flex Rail etc.

Performante si tinuta de drum

Opel Meriva este oferit pe piata din Romania cu trei motorizari pe benzina (1,4 litri de 100 CP, 120 CP si 140 CP) si cinci diesel (de 1,3 litri de 75 CP, 95 CP si 1,7 litri, de 100 CP, 110 CP si 130 CP). Transmisiile disponibile sunt cu 5 si 6 trepte, in cazul celor manuale, si se poate opta si pentru o cutie automata cu 6 rapoarte. Toate motoarele respecta standardul Euro 5. Modelul testat de echipa Voom.ro corespunde nivelului de echipare Cosmo, si este animat de motorul diesel de 1,7 litri si 100 CP, cuplat la transmisia automata cu sase rapoarte. Aceasta varianta are un pret de 20.000 de euro, cu TVA, si vine in intampinarea clientilor cu dotari specifice unei versiuni de top: senzori de parcare, senzori de lumina si ploaie, sistem de incalzire a volanului, scaune incalzite si cu reglaj electric, pilot automat, aer conditionat, navigatie si sistem audio cu capacitate de redare mp3.  Motorul diesel cu o capacitate de 1.686 cmc dezvolta puterea la 4.000 rot/min si asigura un cuplu maxim de 260 Nm, pe o plaja de turatii cuprinsa intre 1.700 – 2.550 rot/min. In acest set-up, modelul accelereaza de la 0 la 100 km/h in 13,9 secunde si poate atinge viteza maxima de 172 km/h.

Am testat aceasta versiune pret de cateva zile si putem sa va anuntam ca am inregistrat un consum extra-urban de 6,8 l/100 km, precum si un nivel de 8,1 l/100 km in regim urban. Noul model din Russelsheim s-a dovedit a fi confortabil, suspensiile fiind create parca special pentru a amortiza denivelarile din suprafetele de rulare ale patriei.

Este foarte posibil ca un sofer cu un stil de condus mai agresiv sa nu aprecieze ruliul ce-si face simtita prezenta in cazul rularii pe un drum virajat. Un alt minus poate fi considerat si zgomotul resimtit in mers, acesta atingand valori mai mari odata cu cresterea vitezei. Dar toate aceste inconveniente devin istorie in momentul in care ajungi sa apreciezi sistemul de directie al masinii. Acesta ofera un raspuns prompt care incanta atat la drum intins, cat si la intalnirea cu serpentinele.

Verdict

 

Noul Meriva se prezinta in concordanta cu tendintele actuale ale marcii Opel. Si anume, cu un design modern, nu tocmai conventional, cu un interior spatios si finisat calitativ, precum si cu un tren de rulare care te indeamna sa te urci cu placere la volan si a doua oara.  Adevarata noutate, sau revenire, sa spunem, o constiuie sistemul Flex Doors, care permite deschiderea portierelor in sens invers, asemenea modelelor marcii din anii ’30. Cat de practica este pana la urma aceasta solutie si ce avantaje/dezavantaje prezinta, va lasam pe voi sa descoperiti printr-o vizita intr-un showroom Opel. In ceea ce ne priveste, apreciem oricand ideea de nou, sau chiar de actualizare a unui element inedit mai vechi. Acelasi lucru este valabil in cazul portierelor prezente pe Meriva. Este o dovada de curaj din partea constructorului, iar tocmai din acest motiv Opel merita laude.

Share

Leave a Reply

nine − seven =